IBC containers en algen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

IBC containers en algen

Bericht door Orbiter »

Ervaring gezocht met water in IBC containers ivm plantjes water geven.

Wat is er mis met wat algen in het water, verstoppen ze de kraan misschien?
Komen in de zwarte IBC's echt geen algen meer in of is het gewoon veel minder? En hoe maak ik een witte IBC eenvoudig/goedkoop maar duurzaam zwart? Is de hogere temperatuur van het water in een zwarte IBC een probleem?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: IBC containers en algen

Bericht door willem »

Orbiter schreef: 25 mei 2020, 16:16 En hoe maak ik een witte IBC eenvoudig/goedkoop maar duurzaam zwart? Is de hogere temperatuur van het water in een zwarte IBC een probleem?
Je begint om de vaten niet in de zon of zonkant te zetten, de "witte" vaten scherm je goedkoop af
met zwart landbouw plastic en ik hoor net dat "bolletjes plastic", plastic met luchtkussentjes ook werkt.
Elk plantje zowel bloem... als groente... schrikken van koud bronwater, er schijnt bewezen te zijn dat
ze een aardige terug klap krijgen, stel het je eigen even voor, de hele dag in de zon en dan grondwater
van +4 graden voor je mik, pompen uit sloot is idealer qua temperatuur. Als je het niet vertrouw kan je
s'ochtends de planten geven, dan is de temperatuur van je IBC water zeker gunstig.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: IBC containers en algen

Bericht door hobbes »

De standaard zwarte IBC worden gebruikt voor de opslag en transport van chemicaliën. Daar blijven altijd resten van achter na gebruik. Beter is het voor de witte te kiezen en die met zwart landbouw plastic te bekleden. dat doe je omdat er anders licht bij het water kan komen en er allerlei algen en aanverwante artikelen / vervuiling in je vaak stilstaande water gaan verschijnen
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: IBC containers en algen

Bericht door Orbiter »

De moeilijkheidsgraad zit hem inderdaad in IBC's vinden waar geen 'troep' in zat. Meestal werden de aangeboden IBC's 'industrieel gereinigd', maar dat zegt echt niets.

Ik kocht er nu een aantal witte met de inhoudsstickers nog op, er zat ook nog wat prul in dus ik kon nakijken welk prul het was. Oorsprong is een varkensvoedingsbedrijf. Het ging van gedistilleerd water over ethanol naar mierenzuur. Dit is best beheersbaar. Liever zelf wat poetsen en zekerheid dan een ogenschijnlijke propere IBC waarvan alle pieren sterven onder de plantjes.

Let erop dat er 2 tussen zaten waarvan de zegel op de tuit niet verbroken werd. Er zat dus nog zo'n alu klevende kap op de tuit zoals soms op de melkflessen zit. Het goedje werd er dus wellicht langs boven uitgehaald. Het lijkt er dan op dat het nieuwe blazen zijn, maar dat is helemaal niet zo en nochtans worden er zo vaak 'als nieuw' aangeboden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: IBC containers en algen

Bericht door kockie »

Wat is een redelijke prijs voor een IBC container? Dus met tank.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: IBC containers en algen

Bericht door Orbiter »

Redelijkheid bestaat in deze wereld met nakende droogte niet meer.... Wat ik zelf merkte is het volgende:

60€ voor een propere witte IBC tank van 1000L is de 'normale' prijs. Soms is de verkoper iemand met een kennis in één of ander voedingsbedrijf waar hij de tanks kan gaan ophalen. Als hij ook nog de tanks in oorspronkelijke staat wilt laten zien, met duidelijke informatie erop over de inhoud, dan zit je redelijk goed. Wat ze er dan zelf voor betalen voor die IBC's weet ik niet, maar het is voor hen zeker ook niet gratis en ze moeten dan zorgen om die tanks alsnog proper te maken.

Rond de 60 à 80€ zitten ook een aantal verkopers die de tanks in grotere aantallen gaan halen. Ik denk bij bedrijven die zelf de tanks opschonen en een certificaat van afvalverwerking of zo leveren aan de oorspronkelijke verbruiker. Er is hier geen enkele manier om uit te maken of deze tanks safe zijn of niet. Je kan hen ook totaal niet vertrouwen, het lijken wel allemaal gangsters en gestoorden te zijn.

Een zwarte of blauwe tank kost gauw 90 à 110€. Kon er zo ook geen beschikbare vinden en de algemene consensus is ook wel dat hier gevaarlijke goedjes in zitten, dus blijf ik er liever af en voor het verschil in geld staan hier nu witte tanks met donkere recuperatie folie rond en plantjes die ze op termijn gaan verstoppen. Ik verdraag ook wel wat algen in de zin dat dit toch een eerste teken is van leefbaar water.

Tenzij het van een particulier komt die zijn enige tank weg doet is er bij alles onder de 50€ met zekerheid een ernstig probleem. Heb in die categorie exact 1 eerlijke persoon gevonden die aangaf wat er voordien dan wel in de tank zat en dat was stevig spul dat je niet in huis wilde halen, ook geen paar miligram. Vertrouw niet op je neus, veel vergif ruikt naar niks. Aanbiedingen van 10€ moet je laten liggen, proper krijg je het niet, tenzij dan om brandstof of zoiets op te slaan zou ik het nooit doen.

Een restje ketchup, mosterdsaus, mierenzuur, ethanol, azijn, bleekwater kan je thuis heel eenvoudig neutraliseren. Als de chemische troep in de tank een onuitspreekbare naam heeft moet je voorzichtig worden en eens opzoeken wat het echt is.

Op tanks met een brandbaar goedje zit vaak een aarding vastgemaakt met een schroef welke door de tank tot in de vloeistof gaat. Als je geluk hebt zit die schroef in de afloop en niet ergens midden in de tank. Schroef laten zitten dus, anders loopt het ding leeg.

IBC's van 600L zijn maar 80cm breed en passen dus door de meeste deuren. Ze worden dus redelijk veel gevraagd en er zijn er al niet veel. Kosten gauw 90€, ik moet er zo eentje hebben om op een kar te zetten maar kan er alsnog geen vinden.

Een gebruikte mand met nieuwe blaas in kost rond de 150€. Als je zoiets koopt moet je dat zeker doen bij een gereputeerd bedrijf. Ik vond meerdere lege tanks waar de tuit nog verzegeld was. Ze zagen er echt als nieuw uit maar werden gebruikt voor mierenzuur en gedistilleerd water, werd er langs de vuldop uitgepompt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: IBC containers en algen

Bericht door Krelis »

Orbiter schreef: 27 mei 2020, 15:48 De moeilijkheidsgraad zit hem inderdaad in IBC's vinden waar geen 'troep' in zat. Meestal werden de aangeboden IBC's 'industrieel gereinigd', maar dat zegt echt niets.

Ik kocht er nu een aantal witte met de inhoudsstickers nog op, er zat ook nog wat prul in dus ik kon nakijken welk prul het was. Oorsprong is een varkensvoedingsbedrijf. Het ging van gedistilleerd water over ethanol naar mierenzuur. Dit is best beheersbaar. Liever zelf wat poetsen en zekerheid dan een ogenschijnlijke propere IBC waarvan alle pieren sterven onder de plantjes.

Let erop dat er 2 tussen zaten waarvan de zegel op de tuit niet verbroken werd. Er zat dus nog zo'n alu klevende kap op de tuit zoals soms op de melkflessen zit. Het goedje werd er dus wellicht langs boven uitgehaald. Het lijkt er dan op dat het nieuwe blazen zijn, maar dat is helemaal niet zo en nochtans worden er zo vaak 'als nieuw' aangeboden.
ik heb ooit kunststof bloembollenkratjes gekocht en iedere keer als de buitentemperatuur opliep naar >20C kon je ruiken waarvoor ze waren gebruikt....
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: IBC containers en algen

Bericht door Orbiter »

Controleer het Willem, ga er niet van uit dat ze de waarheid zeggen. Die tonnen lijken proper maar zijn ze dat ook wel. Met het oog kan je het niet zien en je neus wil je er niet aan verbranden, letterlijk dan. Vreemd toch dat de etiketten met inhoud er bijna altijd af zijn, behalve als het ding geen echt schadelijk spul heeft bevat kunnen/willen ze nooit aantonen wat het was. Vraag die kerels gerust of ze een glas water uit die ton willen drinken als demo.

Voedingsindustrie gebruikt veel bleekwater (om uw slaatjes te kuisen bvb...) en vele zuren (perazijn en mierenzuur) en zoutoplossingen, dat is allemaal geen erg, daar kom je meestal mee weg door te spoelen. Soms is het wat straffer spul zoals de vloeibare E-xxx stoffen maar gaat het nog en zijn het gewoon de bijgevoegde vitamientjes of oligo-elementen en mineralen. Maar niet alles wat die industrie gebruikt wil je tussen de plantjes tolereren, ook niet na wat stomen. Die gasten gebruiken ook schoonmaakmiddlen, antibiotica, fungiciden en conserveermiddelen dat het geen naam heeft. Ook is het zo dat niet alles wat uit die industrie komt te eten valt, ze gebruiken bijvoorbeeld ook solventen, weekmakers en kleurstoffen voor de verpakkingen bvb. Die spullen wil ik hier niet, ook geen klein beetje...

Je bepaalt zelf welk risico je kan/wil nemen. Ga minstens na of het überhaupt wel voldoende veilig kan zijn.

De prijzen die ik aangaf zijn voor kunststof paletten en met deksel, kraan en tuit of afsluiting. Prijzen zullen ook wel afhangen van de regio en de vraag. Bij ons is er nu duidelijk heel veel vraag.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: IBC containers en algen

Bericht door benthuis »

Ik heb 600 liter en 1000L vaten in gebruik uit de voedingsindustrie. Amaretto was nog wel een tijdje te ruiken. Die met olijfolie zo schoon... Hebben niet veel betaald. Herinner iets van 30 euro voor de 600L...
Schoonmaken met de hogedruk en dan het uitloop tuitje van de IBC ervoor, dat werkt voor alle hoeken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: IBC containers en algen

Bericht door Orbiter »

Zo'n vat met amaretto zou ik niet uitspoelen :-D
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: IBC containers en algen

Bericht door Pigion »

Algen kunnen problemen geven met drip-irrigatie. De capilair en de spike raken snel verstopt. Dan moet je aan die dingen gaan zuigen :D
Pigion
Plaats reactie