warmtewisselaar

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jürgen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2008, 16:19

warmtewisselaar

Bericht door Jürgen »

hallo,

ik ben met een eindwerk bezig en moet de energie-impact van de warmwaterproductie nagaan. Nu hebben we hier een platenwisselaar die het afgevoerde warme afvalwater in contact brengt met het koude zachte water. hierdoor wordt ons koud wtaer opgewarmd en afvalwater afgekoeld vooraleer naar het riool te vloeien. we werken hier met een vast debiet van 7500l/u (afvalwater) en 5000l/u (koud water), dit omwille van de buffervaten. in mijn berekening met Q = m*c*delta T bereken ik het vermogen. voor temperatuursverschil gebruik ik het logaritmisch gemiddelde. nu ga ik enkele testen doen met verschillende debieten en kijken welk effect dit heeft op temperatuur. Nu zou ik dit ook theoritisch willen bepalen en de waarden vergelijken. heeft iemand soms een idee hoe ik deze temperaturen theoretisch kan bepalen (formule???)

enkele gegevens
koud water :
Tin : 18°C
Tuit: 50°C
qm: 5000l/u
C: 4.187KJ/KgK

afvalwater:
Tin : 60°C
Tuit: 20°C
qm: 7500 l/U
C: 4.187KJ/KgK

delta T = (Tgroot - Tklein)/ln(Tgroot/Tklein)
tegenstromwisselaar.

mvg
jürgen
Jürgen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2008, 16:19

Re: warmtewisselaar

Bericht door Jürgen »

mijn vraag hierboven is niet meer van toepassing :?

heb wel terug een nieuw probleem.
ik heb een paltenwisselaar waarin warm afvalwater 48°C in contact wordt gebracht met koud water 14°C.
Het afvalwater wordt gekoeld tot 28.9°C en koud water wordt opgewarmd tot 37°C.

nu zo ik het vermogen willen bereken met formule Q = K*A*delta T.

voor de K-waarde heb ik de warmteoverdrachtcoëfficient, dikte van de platen, en warmtegeleidingscoëffiecienten nodig.

deze warmteoverdrachtscoëffiecienten vind ik op het moment niet (symbool alpha, W/m²K)

gegevens platenwisselaar:
A = 10.2m²
materiaal RVS => warmtegeleidingcoëfficient = 22 W/mK ??????????

ik had op internet al eens ergens tegengekomen dat warmteoverdracht van water = 50 W/m²K. maar weet niet of dit juiste waarde is. als deze waarde juist is mag ik dan voor de warme zijde deze 50 * 48 (ingaande temp) doen en hetzelfde voor de koude zijde?

hopelijk is deze vraag een beetje duidelijker dan de voorgaande :D
Plaats reactie