Rietveld voor waterzuivering

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GeertVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2007, 21:18

Rietveld voor waterzuivering

Bericht door GeertVG »

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een rietveld voor een buitenverblijf (1 douche , 1toilet).
Het wordt dus meestal enkel in het weekend gebruikt, dan zijn 2 à 4 personen, soms zijn er feestjes en dan kan het snel 20 man zijn....
Voorlopig zou ik opteren voor een rietveld , gevolgd door een vloeiveld, geen septische put (kan ook moeilijk geplaatst worden aangezien de grondwaterstand heel hoog is , het huisje ligt tussen 2 vijvers die in de winter soms in elkaar overlopen) maar meteen een pompput met vermaalpomp.
Nu heb ik volgende vragen naar dimensionering toe:
Ik zou het rietveld ontwerpen voor 1 IE (inwoner equivalent), het minimum dus.
Kan dit veld de kortstondige pieken tijdens feestjes aan? En overleeft het riet langere periodes zonder "gevoed " te worden?
Als susbstraat zou ik kiezen voor lava.

Alle tips zijn welkom

Mvg,

Geert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door Brit »

GeertVG schreef:Kan dit veld de kortstondige pieken tijdens feestjes aan?
Dit hangt een beetje af van de frequentie, maar 1x per maand bij gebruik van voornamelijk natuurlijke(groene)zeep zie ik als de bovengrens!
GeertVG schreef:En overleeft het riet langere periodes zonder "gevoed " te worden?
Als susbstraat zou ik kiezen voor lava.
Dat is geen probleem, als het maar niet erg droog wordt.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
GeertVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2007, 21:18

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door GeertVG »

Ik had eventueel gedacht om water uit de vijver naar de pompput te pompen met een klein pompje, zo krijgt het systeem toch regelmatig wat water.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door Brit »

GeertVG schreef:Ik had eventueel gedacht om water uit de vijver naar de pompput te pompen met een klein pompje, zo krijgt het systeem toch regelmatig wat water.
Dat zal het uitdrogen zeker voorkomen.

Ben je trouwens niet bang dat de put tijdens een feestje zal overstromen met nog ongezuiverd water?

Groet Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
GeertVG
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2007, 21:18

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door GeertVG »

Ik ga de pompput een beetje overdimensioneren om de pieken op te vangen, ook kan ik een vlotter voorzien op "alarm" niveau die de pomp dan aanstuurt.
Ik voorzie ook een overloop naar het veld, net onder het put deksel, voor het geval de pomp defect zou zijn.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door Brit »

Klinkt redelijk, succes ermee :)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door Rudy Martens »

@Brit:
Heb jij kennis of bazaltkorrels of gewoon wit zand als wortelmedium voor het filter een groot verschil geeft?
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rietveld voor waterzuivering

Bericht door Brit »

Rudy Martens schreef:@Brit:
Heb jij kennis of bazaltkorrels of gewoon wit zand als wortelmedium voor het filter een groot verschil geeft?
Basalt geeft ook nog wat sporen-elementen af en is akalisch, dus je rietveld zal er iets gezonder op blijven. Basalt is namelijk ook de basis van klei en dus ook van kleigronden.
Hoe grof zijn deze basaltkorrels? Als ze grover zijn dan zand, is het voedingseffect zeker te verwaarlozen en kan je beter Bentoniet toevoegen aan het zand. Als je dat wil doen, dan kan je bij een tuincentrum vragen naar zandbodemverbeteraar van Ecostyle. Niet van een ander merk nemen, want dan kan het chemisch zijn en bevat het nog geen spore-elementen! :mrgreen:

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie