is hemelwater afvalwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

D J leuk te lezen dat de eend jongen heeft , het zijn erg leuke dieren ,ik genoot ook altijd als madam met haar kroost in een plas aan het badderen was .Dat ze een eigen wil hebben blijkt dan ook weer uit jou verhaal , mooi dat ze kan genieten van de poel .
wij zitten op zand , als ik een emmer water op de grond gooi zie je het weg trekken ,alleen verderop het land zit leem ,te ver voor regenwater .Er zitten verschillende mestkelders onder de stal ,eentje er van heb ik gedacht te gaan gebruiken om regenwater op te slaan .
Het omzetten kan niet direct ,er liggen nog roosters op ,staat vol regenwater en er moet ook nog een muur in gemetseld worden .
Dan heb ik bovenop de roosters nog een vracht stro staan .Met de aanleg van het riool stelsel heb ik er rekening mee gehouden ,alle waterafvoer komt er al uit ,de andere kant loopt naar de gem sloot .
Een poel is op het land geplant , daar waar de mooiste leem zit .Maar zoals altijd het kost tijd voor iets gerealiseerd is .
Mooi te lezen dat hout wateren ook in stilstaand water kan ,Wat hout wateren is kan Ernest denk ik het beste uitleggen ,al komt Paul al aardig in de richting.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Ernest Dubois »

Enig wat ik verder kan zegen over wateren ter aanvulling is dat hout wat in water een tijd heeft staan bereikt sneller een laager vocht gehalte.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door JantjeV8 »

Ook als je de tijd van het wateren mee telt?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, het klinkt tegenstrijdig maar het wateren versneld het drogen. Het water van buiten spoelt het inwendig water, dat is het water wat opgesloten is in de cell wanden van het hout en langzamer droogt en waar het droog process echt over gaat, uit. Soms hoor ik dat mensen met een bijl die los op de steel zit het in een emmer water laat staan. Op kort termijn neemt het hout water op en zet het uit en de bijkop komt weer vast te zitten maar snell genoeg droogt het uit en gaat dat hout nog verder als dan van te voor krimpen en is de eigenlijk probleem alleen maar verergerd dus de vochtgehalte daalt verder dan voor het in het water was.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Dutch John »

Alles over het wateren van hout: http://www.probos.nl/images/pdf/overig/ ... anHout.pdf

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

Vandaag uit een magazijn opruiming de benodigde p v c buis gekregen ,plus nog een aantal andere buizen .
genoeg om het hele regenwater stelsel af te krijgen .
Wat ik er bij geschooid heb is een groot groen p v c vat ,ik schat 500 l ,heeft iemand een idee of dit geschikt zou kunnen zijn als druk loze boiler , mocht dit kunnen ,waar aan kan ik zien tot welke temperatuur er in opgeslagen kan worden .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door jwardenier »

Vanmorgen het vat eens goed bekeken , groot groen vat met een wanddikte van 6 a 7 mm ,inhoud meer dan 750 l .
het is een onderdeel van een water filter geweest ,nooit gebruikt
helaas geen informatie welke klasse p v c het is , uit een eerder lijntje zag ik dat p e - h d geschikt zou zijn tot 100 gr c .
Helaas heeft men daar vergeten te vermelden hoe hun experimentje is afgelopen ,dubbelwandig ibc als buffervat.
dus helaas geen warmwater opslag , was wel erg mooi geweest daar ik deze op de vliering kon krijgen en er gemakkelijk aansluitingen op gemaakt kunnen worden .
Vat wordt nu voor druk loos water opslagvat weg gezet ,waar ik eerder al de leidingen voor aangelegd had .Zal dus onderdeel worden van eigen water voorziening .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Tim »

Hey John,

Leuke score. Plastic, welke vorm ook, is niet echt geschikt met warm water.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door Pietje »

Paul Joosten schreef:Zal wel iets met verwerkbaarheid of tegengaan van 'werken' te maken hebben vermoed ik.
Het verduurzaamt: allerlei stoffen die schimmels erg graag eten, lossen op in het water. Vandaar dat het beter is stromend water te gebruiken; dan raak je die stoffen vanzelf kwijt. Het hout dat over blijft is zo schraal van voedingsstoffen, dat schimmels er niet aan beginnen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door mro »

Net het boek 'de man en het hout' uitgelezen.

Blijkbaar is het zo dat hout vooral droogt langs de (gekapte) uiteinden er van. Doordat de uiteinden sneller drogen kan het vocht er moeilijker uit. De uiteinden vochtig houden versnelt dus het droogproces. De schors is zo goed als waterdicht.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door WernerDeJong »

:) Helemaal top, heb ik ook weer wat geleerd. Mooi om oude technieken zo te zien, dank voor het delen.
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: is hemelwater afvalwater

Bericht door petra »

jwardenier schreef:Na wat nadenken en overleggen ga ik eerst de gem een brief schrijven ,zoals Kokkie aangaf .
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit is afgelopen?
Plaats reactie