Regenwater gebruiken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

wateropslag
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2018, 14:12

Regenwater gebruiken

Bericht door wateropslag »

Beste mensen,

Vandaag heb ik mij aangemeld op dit forum om informatie in te winnen/delen over opvang en het gebruik van regenwater, voor toiletspoeling, wassen, etc.
Hiervoor wil ik een 5000 liter tank ingraven, waar de dakgoten op worden aangesloten.
In huis hebben we koperen waterleidingen, een systeem dat dan aangepast moet worden.
Zijn er problemen te verwachten als er door de koperen leidingen regenwater gaat stromen, leidingen zijn 28 jaar oud.
Luc6580
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Luc6580 »

koper kan tegen alles; vind ik nog altijd de beste leidingen
Liesbet Helson
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2017, 15:44

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Liesbet Helson »

Gaat geen problemen geven volgens mij.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Lieve »

Een regenwatertank moet jaarlijks schoongemaakt worden.
Indien je een zo grote tank bouwt word het moeilijk die leeg te hebben om te reinigen.
Ik zou 2 tanks met een kleinere inhoud voorzien.
Plaats ook voldoende filters om geen algen en andere onzuiverheden in kranen te krijgen.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door diamond »

Ik heb een 10.000ltr tankje(15jr lang) voor regenwater en 3 wc's erop je mag alles vragen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Ramon »

Ik heb 7000 liter tank, gebruik het voor alles behalve drinkwater. Douchen/badderen, vaatwasser, wasmachine, handen wassen enz. Heb apart kraantje op aanrecht voor drinkwater.

Vat is leeg/bijna leeg van mei tot september ongeveer. Als het vat leeg is, haal ik een 3weg kraan over en ga ik over op kraanwater. In de herfst/winter zit ik bijna altijd half vol tot vol. Stroomt heel zelden over. Ik gebruik per jaar ongeveer 80 m3 regenwater. Ik heb dakoppervlakte van iets meer als 100 m2. Dus gebruik echt alles.

Heb een voorfilter (van zand) voor het in het vat komt en zuigfilter voor de pomp, en 2 filters erna. Een 100 micron rvs vulbaar filter met actieve kool en een 5 micron pp filter. Eens per 3 maanden schoonmaken en vervangen.

Ik zou eigenlijk ook nog een (lucht)pompje in mn vat moeten hangen voor het op kwaliteit houden van het water. Bij weinig regenval wordt het water beetje dood (weinig lucht erin) en gaat het licht stinken. Maar ziet er altijd kraakhelder uit. Ik moet ook zeggen dat ik er geen beluchtingspijp op hebt. Misschien andere forum leden nog tips?

Heb verschillende drinkwatertesten gedaan, op 20 dingen, waaronder bacterietest. Alles voldoet altijd.
Laatst gewijzigd door Ramon op 06 apr 2019, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Ramon »

Vergat erbij te zeggen: regenwater is ideaal. Wij hebben rvs douche/badkraan. Altijd last van kalkaanslag. Nu nooit meer. Nooit glazen douchewand meer trekken. Nooit douchekop (regendouche) meer verstopt. Ik was ramen buiten met glazenwasserstok. Geen trekker of zeem meer nodig. Enz.
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Heb twee ibc vaten van 1000 liter op m'n dak van de achterbouw enkele woonlaag, vangt op van het dak van de voorbouw. Werkt prima voor toilet en tuin. Laat ook wat overlopen in regenton in de tuin en sproei met een 12volt pompje op zonne-energie. Scheelt veel onnodig gebruik van drinkwater en de plante de zijn er gek op. Wel vaak te weinig voorraad.
HugoGlimmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 06:54

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door HugoGlimmen »

Ramon schreef: 06 apr 2019, 23:11 Ik heb 7000 liter tank, gebruik het voor alles behalve drinkwater. Douchen/badderen, vaatwasser, wasmachine, handen wassen enz. Heb apart kraantje op aanrecht voor drinkwater.

Vat is leeg/bijna leeg van mei tot september ongeveer. Als het vat leeg is, haal ik een 3weg kraan over en ga ik over op kraanwater. In de herfst/winter zit ik bijna altijd half vol tot vol. Stroomt heel zelden over. Ik gebruik per jaar ongeveer 80 m3 regenwater. Ik heb dakoppervlakte van iets meer als 100 m2. Dus gebruik echt alles.

Heb een voorfilter (van zand) voor het in het vat komt en zuigfilter voor de pomp, en 2 filters erna. Een 100 micron rvs vulbaar filter met actieve kool en een 5 micron pp filter. Eens per 3 maanden schoonmaken en vervangen.

Ik zou eigenlijk ook nog een (lucht)pompje in mn vat moeten hangen voor het op kwaliteit houden van het water. Bij weinig regenval wordt het water beetje dood (weinig lucht erin) en gaat het licht stinken. Maar ziet er altijd kraakhelder uit. Ik moet ook zeggen dat ik er geen beluchtingspijp op hebt. Misschien andere forum leden nog tips?

Heb verschillende drinkwatertesten gedaan, op 20 dingen, waaronder bacterietest. Alles voldoet altijd.
Beste Ramon, en anderen.
Jullie hebben exact gedaan waar ik nu mee bezig ga.
Een paar vragen, in de hoop dat jullie het lezen en reageren 😉
- zijn er bij nader inzien zaken die je anders aan zou pakken?
- hoe kwamen jullie aan een 5-7000 l tank?
- welke pomp is zo goed, stil en zuinig dat je deze aanbeveelt?

En het liefste kom ik eens op de koffie (bak ik een taart voor je) en overleg ik eens bij je thuis.
Werkt voor mij een stuk beter dan op een forum ivm grote vraag met vele subvragen.

Even introducerend: ik wil regenwater opvangen (woon in waterwingebied dus bron is geen optie) en heb ruimte van ong 10x4 m om tank in te graven.
Dakoppervlak is ong 80m2 en naast de beoogde plek van de tank ligt het riool.
In augustus wordt het eea opnieuw bestraat dus de tijd is om er nu aan te werken.
Doel is 250m2 gazon, 75 m2 moestuin, twee toiletten te voorzien van drinkwater. Indien toereikend (genoeg water en genoeg geld) is stap 2 ook douche, vaatwasser en wasmachine.

Ik heb anderhalve rechterhand. Dus laat me graag adviseren.
Nogmaals, dat kan (graag!) alhier op het forum maar ik reis graag naar iemand die boven Zwolle woont die ter plekke kan uitleggen wat wel en wat niet gedaan is en me tips kan geven.

Dank voor tijd en tips!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door TLS »

Ik heb een ondergrondse 10000l tank en eveneens 80m² dak-opp. Het hiermee beregenen van je tuin mag je wel vergeten. Ik denk trouwens dat je het tijdens een droge periode met 5000l niet gaat redden voor gewoon al de toiletten. Hier in BE is de standaard nu 7500l tank
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
HugoGlimmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 06:54

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door HugoGlimmen »

Dat is een waardevolle tip.
Merci!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door jwardenier »

Ramon ,ik vang ook veel hemelwater op ,heb echter nog wel het probleem dat met een dikke bui er vuil mee spoelt naar de opvang .
Heb eerst blauwe regenwater tonnen [voor tuin gebruik ,hierna bezink putjes ,daarna een vluchs [bezink put met bal er in ]daarna een vijver waar nog wat na zuiving plaats vind ,ook mijn afvalwater filter komt hier in uit ,maar eens in de zoveel jaar moet ik drap scheppen .
Hoe heb jij het gedaan om dit te voorkomen .
Water wordt nog gefilterd voor hergebruik ,buis papier filter voor pomp ,eens in de 2 jaar maak ik deze schoon ,het water is erg helder en vlotters enz zijn nog nooit verstopt geweest ,alleen om de paar jaar de opslag schoon scheppen mag wat mij betreft wat minder .
Hugo050
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:46

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door Hugo050 »

TLS schreef: 05 jun 2020, 07:39 Ik heb een ondergrondse 10000l tank en eveneens 80m² dak-opp. Het hiermee beregenen van je tuin mag je wel vergeten. Ik denk trouwens dat je het tijdens een droge periode met 5000l niet gaat redden voor gewoon al de toiletten. Hier in BE is de standaard nu 7500l tank
Dan de vraag waar je voor een schappelijke prijs een tweedehands watertank van 10.000L op de kop tikt...
Waar vinden de Belgen dat? Ik kom er regelmatig dus wie weet is dat geen gek idee...
Maar iets in NL, en boven de rivieren, zou helemaal praktisch zijn ;)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door TLS »

typisch moet je hier de (beton)tank aankopen bij een grondwerker. het ding in de grond krijgen vereist grote machines...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Regenwater gebruiken

Bericht door hobbes »

Ik heb hier een betonnen 3000 liter tank in de voortuin liggen. Op de dag van de oplevering van ons nieuwbouwhuis hebben ze de grond om het huis nog vlak getrokken. Ik heb toen de kraanmachinist gevraagd om een gat van 2 bij 2 en ruim 2 meter diep voor mij te graven. na wat overleg had ie dat voor mij in 10 minuten gedaan. Ik heb hem een 6 pack bier voor de moeite gegeven :wink:

Toen heb ik bij een beton bedrijf in Grou een tank besteld en die kostte 500 euro franco thuis ( de prijs van een 2000 liter tank en 1 van 3000 liter was bijna gelijk en een tank van 5000 liter was ineens een stuk duurder)
Toen de vrachtwagen hem kwam brengen heb ik de verbaasde chauffeur ( normaal bracht hij dit soort tanks bij boeren) gevraagd of hij hem meteen in het gat kon zetten. Omdat de buren nog niet met de tuin bezig waren geweest kon de trailer achteruit en met de kraan zo in het gat gezet :D

Probeer een agrarisch loonwerker in de buurt eens te vragen, die hebben wel van dat soort machines / kranen.
Plaats reactie