Up'n running!

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Up'n running!

Bericht door Tim »

Hey DJ,

Wat heb je nu precies autonoom op de windmill lopen? De vriezers?

Die blauwe kast in de regelkast, is dat een Victron?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Tim,

Die windmill heeft inmiddels versterking gekregen van 4 pv panelen van elk 195 Wp. Batterijpakket breidt tergend langzaam uit met goede gebruikte semitracties uit vrachtautolaadkleppen. Nog te vaak kunnen de pieken in zon en wind niet opgeslagen worden en dat is zonde. Ik zou 4 dagen aaneen op de accu's kunnen teren zonder zon en wind, maar dan trek ik ze zo ver leeg dat de levensduur ernstig beperkt wordt. Gemiddeld kunnen we 6 dagen per week autonoom draaien, als ik de accu's niet verder dan 20% leeg haal. Gemiddelde netto levering: 20 kWh per week. Bruto productie zou zomaar 30 kWh kunnen zijn, maar wie autonoom wil draaien moet pijn lijden. Financieel gezien is netkoppeling een slimmere beslissing, maar dat wisten we al voordat we eraan begonnen. Bovendien gun ik Essent m'n met veel liefde en toewijding geproduceerde kostbare stroom niet.

De woonkamer, keuken, eetkamer en voormalige stal draaien autonoom. Het keukenblok niet, maar de losse koelkast weer wel. De vriezer schakel ik gedurende piekdagen bij, die staat tussen twee stopcontacten van verschillende groepen. En ja, dat blauwe ding is een 2000 watt Victron. Ben zeer onder de indruk van dat kastje. Met de koelkast en vriezer draaiende, kun je gewoon een 1400 watt stofzuiger inschakelen. Kennelijk kan de omvormer prima omgaan met hoge aanloopstromen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Up'n running!

Bericht door kockie »

Hoi John,

Tim en ik waren benieuwd of je molen stand houdt in deze harde winden, of heb je 'm inmiddels naar beneden gelierd?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Nee hoor, de mast niet gestreken, al ben je wel wat alerter... De echte vuurdoop hadden we eerder dit jaar. Toen waren de absolute snelheden lager, maar de windstoten heftiger. Windturbines houden niet van vlagerige wind en windstoten.

Bij een bepaalde windsnelheid draait de turbine zich uit de wind en daalt het maximale vermogen. Bij windvlagen reageert de turbine door gyroscopische krachten en het eigen gewicht te traag en loopt het vermogen tijdelijk op tot tweemaal nominaal. De veel sneller dan normaal draaiende wieken draaien dan uit de wind en remmen plots af, waarop de turbine weer in de wind draait of eigenlijk valt, want bij windstoten kan plots afremmen van de wieken door wegdraaien samenvallen met een kortstondige luwte in de wind. En dan rammelt daarboven toch een 40-50 kg heen en weer.

Dat is bij dit eenvoudige systeem niet te voorkomen. Het geheel trager maken zal kortstondige, maar extreme vermogensopbouw bij vlagen betekenen. Daar is de regelaar niet blij mee. Nog sneller reageren dan nu kan niet door de massatraagheid.

Het is op te lossen door pitchverstelling richting vaanstand. Dat maakt de constructie een stuk ingewikkelder. De charme van Piggott's ontwerp is juist de eenvoud. En tweemaal per jaar moet je toch de mast strijken voor inspectie en smeren. Dus combineer je dat het best met extreme wind.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. Dus de aangekondigde windvlagen van 110 km/h waren een goed excuus voor de halfjaarlijkse controle en onderhoud. Wiekenstel opnieuw uitgebalanceerd en voorzien van een neusconus. Stator en magneetschijven licht ingevet. Morgen mag ie weer omhoog.

Laatste dagen heeft de turbine zowat constant met de staart omhoog (= max vermogen) gedraaid. Helaas kan ik niet meer dan ongeveer 4 kWh per dag verbruiken op het autonome deel, al brengt de turbine nu met gemak het driedubbele.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Up'n running!

Bericht door omweg »

@DJ; was er reden om de wieken opnieuw te balanceren.?
Het systeem in Olburgen heeft zich keurig gedragen, tuidraden zijn wat losser gaan zitten omdat de kettingen zich in de grond hebben gericht naar de mast. Helaas ben ik al op het einden van de spanners zodat ik toch de draad iets moet inkorten.
Bij een paar windvlagen (in de afgelopen storm) is de spanning zo hoog opgelopen dat de inverter in storing ging dus dit behoeft nog wat aandacht.
Vandaag mijn dump load verder afgemaakt met de elementen die we in rijkervoort hebben gescoord. Dus hopelijk heb ik dit nu onder controle. Ga één dezer dagen de data uit de logger eens bekijken.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Omweg,

Bij snelheden lager dan cut-in speed zag ik de tuidraden wat bewegen. Bij hogere snelheden geen trillingen, ook niet in de mast. Er moest wat lood af, maar geen 10%. Balanceren met gewichtjes rond het hart van de wieken is trouwens best een uitdaging. Een paar gram lijkt veel verschil uit te maken.

Zet een computerfan bij de dumpelementen. Die dingen worden loeiheet.
Ik heb trottoirbanden ingegraven, dwars op de fundatiebuizen van de tuidraden. Dat geeft geen krimp. Zo'n tuidraad moet dan met een blok beton gaan ploegen.

Spanning te hoog? Kapt je regelaar dat niet af? De omvormer zal in storing gaan. De batterijen vinden een te hoge spanning ook niet fijn, maar kunnen zich niet verweren. Ik ben tevreden over de Morningstars. Op het geheel vormen ze een geringe investering, lijken zeer solide en de support van de fabriek is prima, gezien de (reparatie) handleidingen die je kunt downloaden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Up'n running!

Bericht door le_pilaf »

DJ kun je nog gel accu's gebruiken.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Frank,

Bedankt voor het aanbod, maar ik zit nu eenmaal vast aan normale lood/zuur accu's. Gel kan daar niet klakkeloos bijgekoppeld worden, omdat ze een andere laadkarakteristiek vragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Up'n running!

Bericht door omweg »

De dumpload was net iets te ligt zodat er bij een windhoos (net voor het moment de molen uit de wind draait) een piek ontstond die inderdaad boven de toegelaten spanning van de inverter kwam en dus in storing viel. Ik heb de dumpload nu verbeterd wordt even wachten op de volgende storm. Om de accu's netter te behandelen heb ik de tristar besteld voorheen deed ik het met een PLC die bij 28,8 volt dumploads inschakelt (deze moeten dan wel zwaar genoeg zijn)
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Gezien de toegenomen belangstelling voor autonome systemen een update en wat foto's. Allereerst de 4 autonome paneeltjes. En ja, er is schaduw te zien, maar de schuldige is inmiddels tot autohout en gereden kilometers omgezet:
IMG_1760.JPG
Dikke dubbelpolige hoofdschakelaars om panelen en accu's te schakelen:
IMG_1756.JPG
Een plaatje van de bouw van de turbine. De magneten zijn op de schijven gelijmd en rondom in de autoruitenkit gezet ipv ingegoten in epoxyhars. De hechting van epoxy aan het staal viel mij tegen. Twee harde materialen met verschillende uitzettingscoëfficiënten leek me niet erg duurzaam:
IMG_1708.JPG
De as van de turbine is afkomstig van een Ford Mondeo. Achteras van een model met trommelrem (van rond 1996):
IMG_1700.JPG
Jaaropbrengst van de turbine en panelen in dit deel van het land: ca 750 kWh. Zonder accu's -dus met netteruglevering- had dit misschien wel het dubbele kunnen zijn. Maar de accu's hebben een rendement van maar ongeveer 80%. Daarbij komt dat je vaak in het "bijna vol" stadium zit te laden, zodat windstroom gedumpt en zonnestroom gekort wordt. Accu's altijd tussen 40% en 80% geladen toestand bedrijven zou het meest efficiënt zijn, maar dan gaan ze niet lang mee. Ooit dacht ik dat je nooit genoeg accupakket kunt hebben. Dat is niet waar, omdat de verloren stroom in de laatste laadfase van de accu's alleen maar groter wordt. Beter is om een kleiner pakket dieper te ontladen.

Het onderhoud van de installatie bestaat uit het regelmatig meten en bijvullen van de accu's en éénmaal per jaar inspecteren en smeren van de turbine. Het laatste combineer ik met voorspelde storm. Eén persoon kan de mast strijken en vraagt een kwartier werk. Met automatische pitchverstelling zouden we wat minder voorzichtig kunnen zijn, maar storm op zich is niet het probleem. Rukwinden wel en dan moet je evengoed in de buurt zijn om de wieken op voorhand in de vaanstand te zetten. Voorlopig ben ik echter tevreden met de eenvoud van dit concept en neem een iets lager rendement op de koop toe. Het is een keuze.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Up'n running!

Bericht door David86 »

John,

Brutale off topic vraag maar, Wat was je kwijt voor je "off grid" zonnesetje. Panelen bekabeling laadregelaar etc.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

De materialen van turbine, inhoud regelkast, accupakket, zonnepanelen en bekabeling gaan tezamen over de 5.000 euro. Daarbij is een groot deel tweedehands en/of geschonken. Geïnvesteerde tijd is van mezelf en tel ik niet. Gelukkig mocht ik wat gemeentelijke subsidie ontvangen.
Neem je alles nieuw en laat je een bedrijf de installatie doen, reken dan op een bedrag tussen de 15.000 en 20.000 euro. Een hobby mag geld kosten.... En hoezo verslaafd aan elektriciteit....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Up'n running!

Bericht door David86 »

Heb je een idee hoeveel je nog zou moeten investeren om "de stekker" er helemaal uit kunnen trekken? (ruwe schatting)

hoeveel kwh verbruik je gemiddeld per dag ? ik zit nu op 5,8kwh p/d dit zou ik zonder mijn vrouw tot oorlog aan te zetten kunnen knijpen tot 5kwh (wieberen van de droger is een vurig discussiepuntje tussen mij en de misses)

ik heb dit jaar (i.v.m. beperkt budget) de keuze tussen zonnecollector met aansluitingen naar boiler en evt. extra boilertje, pv setje of vawt. wat heeft prio :s keuzes keuzes keuzes

Ik neig naar een "off grid" pv setje , zonnecollector zou financieel intressanter zijn maar zo'n pv setje is toch wel heel erg leuk...

groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Up'n running!

Bericht door Dutch John »

Geen idee. Je kunt met de jaaropbrengst van 750 kW extrapoleren naar je totaalverbruik en zo het bedrag benaderen, maar zo werkt het niet. Tweemaal zo groot betekent niet tweemaal zo duur. Anderzijds komt die 750 kWh niet gelijkmatig binnen. Je kunt dagen tot weken aaneen niets hebben, maar ook teveel. De stille periodes kun je opvangen met een veel grotere installatie, maar je kunt ook voor die periodes een aggregaatje starten.

Feit is dat je het best af bent met netstroom als dat er toch ligt. Eilandbedrijf is dan slechts een leuke hobby, die nooit gaat renderen. Een zonneboiler/collector kan altijd uit, zou verplicht moeten zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie