Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 18 Okt 2017, 05:01

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: leidingen desinfecteren
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016, 20:15 

Hallo,

volgende week installeren we onze filters + uv lamp waarna we ons bronwater zonder veel zorgen kunnen consumeren. We moeten wel eerst onze leidingen desinfecteren. Dit zouden we kunnen doen met een chloor (javel) oplossing. Voor de warmwaterleidingen hadden we gedacht om er even water van 75°(max. boiler) door te spoelen.

Zal 75° volstaan?
Indien ja, zou ik dan niet even mijn boiler kunnen aansluiten op mijn koudwaterleidingen? Dat is hier een eenvoudige ingreep en zo moeten we niet prutsen met dat bleekwater.

Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Titel: Re: leidingen desinfecteren
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016, 23:22 

Warm en koud is 1 leiding.

Ik begrijp je opzet niet. Maar een nieuwe drinkwater leiding vraagt behoorlijk spoelen. Ook komende maanden zullen nieuwe leidingen elke ochtend gespoeld moeten worden ivm met vrijkomende metalen. In mijn nieuwe huurhuis was er keurige folder meegeleverd met dergelijke instructies van het drinkwaterbedrijf.

Desinfectie met heet water. In Zwembad wereld is elke 24 uur 2 minuten spoelen met water heter dan 60 graden voldoende voor legionella beheersing in douche water systemen.

Bronwater kan taaie gemene beesten bevatten. Ik weet alleen dat bij helder beekwater 20 minuten koken pas volstaat.

Gevoelsmatig zit je altyd goed met heet spoelen. Kijk of je kranen geschikt zijn voor 75 graden

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 17 Apr 2016, 07:54 

Met 75 gr desinfecteer je niet. Verder dan legionella kom je niet en die heb je niet in de koudwaterleiding.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 17 Apr 2016, 10:18 

Pas op PP, wel als die leiding te lang stil staat en de omgevingstemperatuur aan heeft genomen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 17 Apr 2016, 17:05 

Wat je kan doen is desinfecteren met waterstofperoxide, dit haalt de biofilm uit oude leidingen, daarna met een zwak zuur zoals citroenzuur andere vervuiling verwijderen. En ook koudwaterleingen zeker dode leidingen kunnen een bron zijn. Vanaf 25 is er sprake van geringe groei.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 18 Apr 2016, 11:19 

kijk eens naar perazijnzuur. Wordt ook gebruikt in de melkveehouderij om leidingen te desinfecteren.
Wel kun je pas desinfecteren als de leidingen schoon zijn, dus eerst goed doorspoelen, eventueel met een reinigingsmiddel of een prop.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2016, 00:25 

De leidingen zullen wel schoon zijn: in kunststof en nog maar 5 jaar geleden gelegd. We drinken al 5 jaar van dit water, enkel bij hevige regenbuien ziet het water troebel, dan drinken we flessenwater.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur