Naafdynamo op windmolen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wolfje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2010, 14:22

Naafdynamo op windmolen

Bericht door wolfje »

Hallo

op de website vanalleswat.nl staat een windmolen met naafdynamo
ik neem aan dat deze zes volt geeft en je dus er drie in serie moet zetten zoals op de site staat.
is er een andere soort van naafdynamo die wel meer dan 12 volt levert of moet ik er op een windmolen drie in serie zetten?

Ik zag op de website http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/rea ... windmolens
dat een gelijkstroom motor een goed begin is voor een beginnende windmolen bouwer?


Groetjes Wolfje
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Naafdynamo op windmolen

Bericht door Dutch John »

Ik ken naafdynamo's niet, maar ga er vanuit dat het een wisselstroomdynamo betreft. Als dat zo is, dan moet je ze wel heel precies tov elkaar positioneren, zodat de fases elkaar versterken ipv uitdoven.

Gelijkstroommotor zou kunnen, je kunt ook een gelijkstroomdynamo nemen, zoals die vroeger in auto's gebruikelijk waren. Nadeel: slijtage aan borstels en collector. Overbrenging meestal noodzakelijk (rendementsverlies).

Het ligt eraan wat je wilt. Wil je er zo maar eens aan ruiken en voelen, dan is misschien een plafondventilator met permanente magneten een snelle en eenvoudige methode. Op Youtube staan filmpjes. Wil je serieus stroom draaien, dat komen alleen turbines met speciale wiekprofielen en permanent magneetgeneratoren in aanmerking. Zelfbouw is niet direct goedkoper dan een Chinees ding. Koop je iets dat kant en klaar is, staar je dan niet blind op de vermogens en voorgeschotelde opbrengsten. Die zijn niet lichtelijk overdreven..... Het enige dat telt is de wiekdiameter, de hoogte van de turbine boven maaiveld en hoe windrijk en turbulentiearm de omgeving is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wolfje
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2010, 14:22

Re: Naafdynamo op windmolen

Bericht door wolfje »

Hallo

ik heb hier een ruitewisser motor van Vetus mischien is dat wat

groetjes Wolfje
Plaats reactie