Vraagje over werking betonnen ringput

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door Maccy »

Beste,

Weet iemand of ik een luchtdarm moet voorzien voor luchtaanvoer in een betonnen waterput? Ik veronderstel dat de pomp anders niet goed zal werken, maar 'k heb geen idee en vind hier ook niets over terug.

Alvast bedankt,
Maccy
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door swake »

Is die waterput hermetisch afgesloten misschien?
Heel vaak ligt er gewoon een (betonnen) deksel op langs waar genoeg lucht binnen kan.
Ook langs de (regen?)aanvoer zal er lucht genoeg binnen kunnen tenzij daar een vorm van waterslot op zit.

Wij hebben een grondwaterput die helemaal overdekt is. Weet niet exact hoe het er uit ziet want heb het ding nooit gezien maar er ligt minstens een plaat op en dan een laag stabilisé en dan een laag gemetste kasseien. De pomp staat in de kelder op een paar meter van de put en er loopt één enkele leiding naar die put door de muur van de kelder en die is ook helemaal ingemetst.

Ik kan niet klagen over het debiet. Bij meer dan overmatig gebruik (1 of 2 cube) trek ik de put wel eens leeg. Paar uur later merk ik daar niks meer van.
Laatst gewijzigd door swake op 07 apr 2016, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door Maccy »

Deze put is inderdaad hermetisch(?) afgesloten door een tegeldeksel die dicht werd gespoten met silicone.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door swake »

En langs waar komt het water binnen? Is het regenwater van het dak? Dan laten die leidingen/buizen wellicht meer dan genoeg lucht door.
Stinkt het ding als je het deksel er af haalt? Zo niet kan er lucht aan.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door Maccy »

Het is een grondwaterput in prefab betonringen. Het water sijpelt dus via de onderste ring binnen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door swake »

Jouw situatie lijkt in ieder geval sterk op de onze. Hier ligt dus geen verluchtingsleiding of gelijkaardig naar de put. Put is ongeveer 3m diep. Grond is gele klei.

Stel nu dat het spul echt luchtdicht is dan zal er wat onderdruk ontstaan door het wegpompen van het water. Die onderdruk, als die al significant zou zijn, zal op zijn beurt weer grondwater aanzuigen. Lijkt me niet zo een groot probleem voor een normale huishouden volumes. Eventueel wel moest je er iedere dag verschillende m³ uit oppompen, maar dan zou ik ook met een open put toch goed uitkijken of het geen impact heeft op de omgeving.

Als je toch nog twijfelt, steek dan een verticale leiding (bvb 50mm diameter PVC afvoer buis) tot net boven de grond en met een schroefdop er op. Die kan je dan ook gebruiken om het peil van het grondwater te meten (met een vlotter en licht rieten stokje, hoe hoger het grondwater hoe hoger het stokje uit de leiding komt).
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Vraagje over werking betonnen ringput

Bericht door Maccy »

Dag Swake,

Bedankt voor jouw hulp. De put wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt. Ik zal dus voorlopig geen verluchting voorzien. Moesten er problemen zijn dan plaats ik een PVC buis met een schroefdop zoals je voorstelt.

Mvg.
Maccy
Plaats reactie