zwemvijver

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kleen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2009, 20:33

zwemvijver

Bericht door kleen »

mijn vraag is de volgende.
Wij hebben hier thuis een discussie, wij gaan bouwen en zijn van plan een zwemvijver aan te leggen.
Een regenput is verplicht te plaatsen.
Nu willen wij zoveel mogelijk water besparen, dus toiletten , wasmachine, vaatwas en douchen met regenwater.
Het zuiveren voor drinkgebruik is de nieuwste toevoeging van mijn partner maar dat niet alleen, hij zou geen leidingwater meer binnenhalen.
Hij zou regenwater verzamelen en dit door de filter van de zwemvijver laten gaan en dan richting regenput om zo in huis te laten binnenkomen.
Mij lijkt dat je het ecologisch evenwicht van je zwemvijver gaat verstoren door het teveel aan verversing van het water. ( of dit klopt is nog een uit te zoeken iets)
Ook ben ik wel bang dat je water dat via je zwemvijver in je regenput beland en dan over een omgekeerde osmose apparaat en bijhorende filters niet drinkbaar zou zijn .
Wie kan mij meer info geven?
Wat kan niet en wat is het overwegen waard?
Alvast bedankt, je helpt waarschijnlijk om ons nu geblokkeerde visie te verlichten
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zwemvijver

Bericht door Albert van WdJ »

Kleen,

Je moet even wat meer toelichten:
a. Wat bedoel je met een zwemvijver?
b. Waarom verplicht een regenput plaatsen?
c. Wat is de waterkwaliteit van de zwemvijver? (waarvan het water gezuiverd wordt door het filter begrijp ik).
d Welk motief is er om zelf drinkwater te maken?

Dat je met regenwater wilt wassen en toiletten doorspoelen kan ik bijkomen, maar omzetten naar drinkwater?
Drinkwater is iets wat van hoge kwaliteit moet zijn en zuiver van alle ongewenste stoffen. Dat staat onder zware kwaliteitscontrole van de drinkwaterleveranciers. Hoe weet je dat je een kwaliteit kunt maken, die ten alle tijde voor je gezondheid onschadelijk is?
Er komt zo nu en dan nl. nogal wat troep mee naar beneden.

Albert
Change, before you have to.
kleen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2009, 20:33

Re: zwemvijver

Bericht door kleen »

a. Wat bedoel je met een zwemvijver?
Een zwemvijver is een aangelegde vijver die het water laat zuiveren door waterplanten en natuurlijke filtersystemen zoals lavasteen. Zonder chemische reiniging
b. Waarom verplicht een regenput plaatsen?
Is een verplichting die in de naburige gemeenten in de bouwvoorschriften staat
c. Wat is de waterkwaliteit van de zwemvijver? (waarvan het water gezuiverd wordt door het filter begrijp ik).
Dat is uiteraard een vraagteken , als ik alles mag geloven zou het zwemwater op zich perfect zijn om in te zwemmen, maar of dat water na de omgekeerde osmose en na het door de pluviofilter te zijn gegaan drinkbaar is???
d Welk motief is er om zelf drinkwater te maken?
Mijn partner gaat ervan uit dat leidingwater erg duur gaat worden in de toekomst, hij wil milieuvriendelijk besparen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zwemvijver

Bericht door Albert van WdJ »

Oké dat is helder.

Alleen op het omzetten naar drinkwater heb ik nog een opmerking: Als je nagaat hoeveel water een persoon consumeert per dag, dan zal dat je financieel de kop niet kosten. Je praat nl over zo'n 4 liter pp per dag. Daarnaast heb je dan nog je vastrecht van je aansluiting maar dat is dan ook alles (vastrecht in Ned. zo'n €70,- per jaar).
Op jaarbasis is het totale bedrag dan eigenlijk peanuts.

Wanneer je al het andere watergebruik dekt met (gezuiverd) regenwater, maak je toch een aanzienlijke besparing. Zonder dat je direct je gezondheid in gevaar brengt.
Het is toch één van de rijkdommen van ons werelddeel dat we veilig drinkwater hebben!

Daarnaast moet je ook realiseren dat de productie van drinkwater in Nederland bijv niet echt vervuilend is. Het is meer de zuivering van afvalwater dat problemen met zich meebrengt.
Je milieubesparing zal dan ook groter zijn, wanneer je sterk inzet op waterbesparing. Zeker op water dat na gebruik in het riool verdwijnt.

Albert
Change, before you have to.
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: zwemvijver

Bericht door max.enschede »

Eens met Albert, wanneer je al het spoel en was werk met regenwater doet dan bespaar je al zoveel dat het duurder worden van drinkwater niet echt relevant meer is. Verkijk je bovendien niet op de kosten van een reverse osmose installatie, niet alleen constant energieverbruik maar ook het periodiek wisselen van de membranen. Daarmee zit je al snel op een jaarbedrag dat hoger is dan het vastrecht van drinkwater.
Ik betaal (in NL) ongeveer 130 euro/jaar voor 5 m3 drinkwater, dat is effectief nog steeds maar 2,6 cent de liter.

Daar komt bij dat reverse osmose water zo dood als een pier is en niets aan mineralen e.d. meer bevat, dat is ook niet zo gezond.

Regenwater is van zichzelf al vrij schoon, als je geen plat dak hebt dan zou je het zo kunnen opslaan voor hergebruik, zonder tussenkomst van zwemvijver. Maar zo'n vijver als onderdeel van het systeem is natuurlijk wel mooi/leuk en als je de ruimte hebt zou je daar zelf het recyclen van was en badkamerwater in kunnen integreren. (via een apart moeras gedeelte naar vijver)
Het vijverwater zal ook via een moeras gedeelte naar de put moeten lopen om het te ontdoen van organische stoffen.

Evenwicht van de vijver kan wel wat hebben zolang de vijverinhoud maar in verhouding staat tot de hoeveelheid regen die op 1 dag vallen kan. Meeste voedingsstoffen blijven toch wel tussen de plantenwortels hangen.

veel plezier, Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Plaats reactie