Handleiding voor gemeenten

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Handleiding voor gemeenten

Bericht door Dutch John »

Uitgegeven door Agentschap.nl: http://www.senternovem.nl/mmfiles/SEN12 ... 342233.pdf

Ik weet niet of we hier blij van moeten worden. Als gemeenten certificering en onderzoeken als windmetingen en faunaonderzoek eisen, dan zijn bij voorbaat de meeste initiatieven in de kiem gesmoord. De weinige mini windturbine-die-hards weten nog voordat ze aan zo'n project beginnen, dat het financieel nooit uit kan. Zij hebben edelere motieven. Hen plagen met onderzoekskosten is ongeveer hetzelfde als wat onze gemeente in eerste instantie toestond: een ashoogte van 3 meter boven maaiveld. Zeg dan gewoon dat het niet mag...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kweenie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2010, 18:42
Locatie: Kluisbergen België

Tegenwind

Bericht door kweenie »

Tegenwoordig kom je ze overal tegen, alsof het nog niet genoeg waait zonder. Ook hier dicht bij ons staan er van die reusachtige windmolens die werken op electriciteit. Nog een geluk dat ze hoog zijn, waardoor de wind die ze maken niet direct in onze nek blaast. Soms staan ze stil en dan is het even windstil, maar soms draaien ze ook heel hard en dan blijf ik liever binnen.
Heb je die molens al eens goed bekeken als ze wind maken. Verkeerd afgesteld als je het mij vraagt. Een normale ventilator blaast de wind van achter naar voor. Maar neen zij blazen de wind van voor naar achter, zodat een deel van de wind verloren gaat tegen de mast waarop ze staan.
Meestal staan ze dicht bij een recreatieoord, zodat men daar ook kan zeilen als er geen wind is. Ze hebben er ook op zee gezet, voor de zeezeiljachten. Maar moet dat nu echt, voordien kon men toch ook zeilen zelfs met een heel klein beetje wind. Maar ja tegenwoordig moet alles snel en liefst op bestelling, vooral voor de prutszeilers. Als die een lange arm hebben dan laten ze de wind ook nog waaien zodat zij voor de wind zeilen. Tegenwoordig kan dit met 1 SMS'ke vanop hun boot via satelieten (max 2 Euro per deelname).
En wie betaalt dat eigenlijk. Het zien er dure dingen uit. Ik denk dat die molens niet kunnen betaald worden enkel en alleen met de opbrengsten van de SMS'kes van de zeiljacht . Naar het schijnt worden die gesubsidieerd. Maar ecologisch gezien vind ik het vooral zonde van de electriciteit die men eraan verprutst.
Plaats reactie