Wilo AF22 unit met kuren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Een tijdje terug een tweedehands regenwaterpomp-unit gekocht met leidingwater aansluiting (bij een tekort aan regenwater)
Het is een iets oudere unit (want de nieuwe werkt iets anders) https://www.motralec.com/telecharger/Wi ... m_af22.pdf (dit is em dus)
Nu de problemen waar ik een oplossing voor zoek;
De "computer" die de pomp laat op- en afslaan doet niet wat er van verwacht wordt. Bij opstarten gaat de pomp draaien, maar bij de opgegeven druk om af te slaan gaat de pomp vrolijk door.
Ik haal de stroom er af bij 4 bar (zowat het max. dat deze pomp geeft) Als ik dan ergens water aftap start de pomp op bij de ingevoerde min. druk (tot hier gaat het goed) maar ze blijft dus doordraaien tot ik zelf de stroom onderbreek. De gehele unit is reeds uit mekaar geweest om te reinigen, ook de twee voelers die op de persleiding zitten.
Naar Wilo gebeld met het euvel en gevraagd achter een eventuele oplossing...maar daar zijn ze blijkbaar niet echt behulpzaam. Er moest volgens hun eerst een evaluatie door hun gebeuren eer zij ook maar iets van oplossing wilden aandragen.
Is er iemand op dit forum die een beetje thuis is in die materie?
De onderdelen van een Wilo pomp zijn aardig aan de prijs! Zo heb ik een sealset voor de pomp nodig die rond de 100 euro kost. Voorlopig een nieuwe pomp gekocht die 72,50 euro heeft gekost.
Heb nu als drukcontroller (om de pomp te bedienen) een exemplaar in China besteld (27,20 euro) om het boeltje draaiende te houden.
Graag dus iemand die een beetje thuis is in dit soort sturingen (elektronisch) :wink:
Laatst gewijzigd door Johndc op 17 okt 2017, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door nck »

Ik zie maar 1 druksensor zitten.
Werkt die sensor naar behoren?
Ik zou eens beginnen om te controleren of de sensor rond de 4 bar ook afvalt. (of opkomt)
invallen doet hij wel zeg je.

bij twijfel of dit de oorzaak is nagaan of de sensor bij max druk open of gesloten hoort te zijn en dan eens simuleren met een brug over ingang drie.
(voor op gesteld dat het een maak/breek contact is.)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Ik zal morgen eens proberen van de waardes te meten aan de print. Ook zal ik eens wat rommelen met de druk-instellingen.
Hopelijk kan ik morgen iets meer vertellen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door GTV6 »

De drukopnemer is een analoge opnemer welke een signaal afgeeft tussen 4 en 20 mA.
Dit kun je nameten met een universeelmeter. De 20 mA zal worden afgegeven mij maximaal drukbereik van de opnemer en vise versa.
Meet dit na zoals je stroom meet, niet zoals je spanning meet. dus een draad losnemen en de meter er tussen.
Waarschijnlijk is er een afwijking, of de programmering is niet geheel juist.
Meerdere oorzaken mogelijk. Als het probleem in de opnemer zit kun je een universele opnemer kopen, je hoeft niet bij wilo te kopen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

GTV6 schreef:De drukopnemer is een analoge opnemer welke een signaal afgeeft tussen 4 en 20 mA.
Dit kun je nameten met een universeelmeter. De 20 mA zal worden afgegeven mij maximaal drukbereik van de opnemer en vise versa.
Meet dit na zoals je stroom meet, niet zoals je spanning meet. dus een draad losnemen en de meter er tussen.
Waarschijnlijk is er een afwijking, of de programmering is niet geheel juist.
Meerdere oorzaken mogelijk. Als het probleem in de opnemer zit kun je een universele opnemer kopen, je hoeft niet bij wilo te kopen.
Dat gaan we straks eens proberen! :wink:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Ik ben even gaan meten. Resultaten... 5,5mAmp, pomp start op. Meterpen los van de contacten, 0,0mAmp, pomp gaat direct in alarm (display zegt geen water)
De max. waarde die ik kon meten bij 4 bar druk was 10,2 mAmp.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de schakelrelais de boosdoener is. Ben echter vergeten van er een fotoke van te nemen. Er zitten er twee dezelfde in, eentje voor de pomp en eentje voor de solenoidklep die het leidingwater bediend. Denk ik.
Raar blijft het wel dat wanneer ik de stroom er even afhaal bij 4 bar druk in het systeem de pomp niet blijft draaien maar niks doet zolang er druk in het systeem blijft. Zodra ik een verbruiker inschakel gaat de pomp weer draaien.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door GTV6 »

Ik lees het nog eens en nu lees ik dat er twee opnemers in de perszijde zijn aangesloten.
Dit kan niet goed zijn, er hoort maar 1 opnemer in de perszijde.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Het is van fabriek zo gemaakt hoor! Ik heb er een fotoke van getrokken en de twee relais zijn van het type "TAKAMISAWA (FUJITSU) JS24-K"
Ik snap enkel niet dat wanneer ik de spanning er even afhaal en bij genoeg druk (meer dan dat ik heb ingesteld) de pomp niet op slaat.
Enkel als de druk onder die ingestelde waarde van 1,5 bar slaat de pomp terug op.

Afbeelding
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door GTV6 »

Je hebt hem denk niet nieuw gekocht dus geen sprake van fabrieks aansluitingen. in elk geval heb je drie opnemers aangesloten zie ik.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Ja (maar nog steeds fabrieksaansluitingen) terug te vinden in de manual(voor link zie hierboven).
1; sensor voor omschakeling naar leidingwater.
2; sensor om de hoeveelheid regenwater in de tank af te lezen (instelbaar)
3; sensor voor de werkdruk af te lezen en (denkelijk ook) om de pomp op te starten en te laten stoppen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Met er nog eens over na te denken vind ik het nog steeds raar dat wanneer ik de stroom er even af haal die pomp niet opstart bij 3,9 a 4 bar. Er zal dan waarschijnlijk nog iets anders meespelen.
Een relais doet normaal niet meer dan op of af schakelen, er moet iets aan vooraf gaan. Waarschijnlijk is het dat onderdeeltje dat de boosdoener is. Maar wat? Het moet iets zijn dat je kan instellen via elektronische weg. Dat is me duidelijk. Ik ken hier te weinig van om te weten wat dat is. Iemand?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Alléz mannekes! Waar zitten die elektronica knobbels? :wink:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door JantjeV8 »

Blijft zo'n relais niet plakken, ingebrand zal ik maar zeggen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Johndc »

Ik dacht (maar kan mis zijn) dat een plakkende relais blijft "plakken". Ook als je de stroom/spanning er af haalt.
Hier doet het relais normaal zijn werk als ik even de stroom onderbreek. Dus zit ik in een andere richting (boosdoener) te denken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wilo AF22 unit met kuren

Bericht door Pietje »

Johndc schreef:Alléz mannekes! Waar zitten die elektronica knobbels? :wink:
Eh, op een electronica-forum...? 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie