idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door sjoerdb »

het volgende is mijn verhaal en idee:

aan de achtergevel hebben we een buitenkraan, daaronder wil ik een putje maken wat ik tegelijkertijd ook als afvoer van terras kan gebruiken. ik heb een grondboor aangeschaft met een diameter van 150 mm en verlengstukken waardoor ik tot 5 meter diep zou kunnen. ik kan niet onder het kraantje boren vanwege de boorhandvaten. ik wil nu op korte afstand van de kraan een gat boren, daarin wil ik 3 of 4 drainage buizen van 60 mm rechtop in zetten, de ruimte naast de buizen denk ik op te willen vullen met steentjes/grind/zand. de drainage buizen wil ik tot 3 meter diep plaatsen, en dan ongeveer 50 a 60 cm onder terras niveau beginnen. de drainage buizen kan ik boven en onder voorzien van een blindstop zodat er niet direct water/zand/ grond in de buis valt. boven de buizen wil ik met bochten en buizen een verbinding maken naar mogelijk een straatkolk met zijuitvoer, hierdoor wordt bezinksel niet direct in de drainage gestort.

ik heb al een aantal gaten geboord om informatie op te doen over de samenstelling van de grondlagen. bij 3 meter bereik ik het grondwater, vanaf 1,5 meter gaat de grondlaag over in zandlaag.

zou dit idee kunnen werken of zijn er nog verbeter punten waar ik naar moet kijken?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door JantjeV8 »

Wat wil je er mee dan? Ik snap het idee er achter niet.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door Blijfhopen »

@sjoerdb
Er van uitgaand dat het 1.de bedoeling is lekwater bij de kraan als je daar bijvoorbeeld wat aan het schoonmaken bent en 2. het afstromende water van het terras af te voeren, dan lijkt mij een bezinkputje met buis naar de straatkolk een stuk simpeler.
Of er moet een ander idee achter zitten zoals JantjeV8 vraagt.
GdeJ denkt met u mee.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door Lieve »

Het is fout grondwater te willen bezoedelen met oppervlakte water.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door martijn1984 »

Ts begint eigenlijk verkeerd daarom snapt niemand het.

Onder de kraan wil hij een straatkolk zetten , omdat er geen afvoer mogelijkheid is wil hij deze zelf maken van een verticale drain richting grondwater.

Mooie optie , gaat ook werken als je een watervoerende laag bereikt.

Word tegenwoordig veelvuldig toegepast in de huizenbouw , alleen noemen ze het dan een infiltratiekoffer.

Werkt ook prima om je regenpijp op aan te sluiten , of onder in het gat van je trampoline waar water blijft staan.

Voor mijn werk is dit ook al dagelijks werk. Voor diverse gemeentes in nl plaatsen wij filters van 10 tot 15 meter diepte waar straatkolken op aan gesloten worden.

Zo worden onze zuiveringen weer onlast met grote hoeveelheden water die eigenlijk schoon zijn.

Sjoerdb

Probeer zo fijn mogelijke grind te gebruiken met bovenop een paar handjes grove voor bladeren takjes enz.
1 drain en rondom afstorten moet ook voldoende zijn.

Waar woon je en wat zijn je grondlagen precies vanaf maaiveld bekeken.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: idee over putje buitenkraan en zelfbouw infiltratie

Bericht door JantjeV8 »

Het zou netjes zijn als Sjoerd de afgelopen 3 weken even de tijd had genomen ons die toelichting te geven.
Plaats reactie