Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door ruspek »

Hoi,

Aangezien we nieuw gaan bouwen hebben we nu de mogelijkheid om een grijswatercircuit aan te leggen.
Maar is dit in Nl überhaupt wel rendabel te krijgen?
Drinkwater is in principe spotgoedkoop nl.
Ook al verdubbelt de prijs dan nog?......

En als we gaan opslaan xan in beton of kunststof?
In ieder geval ondergronds.
En hoe het best op te bouwen? Ivm beestjes enzo?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Sandman79 »

in België: 1000-2000 euro voor pomp en put.
prijs hier ligt rond de 5 euro per 1000 liter verbruik.

Wij verbruiken een 80 kuub per jaar. (gezin met 2 kleine kinderen)
op regenwater zouden we vlot een 50 kuub besparen
-> 250 euro per jaar
4-8 jaar terugverdientijd.

Do your own math ;)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Paul Joosten »

Prijzen verschillen kennelijk nogal. Ik kreeg hier in het hoge Noorden onlangs de jaarrekening: €173,23 voor 121 kuub inclusief vastrecht, BTW etc. Met dergelijke 'kosten' kan eigen grijswatercircuit financieel niet rendabel gemaakt worden. Desondanks ben ik er toch mee bezig, maar dan voor het milieu...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door ruspek »

zo, prijzen verschillen zekers veel.

ik heb gekeken op jaarafrekening (kreeg geld terug ;-) )
1m3 zit zo'n beetje op 93 cent...

Zal dan zeker niet rendabel te krijgen zijn (of de prijzen zullen moeten verdrievoudigen)

Als ik grijswatercircuit ga aanleggen wat is dan de beste manier om het op te slaan?
kunststof of beton?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Wouter Gillis »

Beton is beter. Het basisch beton vermindert de zuurtegraad van regenwater en de betonnen wand zorgt voor een goede broedplaats voor micro-organismen die het water helder houden.

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Wouter Gillis »

1m3 zit zo'n beetje op 93 cent...
:shock:

dat is weinig, bijna misdadig weinig. In Nederland zal er waarschijnlijk veel meer bruikbaar oppervlaktewater zijn. Maar dan nog, het gebruikte water moet toch ook opnieuw gezuiverd worden. Wordt dit bij jullie in de prijs meegerekend?

hier in België inderdaad zo'n 4à5 euro per m³
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door kockie »

Hoeveel reinigingsrechten/rioolbelasting komt daar nog per kuub bij?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Wouter Gillis »

Dat is al inbegrepen, gelukkig.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door Paul Joosten »

Dit wordt in NL apart berekend en is onafhankelijk van je verbruik....

Hier de tarieven van 'mijn' gemeente:
Rioolheffing:

Eigenarendeel € 35,70
Bijzondere objecten € 11,90
Gebruikersdeel € 49,50
Als vanuit een eigendom meer dan 300 m3 wordt afgevoerd, wordt dit bedrag per 300 m3 met € 53,25 verhoogd tot een maximum van € 7.500,00.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door mro »

Wij gaan waarschijnlijk, als de zomers niet al te droog worden, van 45m³/j naar 20m³/j sedert we 2000L opslag voor regenwater hebben. Dit met drie personen.

Dat zijn nog altijd 20 IBC's per jaar om het wat visueler voor te stellen, eigenlijk nog wel best veel en dit voor de afwas, douche en drinken. Gelukkig ligt er een netwerk en moeten we er niet om gaan met een bidon.
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door lord Anubis »

Sorry dat ik hier zo maar in de topic binnen val. Maar waarschijnlijk met de zelfde insteek, dus misschien een verzamel grabbelton ;)

Ik heb nu 1000l vat. Dit schiet niet op dus, want er gaan er vele m3's verloren als deze vol is. Dus wil ik voor mijn komende woning, eind van het jaar beginnen, ook een aantal kuubjes opslaan. Denk aan 10m3 in betonnen bak of 7m3 als IBC bakken, ingegraven. 1 80L vat als voorfilter en Sediment filter. Dan nog een 80l als uitgang met gaas en carbon filter. Daaruit dan deels osmose voor aquarium ( wel veel verlies ), andere deel gewoon toilet, wassen en douchen.
Maarrr, ik wil het ook gebruiken voor de tuin, dus zal ik alles filteren of een deel gewoon als regenwater houden, dus een tweede tank?

Wetende dat beton idd beter is vraag ik mij af in hoeverre het van boven water dicht moet zijn.
Ik zelf dacht aan een betonnen bak, met 1cm eps op de rand, dan daarop twee naast elkaar stelton plaat met een mangat.

Daken zijn rond de 200m2 en grond 500+m2.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door swake »

lord Anubis schreef: osmose voor aquarium
Niet veel waterbeestjes waarvoor je regenwater nog door een osmose moet duwen. waarvoor heb je het nodig en hoeveel? Voor zoetwater kan extra filteren over een separaat biofilter en aanpassen van de hardheid (en eventueel verhogen van de pH) wel nodig zijn. En deze aanpassing kan dan vaak met wat gewoon kraantjeswater. Osmose vreet ook veel energie: om de druk op te bouwen heb je een pomp nodig die constant draait.
lord Anubis schreef:osmose ( wel veel verlies )
zoveel verlies is er niet als de basis regenwater is. In voorgefilterd regenwater zitten er echt veel minder grote moleculen dan in kraantjeswater. Indien er toch nog veel afvalwater is met jouw installatie dan moet je het systeem en vooral de filtercartridge eens goed nakijken. En dat 'verlies'water kan je nog altijd gebruiken voor al de rest (tuin, was en plas, toilet,...)
lord Anubis schreef:ook gebruiken voor de tuin
Regenwater hoef je helemaal niet te filteren voor de tuin. Eventueel een 'brokken' filter aan de ingang is wel handig om bladeren en zo buiten te houden, en dan nog.
lord Anubis schreef:in hoeverre het van boven water dicht moet zijn
Niet. Er moet gewoon geen troep in kunnen. Als er wat regenwater in sijpelt of smeltende sneeuw of zo maakt dat niks uit. Moest het mangat op uw terras uitgeven en je schrobt dat terras regelmatig met één of ander chemisch middel dan is het een ander verhaal natuurlijk.
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door lord Anubis »

@Swake, bedankt voor je info.

Mangat is in de tuin net naast het terras. Het grootste deel van de bak zal wel onder het terras komen.

Dus beter om bak met scheiding te maken, een flinke bak met grove filter voor puur regen water en van daar uit dan filter voor bad, wasm. en toilet om ijzer sporen tegen te gaan bak, en dan osmose die het restant terug afvoert naar regenbak.

Osmose is eigenlijk een semi continue proces en is voor een aquarium, en zal zo'n 50-100l/week bedragen. Aquarium zal zo'n 1600L zijn. De eigen filter zo'n 80L.
Mijn eind gedachte is: Het vervangend water gaat via een overloop de kruiden bak in ( Aquaponic ), via een overloop weer de regen ton in en is in de winter afgedekt.

Enige is, wat is economischer, de op een beton plaat ingegraven IBC bakken of de betonnen bak, Het is makkelijker om een de extra gefilterde water gescheiden te houden dan in een beton bak. Maar de betonnen bak neemt weer minder ruimte in doordat ik dieper kan gaan. IBC is weer makkelijker af te stemmen of de behoefte. Ik kan met twee beginnen tot 7 of 8 stuks.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door swake »

IBC is volgens mij niet sterk genoeg om ingegraven te worden. Verdraagt geen krachten vanaf de buitenkant zelfs met de kooi er rond en de palet er onder. En die dingen zijn zeer licht, ik vrees dat, als ze niet vol zitten met water, die met de tijd vanzelf naar boven komen tenzij ze stevig verkankerd worden.
Hoe ziet zo'n IBC er uit na 20 jaar in de grond? en na 50jaar? Een beetje deftig beton beweegt niks op zo'n termijn. Het mangat van die IBC bakken is ook wat klein om er in te kruipen om de boel op te kuisen. Niet dat het vaak moet gebeuren, maar als je het toch eens wilt doen wordt het moelijk.
Dan zijn er nog al die aansluitingen, die moeten ook zoveel jaren meegaan. Of je moet er goed aankunnen om ze te kunnen herstellen.
Je hoort het al, Als het ingegraven is ben ik persoonlijk een groot voorstander van de betonen versie. En het vormt uiteindelijk ook een meerwaarde voor het huis.
Ook nog altijd mogelijk om te combineren. Hoofdvat in beton en vat voor gefilterd water in kunststof bvb.
lord Anubis schreef:Het vervangend water gaat via een overloop de kruiden bak in ( Aquaponic ), via een overloop weer de regen ton in en is in de winter afgedekt.
Doen, wel dat ik de overloop in de tuin zou laten uitkomen.
lord Anubis schreef:Aquarium zal zo'n 1600L zijn. De eigen filter zo'n 80L
Ik beeld me in dat het cichliden gaan zijn en dus beperkt aantal planten. 1800L wordt anders wat moeilijk te onderhouden. Als je toch voor aquaponic gaat, waarom maak je hiervan niet direct het filter voor het aquarium (80L is klein voor dit volume)? Alleen zorgen dat er altijd genoeg geplant is en het is het beste filter dat er kan zijn, met voldoende planten tov de belasting in vissen is het ook nooit meer nodig om water wisselen. Op deze manier ook geen osmose meer nodig (en bijgaande kosten vallen weg, kan je die investeren in betere aquaphonic)

Het is beter om de visjes aan te passen aan het water dan het water aan te passen aan de vissen. Veeeel eenvoudiger in onderhoud. Niet altijd mogelijk natuurlijk. Welke waterwaarden wil je halen? En dan vooral pH en hardheid.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang, rendabel? Beton of kunststof?

Bericht door mro »

Plaats reactie