Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door williebam »

Ik wil een IBC gaan gebruiken voor opvang regenwater, in eerst instantie voor de moestuin.
Er worden er veel aangeboden op marktplaats. maar omdat er allerlei stoffen ingezeten kunnen hebben, voegr ik mij af, of iemand weet, hoe je te weten komt of in een Ibc nog mogelijke schadelijke stoffen zitten. Of dat iemand een verkoper weet, die wat dat betreft betrouwbaar is.
Laatst gewijzigd door williebam op 06 mei 2017, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door Joepie »

Tja, dat klinkt als of je af moet gaan op de blauwe ogen van de verkoper wat er in gezeten heeft. Gelukkig is een moestuin niet een heel kritische toepassing en heeft moeder natuur veel natuurlijke buffers paraat. Zware metalen zijn een uitzondering. Daarentegen, van leeg naar vol met water is een behoorlijke verdunningsstap.

Pas LSD toe: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Ik zou i.i.g. een zintuiglijke test doen: reuk en zicht. Ruik je iets vreemds: niet doen. Zie je een rare kleur aan de wanden of in het resterend vocht waarvoor geen redelijke verklaring is: niet doen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door swake »

Koop een nieuw vat.
Koop een vat waar de sticker met inhoud nog op plakt.
Koop rechtstreeks bij een verbruiker, dus een bedrijf welk IBC's als 'afval' hebben. Die weten in ieder geval wat er wel in zat.
Een rare kleur zegt niets, het kan wortelsap of tomaat geweest zijn. Maar als je niet zeker weet wat het was koop je niet natuurlijk.
Geen kleur of geur zegt ook niets...

Spoel zelf ook meermaals na. Liefst met hoge druk reiniger en vooral ook het 'plafond' van het vat dat wordt nogal eens vergeten. Heb de ervaring dat er nog poetsmiddel achterbleef in gereinigde vaten. Dat poetsmiddel kan wel eens erger zijn dan wat er oorspronkelijk in zat :-D

Deze klinkt goed, of ze echt te vertrouwen zijn weet ik niet. Nooit zelf iets gekocht:
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 62283.html
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door benthuis »

Flauw antwoord: voor OPVANG is toch alles geschikt?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door Brutus Groenus »

Ik wil zelf ook tzt een IBC als regenwateropvang gebruiken. Ik zou zelf nooit een gebruikte nemen maar een nieuwe.
Wij gebruikten op het werk ook gereinigde IBC's voor chemicaliën, die gereinigde tanks zie of ruik je niks aan, toch zou ik ze niet gebruiken.
- Word geen slaaf van je bezit -
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door williebam »

Bedankt voor de tips, nieuw is inderdaad het meest veilig. Dat dacht ik al.
TOch jammer. Ik gebruik het liefst hergebruikte spullen. Mocht iemand nog een bedrijf in west Nederland kennen dat ze zelf verkoopt en redelijk betrouwbaar is, dan hoor ik dat graag.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door Geertje »

Wij hebben destijds juist gebruikte gekocht, maar dan voor levensmiddelen. Zat nog een paar liter beschimmelde ketjap en chilisaus in. Best wel vies, maar zeker niet giftig dus geen enkel probleem als je ze gaat gebruiken voor regenwater voor de moestuin. Dat spul op de composthoop (ging prima), even schoongespoten en klaar. Doen het al acht jaar.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door JantjeV8 »

Altijd lekker, een hoopje gekruide compost... :lol:
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: Hoe weet je dat een IBC veilig is voor wateropvang.

Bericht door williebam »

Heb er inmiddels een gevonden via een voedselverpakkingsbedrijf in Roelofarendsveen. Bij mij ook nog een restje ketjap (onbeschimmeld in mijn geval). Vond t wel fijn, dat ben ik zeker van dat t voedse was en geen andere troep.
Bedankt voor reacties nog.
Plaats reactie