is hemelwater afvalwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

Vandaag antwoord gekregen op mijn verzoek om geen riool belasting te betalen ,omdat we het water zuiveren en hergebruiken .
We hebben volgen hun een bedrijf en daarbij bied de wet de mogelijkheid om zelf te zuiveren .
Er zou een controleur langs geweest zijn ,en die heeft geconstateerd dat we hemelwater op de sloot lozen ,de sloot is van de gemeente .
Volgens hun schrijven is er een nieuwe wet op het afval water ,en daarbij hoort dus ook hemelwater, grondwater en natuurlijk afval water .Ik krijg een beetje het gevoel van kromme tenen als ik hun motivatie lees ,omdat we dus het hemelwater op de sloot lozen zouden we een afvalwaterpunt hebben en dus riool belasting plichtig zijn .
Ik krijg de neiging om een sloot op het erf te graven en daar het overtollige hemelwater heen te laten lopen .
We gebruiken het hemelwater gedeeltelijk naast het gezuiverde afvalwater ,bij een dag regen blijft er dus over en dat loopt nu naar de gem sloot ,als we daar 250 euro per jaar voor moeten betalen zal de schep dus weer in de grond moeten .
Maar valt dit dan onder een bodem lozing ,met alle wetjes en regeltjes wordt je aardig ontmoedigd om te groen te leven .
Dus wat is wijsheid.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door kockie »

John,

Ik zou een brief naar de gemeente sturen met de vraag of dat de enige reden is dat je nog rioolbelasting moet betalen. Als ze ja antwoorden, dan een brief terugschrijven dat je dan een eigen sloot/zinkput of infiltratiepunt gaat verzorgen. Dan nogmaals vragen of dat voldoende is.

Zo ja, dan kom ik je helpen met het graven van een eigen sloot/zinkput/infiltratiepunt. Er zijn vast nog wel een paar vrijwilligers te vinden :)

Natuurlijk ook nog vragen naar het wetsartikel dat ze bedoelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door holtere »

Ja, je moet aantoonbaar lozen op eigen erf!
Slim wat Kockie zegt..Snel een zinkputje graven en zeggen dat die man zich vergist heeft :wink:

Overigens natuurlijk wel (enigzins) terecht, je loost per slot van rekening wel al is het regenwater!

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Tim »

Hey,

Wij mochten geen terreinwater meer op de sloot zetten, omdat het vies zou zijn. Alsof de wegen dat niet zijn, maar goed. Het enige wat nog zo de sloot in mocht was dakwater. Wat gedefinieerd was als water wat via de regenpijp beneden komt. Wij hebben bedrijfsmatig geen riool aansluiting, alles gaat via de eigen zuivering.

Ik kom ook wel helpen spitten. Maar zou het regenwateropslag noemen, voor het vee en beregening van de tuin. Niet ouwehoeren over infiltratie.

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Paul Joosten »

Simpel: pomp je toch eerst al het water dat je kwijt wil het dak op? :twisted: :mrgreen: :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Tim »

Edit:

Nu ik erover na denk, ik zou het helemaal niets noemen. Maar dat je het direct gebruikt.

Als ze vragen waarvoor, telefonisch antwoordden grijs water, groentetuin, vee, etc.

Alle vormen waar regels aan kunnen hangen vermijden.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

Als ik de brief lees ,kom ik tot de conclusie dat dit de enige reden is ,ze geven daarbij ook op hun inzameling plicht onderhoud en herstel .
En bestemming belasting , nu vraag ik me af moet ik een ontgronding s vergunning hebben voor het graven van een sloot of bezinkput ,zo ja dan moet ik die bij hetzelfde adres vragen
Ik heb 6 weken tijd om het niet om het niet eens te zijn met de uitspraak , mag dan de rechter laten beslissen ,met de daarbij behorende kosten.
Een bezinkput zal de snelste oplossing zijn , ik denk een kraantje te kunnen lenen en heb nog een bult puin .
De plek waar hij dan komt is al eerder gebruikt voor het afgraven van geel zand ,en dit zou zonder te liegen een bezinkput kunnen zijn.
De vorige eigenaar heeft hier puin begraven .
De regenwater buis doorzagen t stuk er op en een paar m buis aankoppelen dan zou het opgelost zijn .
Heb ik echter nog wel een goot in het straatwerk ,het erf water zal dan ook naar de put moeten .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Lieve »

Hier zijn ook nog wel een paar handen die kunnen komen meehelpen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

Tim Kokkie en Lieve , erg leuk dat jullie me willen komen helpen .
Na wat nadenken en overleggen ga ik eerst de gem een brief schrijven ,zoals Kokkie aangaf .
Met het antwoord op mijn bezwaarschrift kan de gem meerdere kanten op ,met het lozen in de bodem kan er zelfs nog via het grondwater beheer alsnog een aanslag opgelegd worden .
een eigen sloot of bezinkput zal een tussenoplossing zijn , het hemelwater wat nu nog te veel is gaan we bufferen .
Hiervoor moet er nog het een en ander gebeuren ,de opslag ligt er wel 7 x 3 x 2 m een 42 m3 , met overloop naar een bezink put .
Water kunnen we goed gebruiken voor vee en tuin .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef:Tim Kokkie en Lieve , erg leuk dat jullie me willen komen helpen .
Na wat nadenken en overleggen ga ik eerst de gem een brief schrijven ,zoals Kokkie aangaf .
Met het antwoord op mijn bezwaarschrift kan de gem meerdere kanten op ,met het lozen in de bodem kan er zelfs nog via het grondwater beheer alsnog een aanslag opgelegd worden .
een eigen sloot of bezinkput zal een tussenoplossing zijn , het hemelwater wat nu nog te veel is gaan we bufferen .
Hiervoor moet er nog het een en ander gebeuren ,de opslag ligt er wel 7 x 3 x 2 m een 42 m3 , met overloop naar een bezink put .
Water kunnen we goed gebruiken voor vee en tuin .
En je kunnen je hout erin wateren.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

ik wou graskarper proberen , 3 punt kroost telen op urine uit de stal en dan aan de visjes voeren .
Maar hout er in wateren is ook geen gek idee ,maar kan dat in stilstaand water.
Er zal een klein beetje doorstroming zijn vooral bij een hoosbui ,maar dit is meer een verversing van het water .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Dutch John »

JW,

Hout wateren kan ook in stilstaand water, maar beter in stromend water. De kaapse vrouwtjeseend die ik van je gekregen heb, wil 's nachts met haar kuikens niet meer naar binnen. Eigenwijze beesten. Ze klimmen op een dennenstam die tegen een rietkraag ligt te wateren in de vijver en overnachten daar. De eenden vreten daarnaast slakken van de stammen. Met een wat grotere vijver heb je een mes dat aan veel kanten snijdt:
-een groot deel van ons dakwater loost op die vijver.
-het stikt van de vis en kikkers.
-het trekt andere wilde flora en fauna aan. IJsvogel!
-hout ligt te wateren
-de eenden leven er en hebben daardoor bijna geen extern voer nodig.
-de kippen drinken eruit.
-soms is het een makkelijke wasbak als je wat af te spoelen hebt.
-even een gieter water pakken gaat snel en goedkoop.
-het is een bijzonder aangename plek om te wandelen of anderszins te vertoeven.

Werk heb je er bijna niet mee. In de zomermaanden elke maand een keer met de korte zeis rond gaan om te voorkomen dat het rondom dicht woekert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Ernest Dubois »

Perfect is het niet maar het kan en helpt ook.
Afbeelding
Werken, das leuk.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door mro »

'Hout wateren' wat is dat?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Paul Joosten »

Twee mogelijkheden, kies zelf maar ;)
1. Wanneer je teveel gedronken hebt krijg je een houten kop en veel aandrang tot wateren
2. Alvorens hout te bewerken wordt het vaak geruime tijd in water gelegd, bijvoorbeeld bij zaagmolens. Zal wel iets met verwerkbaarheid of tegengaan van 'werken' te maken hebben vermoed ik.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie