Wat voor pomp waterput 100 m diep?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Annemolino
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:34

Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Annemolino »

Hallo allemaal!

We hebben met een groep een stuk land gekocht in Spanje. Daar hebben we nu een put laten slaan van 100 meter diep. Het eerste water werd na 20/ 30 meter gevonden. We willen dit water gaan gebruiken als drinkwater.

Nu hebben we een pomp nodig om dit water op te pompen. Degene die ik online gevonden heb zijn best duur en gebruiken veel energie. Is er ook een systeem wat op bv. Zonne energie werkt? Of kunnen we beginnen met het water van minder diep te halen zodat we een meer zuinige pomp kunnen gebruiken ? Of hebben jullie andere ingenieuze oplossingen?

Groetjes, Anne
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door prensel »

Wat voor diameter heeft de putbuis ?
En is hij nu 20/30 meter of 100 m diep ?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door TLS »

Dag Anne, als het waterniveau in de put op 20/30m staat, moet je pomp maar 20/30m opvoeren; zelfs al hangt deze op 100m diepte.
Een standaard druk-dompelpomp (schakelt uit indien er geen vraag is) kan typisch zo'n 45m opvoeren. Ik zou ze wel niet op 100m hangen maar op 45m zodat de druk op de waterdichte compartimenten(met electra) niet te hoog wordt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Annemolino
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:34

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Annemolino »

prensel schreef: 04 jun 2020, 15:44 Wat voor diameter heeft de putbuis ?
En is hij nu 20/30 meter of 100 m diep ?
De put is 100 meter diep.
Maar na 20 a 30 meter was er water gevonden tijdens het boren van de put. Voor de precieze diameter moet ik even navraag doen, maar ik schat dat dit rond de 20 cm is.
Annemolino
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:34

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Annemolino »

TLS schreef: 04 jun 2020, 15:56 Dag Anne, als het waterniveau in de put op 20/30m staat, moet je pomp maar 20/30m opvoeren; zelfs al hangt deze op 100m diepte.
Een standaard druk-dompelpomp (schakelt uit indien er geen vraag is) kan typisch zo'n 45m opvoeren. Ik zou ze wel niet op 100m hangen maar op 45m zodat de druk op de waterdichte compartimenten(met electra) niet te hoog wordt.
Bedankt voor je antwoord!

Maar stel dat het waterniveau in de zomer daalt naar 50 meter diep. Heb ik dan een andere pomp nodig en kan ik die dan niet beter meteen aanschaffen? Ook heb ik ergens gelezen dat je de pomp het beste zo'n 8 meter onder het waterniveau moet hangen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door willem »

Wat zegt diegene hier over die de bron heeft geslagen, hoe hebben andere mensen het in die omgeving???
Aan een centrifugaal of zuigerpomp heb je niets, max 9 meter aanzuig hoogte. Als je kennis heb van fysica
kom je er wel uit maar dan moet de knip ook open.
Het zal een duurdere bronpomp worden maar het is wat jullie willen aan opbrengst en doel einden waar
de pomp aan moet voldoen, er zijn zoveel uitvoeringen hier in dat je eerst moet weten wat je wil,
denk aan enkel huishoudelijk gebruik of .....+ kleine groente tuin of ..... grotere groentetuin etc.
Informeer of er een drukvat (hydrofoor) op kan zodat NIET met elke druppel de pomp aanslaat.
Jij zeg dat de bron Ø 20cm is, dat is mooi voor een bronpomp, die zijn 70 á 100 mm naar gelang vermogen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door TLS »

Ik ben geen expert in pompen, maar het zou me verwonderen dat je tot 100m diepte met één enkele pomp kan verwezelijken. Ik vermoed dat dit een tandem-schakeling van pompen zal worden. 100m water-kolom is een gigantische druk die een enkele pomp zou moeten overwinnen.

Als je 't kan redden met een standaard 40m pompje zou ik niet veel verder zoeken. Een daling van de grondwatertafel met 50m lijkt me extreem, maar Spanje is natuurlijk een stuk droger dan hier bij ons.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Orbiter »

100m is 10bar druk.
Een pompje dat 40m hoog kan drukt dus 4bar, in redelijke ideale omstandigheden. Eens dat water boven komt blijft er dus zo goed als geen druk meer over, dat is mogelijks wel meer dan genoeg als je bovengronds een buffer aanlegt.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door willem »

Dit zijn toch geen misselijke pompen, de prijzen trouwens ook niet maar je hebt wel
druk en water. Alleen de vraag is; kan de watertoevoer het aan, daar moet je even goed
naar informeren, water toevoer groter dan capaciteit pomp. Er kan ook een zg. presscontrol op,
dwz. kraan open - pomp aan / kraan dicht - pomp uit. De pompen mogen max. 20 m onder water niveau,
waterpijl op 50 m, pomp op max 70 m.

https://www.waterpompshop.nl/bronpomp-s ... er-per-uur
https://www.waterpompshop.nl/dab-s4-4-14-m-kit-bronpomp
https://www.waterpompshop.nl/dab-s4-8-15m-kit-bronpomp
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door TLS »

hier bronpomp aan een opmerkelijk lage prijs, geen idee over de kwaliteit: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/GUDE-Dom ... p100177847
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Pigion »

Om een beetje reserve te hebben, zou ik de pomp op 50 M hangen. De meeste sproeiers vragen om een druk van 4 Bar. Dan heb je een pomp nodig die 8 a 9 bar kan doen bij de door jullie gewenste capaciteit. Reken dan maar op een motorvermogen van 1,5 Kw of 2 Pk. Als je kan beschikken over krachtstroom ( 3 phazen) dan dat nemen. Minder problemen dan met een pomp met aanloop condensator.
Pigion
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door willem »

Was gisteren bezig met een partijtje hout aan het klein maken hoorde ik een soort van hol geluid,
helluuuuuuuuup - helluuuuuuuuuup, leek wel een echoput, zou Anne in die 100 meter diepe put zijn gevallen
dacht ik gelijk. :lol: :lol:
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij is het niet heel gebruikelijk om een pomp zo diep te hangen. Brandputten, warmteopslagputten, bronering voor landbouw e.d. zijn ook vaak >100m diep, maar de pompen staan altijd bovenaan maaiveld.
Ik zou in die hoek eens informeren hoe dat werkt, of is er geen evenwicht te vormen tussen een tank en de bron of zoiets..
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Route66 »

Anne, hoe goed is het drinkwater wat je aantrof?
Je hebt geen ontijzering oid nodig?

In Canada waar ik geweest ben bij familie werd elke drinkwaterbron ook op veiligheid tav bacteriën e.d. getest in een laboratorium .
Zonder die test raakte je je huis niet verkocht, dus je koopt hem ook met drinkwater garantie (de makelaar regelde die test).

Hoe is dat in Spanje geregeld?
Markelo1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2023, 23:19

Re: Wat voor pomp waterput 100 m diep?

Bericht door Markelo1989 »

Hallo ik heb een vraag ik boor met hand tot ongeveer 3 a 4 meter daarna doe ik er een stalen mantelbuis de grond in deze bedien ik met een lier daarna ga ik pulsen op deze manier kan ik een bron tot 9 meter diep maken daarna schuif ik de filterbuis erin waarna ik de mantelbuis omhoog haal komt mijn filterbuis mee zelfs al ik hier met mijn volle gewicht tegendruk geef gebeurd dit , als ik met de filterbuis stoot lijkt het wel of het zand hard word onder in de mantelbuis ? Heeft iemand hier ervaring mee. Wat kan ik doen om dit te verkomen , en hoe kun je makkelijk zijn wanneer je in de goede laag zit zodat je mooi water krijgt ?

Graag hoor ik van iemand die hier ervaring mee heeft
Plaats reactie