rapport KD 670 herzien

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 670 over de VIRYA-5.2 windturbine vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 670 kan gratis gekopieerd worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit rapport is: "Calculations executed for the 3-bladed rotor of the grid connected VIRYA-5.2 windmill (lambda design = 6, Gö 711 airfoil, wooden blades) provided with the hinged side vane safety system".

Een voordeel van deze molen is dat gebruik gemaakt wordt van een standaard Chinese axial flux PM-generator en de generator hoeft dus niet zelf gemaakt te worden. Dit is een behoorlijk grote molen en het bouwen ervan lijkt mij daarom ongeschikt voor de meeste zelfbouwers. Wel levert deze molen, die een maximaal vermogen heeft van ongeveer 2,5 kW, een aanzienlijke bijdrage aan de benodigde energie van een huishouden.

Omdat de salderingsregeling per 2021 afgeschaft wordt en vervangen wordt door een regeling waarbij men minder terug krijgt voor geleverde stroom, is het vooral voor mensen met een warmtepomp belangrijk dat er veel energie in de winter wordt opgewekt. Wat dit betreft presteert een windmolen veel beter dan een zonnepaneel omdat bij een zonnepaneel maar 3 % van de totale jaaropbrengst in de maanden januari en februari wordt opgewekt terwijl dat voor een windmolen juist hele goede maanden zijn. Over dit onderwerp heb ik een stukje geschreven dat hopelijk in het nieuwe Windnieuws wordt opgenomen.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 670 over de VIRYA-5.2 windturbine vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

2019-02-14 VIRYA-5.2 rotor.jpg
KD 670 werd enigszins aangepast. De naafplaat werd niet meer uit een stuk RVS plaat van 8 mm gemaakt maar uit drie RVS strippen van 150 * 10 mm die onder 120° aan elkaar gelast worden. Dat scheelt toch wel erg veel materiaal en de spaken kunnen nu zo lang gemaakt worden dat de bladen niet tegen het generatorhuis aan komen. Van deze nieuw versie werd een tekening als bijlage toegevoegd. Er werd als appendix 2 ook een schets van de generator aan het rapport toegevoegd.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 670 over de VIRYA-5.2 windturbine vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Eeen nieuw hoofdstuk 8 werd toegevoegd aan KD 670 waarin onderzocht werd of de VIRYA-5.2 ook bruikbaar is om accu's te laden. Dit lijkt mogelijk als een nominale accuspanning van 192 V gekozen wordt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Rapport KD 670 over de VIRYA-5.2 windturbine vrijgegeven

Bericht door pelletpower »

Wat voor lader moet er dan tussen? Of direct? En beveiliging?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 670 over de VIRYA-5.2 windturbine vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

De generator wekt een behoorlijk hoge belaste AC 3-fasen spanning op van 220 V bij 180 omw/min. Ik heb mij niet verdiept in wat voor inverter nodig is om de molen aan het net te koppelen maar ik neem aan dat het bedrijf dat de generator levert ook een geschikte inverter kan leveren of weet welke hiervoor geschikt is. Ik zie nu dat ik gepost heb onder zelfopwek en niet onder windenergie. Ik ga over dit onderwerp verder onder windenergie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

rapport KD 670 herzien

Bericht door Adriaan Kragten »

Over rapport KD 670 ben ik een post begonnen onder zelfopwek maar ik ga hierbij verder onder windenergie.

Aan rapport KD 670 werden detailtekeningen van de rotor toegevoegd in appendix 3.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rapport KD 670 herzien

Bericht door kockie »

Ik heb de vrijheid genomen om het oude onderwerp te verplaatsen en samen te voegen met het nieuwe onderwerp.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: rapport KD 670 herzien

Bericht door Adriaan Kragten »

Prima, ik had het zelf ook geprobeerd maar het lukte niet. Misschien leuk om de nieuwe samenstellingstekening als bijlage toe te voegen (hij moet eigenlijk 90° rechtsom gedraaid worden).
2019-02-20 1901-01.jpg
Plaats reactie