Evenement:mini windturbine

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Jan Zonnebrand »

@Kockie. Wat leuk dat je op mijn weblog reageert. :fff

Kockie plaatste een link die verwees naar de op mijn weblog geprezen Energyball. Had ie beter niet kunnen doen. Er stond helemaal onder ook een prijs van dit simpele energiewonder. Zo'n 4000 pietermannen, er waren er ook van 18000 euronen en meer bij.

Het gevolg, Jan met de Pet, Jan Splinter en nog wat Jannen kunnen zo'n ding financieren zonder bankroet te gaan. Het ding kan ook overal geplaatst worden, dat moet je met zo'n 18000-piek ding nog maar afwachten.

Jan Zonnebrand (met koele kop) gaat over een paar maanden participeren met een professioneel projekt. Ook al is dat water naar de zee dragen.

Linkje:

http://kreeft.zeeland.nl/zeesterdoc/ZBI ... 1257_1.pdf

Er was ook een incidentenlijst. Daarop ontbrak de Energyball. Wel blijven opletten Kockie! ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door kockie »

Vergelijking windmolens. Prijs uitgerekend in kWh/J
Vergelijking windmolens. Prijs uitgerekend in kWh/J
windmolens.png (6.74 KiB) 5738 keer bekeken
Nou Jan, ik heb excel even aan het rekenen gezet: als je het bovenstaande staatje even bekijkt zie je dat de energy ball financieel gezien nogal slecht presteert. bijna 63 euro per kWh per jaar (is een uit de duim gezogen term, maar aangezien we de verwachte levensduur van het ding niet weten is het aardig om mee te rekenen).

De Turby maakt het nog veel bonter en lijkt vooral geschikt als blikvanger (zie ook de incidentenlijst)

De windwalker is wel duur, maar heeft de laagste kWh prijs van allemaal. Als ik kijk hoe ze opgebouwd zijn, denk ik dat deze ook het minste materiaal per opgewekte kWh nodig heeft.

Zonnepanelen daarentegen komen nog veel beter uit de test. Ik heb de prijs gehaald uit een offerte die ik ooit heb gehad met zelf installeren. Deze zijn financieel het gunstigst (ik heb gerekend met 450 kWh bij 500 Wp geïnstalleerd vermogen)

Zowel in aanschaf, prijs per geproduceerde kWh en onderhoud komen zonnepanelen m.i het best uit de bus!

Hier staat ook nog een illustratief artikel over de zeeuwse windmolentest: http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/t ... bines.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Jan Zonnebrand »

Rekenen kunnen de zwak geïnformeerden nog steeds niet. Die Energyball is zo "duur" omdat ie in ontwikkeling is en de Hollandse verspillers met infobeperking het liever voor nop hebben. Zodra de Energyball in grote massa's geproduceerd wordt, gaat de prijs spektakulair omlaag, omdat het een simpel ding is en dus ook lang mee gaat.

En dan de zonnepanelen, het enige waar men in deze bananenrepubliek aan denkt bij zonne-energie.

PV-panelen dus. Rendement hooguit 15%. Een zonneboiler doet het 5 keer beter. Maar de olieslaven willen stroom voor hun rijblik, kennelijk omdat de de oliecrisis zien hangen. Of voor hun wasdroger.

Ik kan nog een hele verhandeling houden over duurzame energie houden, maar dat is parels voor de hormoongestuurde oliezwijnen. Ik ben blij dat ik dat gespuis niet in Valburg ontmoet heb.

En die link over lowtechmagazine? :D :D :D

Heb je het commentaar gezien over "Alleen een idioot reist met de trein"? Dan weet je ook mijn mening over deze tests. En over de zwak geïnformeerden op dit forum.

En dan nog iets:

Als je nou traditionele aggregaten hebt voor € 349.-, dus met generator en inverter. Dan is het toch simpel dat de energyball, zonder zuiger, cilinder, kleppen, carburateur en de hele ontstekings-rimram voor dezelfde prijs gemaakt kan worden.

Hier is gewoon een lobby (net als de automaffie) aan het werk, die de prijzen hoog houdt. Zodat het klootjesvolk gewoon aan de benzinepomp blijft hangen.

Zolang als dat nog duurt. :D Doei! :fff :fff :fff :fff :fff :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Dutch John »

Jan Zonnebrand schreef:
PV-panelen dus. Rendement hooguit 15%. Een zonneboiler doet het 5 keer beter.
Beste Jan,

Een zonneboiler heeft een geweldig rendement. Zou verplicht moeten worden. Maar een zonneboiler levert geen elektriciteit. Waar komt jouw stroom vandaan?

Ik weet dat je een grote fan bent van WKK op biomassa. Wat is het rendement van biomassa, geredeneerd vanuit dezelfde hoek als zonnepanelen? Juist, 1 à 2%. Dit percentage kan middels fotosynthese omgezet worden in energie, helaas niet meer. Bovendien moet je in EROEI denken, dat is het overkoepelende rendement. Dan neem je gelijk alles mee: oogst, transport en apparatuur om uiteindelijk stroom mee te draaien.

De wereld kan nooit volledig over op stroom uit biomassa, ook niet als iedereen vanaf morgen nog maar 10% gaat gebruiken. Daar hebben we te weinig aarde voor. Alles zal uit de kast gehaald moeten worden, zon, wind, biomassa, maar ook fossiel en nucleair. Tenminste, als we op termijn geen grote die-off willen. En die willen we niet, want dan is Nederland wel het laatste land waar je wilt wonen.

En ja, rijden op biomassa is onzin; totaal niet duurzaam. Het was, is en blijft een crisisbrandstof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Jan Zonnebrand »

Ik blijf niet elke keer alles uitleggen, dat is water naar de zee dragen. Jullie geheugen is kennelijk een vergiet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Tim »

:fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door kockie »

calimero.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Jan Zonnebrand »

http://klimaatkombi.nl/images/Transport ... fbegin.jpg

Paranoia Kockie heeft z'n forum dichtgespijkerd, de bedoeling is alleen zichtbaar na klikken op de link. Let op, op Kockie's forum openen links niet automatisch in een nieuw venster. :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door kockie »

http://klimaatkombi.nl/images/Transport/Olieslaafbegin.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door kockie »

Kijk eens Jan, speciaal voor jou aangepast.Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Evenement:mini windturbine

Bericht door Brit »

kockie schreef:http://klimaatkombi.nl/images/Transport/Olieslaafbegin.jpg
En dan maar blijven volhouden dat ie niet van electrische auto's houdt. :lol: :lol: :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie