Zelf zuiveren van drinkwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Zelf zuiveren van drinkwater

Bericht door Dirk Bauwens »

Niettegenstaande alle mooie verhaaltjes en beloftes in de krant, stinkt ons kraantjeswater regelmatig met een soort vijverlucht. Nu kopen we ons drinkwater in flessen. Dat vindt ik ergens absurd, omdat we steeds meer moeten betalen voor waterzuivering.

Ik heb reeds zeer goede resultaten geboekt met het zelf filtreren van kraantjeswater doorheen actieve kool. Ook heb ik zeolieten gekocht (nog niet geprobeerd) om nitraten en nitrieten te verwijderen.

Heeft iemand betere of andere ervaringen ?

Dirk
johanvg
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2006, 16:43

Bericht door johanvg »

Regenwater vergaren in een cistern (je kan natuurlijk ook je kraantjeswater of grondwater gebruiken) en voor de aflevering achtereenvolgens door een ultraviolet sterilisator (wordt door brouwerijen, waterzuiveringsmaatschappijen, enz. gebruikt) en een British Berkefeld of andere degelijke keramische filter jagen. Daarna laten testen op lood, pesticiden, nitraten en andere contaminanten. Indien positief omgekeerde osmose toepassen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Omgekeerde osmose toepassen? :shock:

Het demineraliseren van water heeft ook kwalijke gevolgen als men dat drinkt. Demi water heeft als naar gevolg dat het mineralen uit je lichaam onttrekt en is dan ook zeer schadelijk. Een van de gevolgen is bot ontkalking.

Zelf goed drinkwater maken is ook niet echt goedkoop door de apparatuur die nodig is.

Is een excursie niet wat Dirk? Ik weet niet of die wel een gegeven worden door de watermaatschapijen aldaar. Je bent volgens mij kloek genoeg om de methoden er uit te filteren. :D
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Zelf zuiveren van drinkwater

Bericht door Rudy Martens »

Je zou het water kunnen filteren over plantenwortels (een vijversysteem met bazaltkorreltjes waarop lisdodde, watermunt, en vele anderen....). Daarna zou je een keramische filter kunnen toepassen (beveiliging tegen bacteriên).
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Plaats reactie