Compost toilet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Ha allen,

ik ga ergens in de komende week / weken een compost toiletje bouwen voor bij één van de cabins die we verhuren. Tot nu doe deden gasten hun behoefte altijd bij ons in huis. Dat vinden we niet erg, maar voor de nacht / ochtend is het wel wat oncomfortabel. Water is er in de buurt, dus spoelen zou prima kunnen, maar afvoer is er niet. En ik moet zeggen dat ik het sowieso zat ben m'n eigen afval van het erf te zien verdwijnen.

Het wordt er eentje van het type (verplaatsbare) houten doos met urinescheiding om de stank te voorkomen. Ik begrijp uit verschillende hoeken dat bij scheiding van urine en genoeg zaagsel bij de 'solids' er weinig issues zijn met stank op het toilet zelf. Regelmatig legen ook denk ik?

Urine wil ik niet weg laten lopen, maar opvangen. Dit in combinatie met een stro urinoir dat ik ook ergens op het erf neer ga zetten (baal stro + geperforeerde pijp met urinoir achtige uitloop zorgt voor 'injectie' van urine in de stro met als resultaat: compost).

Qua urine zit ik denken een afsluitbare fles / container in de doos te plaatsen. Dan zal ik de doos wel iets hoger moeten maken zodat de urine daardwerkelijk in de container loopt. Of de container wat lager plaatsen (kan in de stal waar ie als eerste komt te staan prima, in de vroegere mestgoot).

Opslag van uitwerpselen hebben we nog niet genoeg over nagedacht. Eén van de gedachten is om afsluitbare vaatjes ergens in een hoek op het erf te zetten en deze een paar jaar te laten staan. Andere gedachte zou zijn om ergens anders een niet voor dieren bereikbare hoop te maken en die met stro / zaagsel verder te laten composteren voor gebruik onder fruitbomen / op weiland na een jaar of 2.

Zat al even te kijken naar andere draadjes hier op het forum, maar die zijn al vrij oud. Ben benieuwd naar andere ervaringen van mensen hier.

gr.,
Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Compost toilet

Bericht door Lieve »

Urine vers gebruiken heeft veel voordelen voor de planten.
Oxidatie van urine geeft probleempjes en geur overlast.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Compost toilet

Bericht door jwardenier »

Alef ,ik zou eens kijken op de site van de 12 ambachten .
Wij hadden een camping compost closet in ons vorige huis ,urine liep de afvoer in naar het rietveldje ,hiervoor zat er een drainage buisje in het vat ,dit was een zuur kool vat met schroefdeksel ,hieraan zat de bril ,vat vol ,deksel omruilen en in de tuin op de kop zetten ,na een jaar prima compost .
Om hem helemaal geurloos te maken zet je er een computer ventilator op in combi met de licht schakelaar ,flexibele afvoer buis aan een draai aansluiting ,te koop in de bouwmarkt .
http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... onolet.php
hij lijkt op deze ,kunststof vat werkt makkelijker ,en kun je meerderen van in voorraad hebben .
Daarvoor hadden we een tonnetje ,deze moet je bijna dagelijks legen ,het liefst als de ander nog slaapt ,het riekt nog lang na ,vooral als je door de woning moet

Elke hut een eigen rietfiltertje leert mensen om anders naar hun leefomgeving te kijken ,vooral met nazivering in een vijvertje met visjes .
2 ibc vaten zullen groot genoeg zijn ,1 voor filter 1 als wateropvang .
Hier kun je het afvalwater
Wij hebben nu iets van 8 m2 ,ruim voldoende ,ook met melkspoelresten enz.
Net weer een milieu controle gehad ,ambtenaar was zeer te spreken .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Compost toilet

Bericht door benthuis »

De stro urinoir was verkrijgbaar als commercieel product. Was een geinig simpel design. Misschien interessant om op te zoeken ter inspiratie...

https://www.localwise.nl/product/pistro-uritonnoir/

Ik dacht aan een gehalveerde plastic canister... Haakse bocht op de oude vulopening... Pijp met kleine gaatjes eraan voor de infiltratie
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Compost toilet

Bericht door Reintje »

Misschien is een droogtoilet het overwegen waard. Poep en plas in een emmer en steeds afdekken met organisch materiaal tot de emmer vol is, wij doen dat bij onze eigen toiletten met houtschaafsel. Emmer vol, dan legen op de composthoop en 2 jaar later uitstekende compost. voor meer info over het hoe en waarom zie op deze link; http://www.eautarcie.org/nl/index.html
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 06 mar 2019, 23:06 De stro urinoir was verkrijgbaar als commercieel product. Was een geinig simpel design. Misschien interessant om op te zoeken ter inspiratie...

https://www.localwise.nl/product/pistro-uritonnoir/

Ik dacht aan een gehalveerde plastic canister... Haakse bocht op de oude vulopening... Pijp met kleine gaatjes eraan voor de infiltratie
Ja, die zag ik inderdaad; leuk ter inspiratie.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Zo, hij is af. Simpel, van multiplex aan de binnenkant, van de buitendkant van hardhouten strookjes die van lamellen kwamen die ooit aan ons kasje hingen.

Met urinescheider en vakje voor zaagsel.

Kwam ergens een mooi uit wasbassin tegen, die hangt er nu ook bij.

Nu nog een opslagplek voor de solids

gr.,
Alef

p.s. ik zie dat de kids een beetje geknoeid hebben met het zaagsel :fff
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Compost toilet

Bericht door Schieperke »

Ziet er netjes uit!

Hier een foto van de huidige composthoop die ik aan het vullen ben. Ik heb verspreid over het erf al wat oude composthopen staan onder een boom. Kan daar nog jaren de boom voeden. 😁
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Schieperke schreef: 22 apr 2019, 15:07 Ziet er netjes uit!

Hier een foto van de huidige composthoop die ik aan het vullen ben. Ik heb verspreid over het erf al wat oude composthopen staan onder een boom. Kan daar nog jaren de boom voeden. 😁
Dank!

Zie geen foto, ben benieuwd!!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Compost toilet

Bericht door Lieve »

Ik krijg de foto wel, het geheel ziet er bruikbaar uit, in hoever je dit voor betalende gasten kan gebruiken?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Lieve schreef: 24 apr 2019, 10:28 Ik krijg de foto wel, het geheel ziet er bruikbaar uit, in hoever je dit voor betalende gasten kan gebruiken?
Nee ik bedoelde de foto van Schieperke.

Hmm, waarom zou jij denken dat dat niet zou werken voor mensen? Zou je iets missen, zou je het te omslachtig vinden. Ben ik benieuwd naar. We krijgen 8 mei de eerste (betalende gasten), dus ik kan nog dingen aanpassen...

We bereiden mensen er wel op voor en als ze niet willen, er is altijd een toilet in het huis. Maar voor die nachtelijk en (uitslaap)ochtend behoeften, dan zou ik het wel weten...

Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Compost toilet

Bericht door Lieve »

Persoonlijk ben ik helemaal overtuigd, ik heb dan ook een composttoilet naast mijn slaapkamer.
Maar als ik de reacties van derden zie, die vinden het helemaal vies, is ook de reactie op de campingcompost toiletten in Laferté.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Compost toilet

Bericht door Geertje »

Hi Alef, zie je draadje nu pas (heb al lange tijd niet meer op het forum gekeken).
ZZoals je weet hebben wij hetzelfde systeem nu al twee jaar in gebruik. (Bij jou nog iets mooier uitgevoerd, met dat hartje). Bij ons gaat 'vloeibaar' naar een oude septictank (want dat was op het moment van aanleg effe het handigst). Maar we merken dat 'vast' daardoor zo droog is dat het nauwelijks verteert. Het is vooral zaagsel en papier, dat beetje poep levert blijkbaar onvoldoende vocht en stikstof. Ik leeg de emmer met 'vast' in een kunststof compostvat (zo'n donkergroen ding). Dat houd ik apart van overige compost, ivm eventuele besmetting met darmbacteriën. Wil ik dus alleen gebruiken voor fruitbomen.
Wanneer we het schuurtje afbreken waar het toilet nu in staat, en een nieuw hokje bouwen, wil ik de urine ook gaan opvangen. Volgens mij is het handigst om dat gewoon aan het compostvat toe te voegen op het moment dat je de emmer met 'vast' erin hebt gekieperd. Mocht je de indruk krijgen dat de inhoud van het compostvat daardoor te nat wordt dan kan je dat checken door even met een tak in het luikje onderin te rommelen. Op dat moment zou ik het vaatje urine gewoon bij de mais of een dergelijk stikstofbehoeftig gewas legen. Vraag is natuurlijk wel of zich dat ook in de winter voordoet... daar moet ik nog even op prakkezeren. Ben benieuwd naar je ervaringen!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Hey Geertje,

goed van je te horen! Alles wel? Mocht je tijd over hebben (vast niet), we gaan 29 juni zeisen bij mij.
Geertje schreef: 23 mei 2019, 12:46 Hi Alef, zie je draadje nu pas (heb al lange tijd niet meer op het forum gekeken).
ZZoals je weet hebben wij hetzelfde systeem nu al twee jaar in gebruik. (Bij jou nog iets mooier uitgevoerd, met dat hartje). Bij ons gaat 'vloeibaar' naar een oude septictank (want dat was op het moment van aanleg effe het handigst). Maar we merken dat 'vast' daardoor zo droog is dat het nauwelijks verteert. Het is vooral zaagsel en papier, dat beetje poep levert blijkbaar onvoldoende vocht en stikstof. Ik leeg de emmer met 'vast' in een kunststof compostvat (zo'n donkergroen ding). Dat houd ik apart van overige compost, ivm eventuele besmetting met darmbacteriën. Wil ik dus alleen gebruiken voor fruitbomen.
Ik hou het vaste spul ook apart inderdaad, in een afgesloten vat. Ga dat een aantal jaren laten staan en dan wellicht bij de fruitbomen. Probleem is dat daar ook de schapen lopen en je dan alsnog kans op een cirkeltje hebt. Goed, we zien tegen die tijd wel. Ik heb tot nu toe dezelfde ervaring als jij: het is te droog.
Geertje schreef: 23 mei 2019, 12:46 Wanneer we het schuurtje afbreken waar het toilet nu in staat, en een nieuw hokje bouwen, wil ik de urine ook gaan opvangen. Volgens mij is het handigst om dat gewoon aan het compostvat toe te voegen op het moment dat je de emmer met 'vast' erin hebt gekieperd. Mocht je de indruk krijgen dat de inhoud van het compostvat daardoor te nat wordt dan kan je dat checken door even met een tak in het luikje onderin te rommelen. Op dat moment zou ik het vaatje urine gewoon bij de mais of een dergelijk stikstofbehoeftig gewas legen. Vraag is natuurlijk wel of zich dat ook in de winter voordoet... daar moet ik nog even op prakkezeren. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Ik vang urine nu dus inderdaad ook op. Oude jerrycan van motorolie. Is wel wat aan de kleine kant. Dus dat zou ik de volgende keer anders doen. Nu moet ik elke 2 dagen wel echt legen, anders stroomt het over (nog niet gehad, gelukkig :fff). 'Vloeibaar' gaat nu op ons stro-urinoir. Dat werkt wel goed, maar ik moet waarschijnlijk inderdaad ook een beetje bij 'vast' kieperen.

Ik hou jullie op de hoogte.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Compost toilet

Bericht door jwardenier »

Urine kun je het best aftappen ,12 ambachten camping compost closet ,anders gaat het ding erg stinken .Ik heb beide versies gehad en de compost closet met de tap beviel het best .
Dat de massa wat droog is kun je beter me dan de stank ,verwisselen daarvoor had ik wat extra vaatjes ,een volle zette ik op de kop op een schaduwrijk plekje en met een jaar was het mooi verteerd .Tonnetje heb ik ook gehad ,veel stank tijdens het verwisselen en ook wanneer hij te vol raakt ,houd wel mooi bezoekers op afstand na 1 x houden ze het op en maken na de koffie dat ze weg komen .
O ja bijna vergeten ,een hartje hoort in de toegangs deur ,is voor als het papier op is ,de gebruiker steekt dan zijn hand er door waarna je daar een mep op geeft ,probleem van vieze hand is daarna opgelost .
Plaats reactie