Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door gunny_vds »

Hoi iedereen,
al lang lid van dit forum en hier al veel tips en ideeën opgedaan.
Bij deze een vraagje aan jullie, ik hoop dat er hier enkele experts zitten die me wat raad kunnen geven.

We zijn bezig met het plaatsen van een aanbouw aan onze bestaande woning.
Op ons stuk hebben we twee waterbronnen: een boorput en een ringput.
Beide waren reeds aanwezig bij het aankopen van de woning (woning uit 1951).
Momenteel gebruiken we enkel de ringput om de tuin en vijver van water te voorzien en om de auto's te wassen.

Nu we begonnen zijn aan de grondwerken hadden we graag van de gelegenheid gebruik gemaakt om dat water (voornamelijk ringput) binnen te gebruiken.
Binnen staat alles namelijk nog op leidingwater wat we een beetje zonde vinden. (om nog maar te zwijgen over de financiële impact)
Ik ben dus van plan om zowel de ringput als boorput naar binnen te trekken edhv socarex buizen en deze te gebruiken voor wc, wasmachine, afwasmachine maar ook douche en bad.
Daarom hebben we het water laten analyseren via onze apotheek. We hebben van het labo het rapport sinds vrijdag binnen.
Aangezien er een paar waarden boven de referentie liggen (referentie : drinkwaterwetgeving) raden ze natuurlijk af om dit water te gebruiken (had niets anders verwacht aangezien zijn geen verantwoordelijkheid gaan nemen om ja te zeggen).
Ik hoop dat er hier een paar experts zitten die wat meer duidelijkheid kunnen geven.

De resultaten die dicht bij of boven de referentielimiet liggen:

Chemisch onderzoek:

Nitraat:
resultaat: 43,7mg/L
referentie: <50mg/l

Ammonium
resultaat: 1,71mg/L
referentie: <0,5mg/L


Bacteriologisch onderzoek

Kiemgetal aantal bact. 37°C
resultaat: > 3000 kve/mL
referntie: - (niet bepaald)

Kiemgetal aantal bact. 22°C
resultaat: > 3000 kve/mL
referentie: - (niet bepaald)

Coliformen
resultaat: 4 kve/mL
referentie: 0 kve/mL


Vooral die coliformen blijken een zorg te zijn als we dit water wensen te gebruiken voor bad / douche.
Echter, als ik wat online zoek, zie ik bvb. op http://www.kwaliteitzwemwater.be dat men een limiet van < 400 intestinale enterokokken en < 1000 E. Coli als veilig ziet om in te zwemmen.
Als men in dergelijk water zonder probleem mag zwemen, dan lijkt het me dat wij toch zonder probleem in water met 4 kve coliformen mogen douchen en badden?

Indien dat dit effectief zonder problemen kan, wat dan met bvb afzetten van dergelijke baterien in de leidingen en misschien zo een broeihaard vormen in de toekomst?
Alvast bedankt voor alle input die jullie kunnen geven.
Laatst gewijzigd door gunny_vds op 17 aug 2015, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door kockie »

Ik mag mezelf geen expert noemen, want dat ben ik niet. Coliformen geven zover ik weet vooral problemen bij opdrinken/eten en mogelijk ook inademen (douchen). Met 4 kve zou ik in ieder geval zorgen voor af en toe een goede thermische ontsmetting van evt boiler en (warmwater)leidingen. Stuur ook eens een monster op van leidingwater. Dat was hier een jaar of vijftien slechter dan water uit onze eigen bron :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door gunny_vds »

Bedankt voor je antwoord kockie.
Thermische ontsmetting:
Volgens het labo moet ik het water enkele minuten laten koken voor alles er uit is.
Aangezien dit niet zal lukken (verwarming van het water zal door combinatie CV kachel / buffervat / doorstroom condensatieketel gebeuren), is de vraag of verwarmen naar 60 - 80°C voldoende is om het vormen van broeihaarden onder controle te houden?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door Tim »

Gunny,

Ik ben wel benieuwd waar dat stikstof vandaan komt. Ik surfte vroeger veel, heb heel wat algen en andere troep opgedronken. Wel eens een dunne :mrgreen:, maar verder niets.

Die ringput, hoe wordt die gevoed? Misschien is met een simpel filter dit te verwijderen. Geen voedingstoffen in het water is minder bacterie groei. Hoe is het monster genomen en is het koud gehouden?

Buiten drinken om, zou ik alles er wel mee durven doen zonder analyse.

Tim
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door gunny_vds »

De ringput (of steenput zoals sommige die noemen) gebruiken we niet om regenwater of zo op te vangen; het water komt enkel uit de grond.
Diepte van het ding heb ik geen idee van. De zandlaag begint wel al vanaf de 2de ring.

Het monster heb ik genomen na het water een goeie 3 min te laten lopen.
Rechtstreeks opgevangen in 3 glazen flessen en de volgende dag naar de apotheek om op te sturen naar het labo.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door MaartenB »

Hoewel ik het heel nobel vind, moet je wel bedenken dat water in Nederland erg goedkoop en kwalitatief goed is, de financiële inpact valt denk ik wel mee (~1 euro voor 1000 liter). Hoewel ik het zelf ook graag zou doen :)
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door gunny_vds »

Hey Maarten. Wij wonen in België en alhoewel de kost van water momenteel nog meevalt, doe ik het meer vanuit het standpunt van zekerheid (water zal duurder en duurder worden) en een beetje de drang om onafhankelijk te worden van de mega bedrijven die steeds opnieuw truken uitvinden om ons te laten betalen.
Daarom ook dat ik een cv kachel ga zetten die ik dan stook met houtstukken. Ik ben dan nog wel afhankelijk van een leverancier van hout maar die kan je dan wel tegen elkaar uitspelen of zelfs (zoals we al gedaan hebben) via zoekertjes mensen contacteren die bomen of struiken weg willen. Zo hebben we deze zomer al een treurwilg, 4 struiken esdoorn en 3 populieren (waaibomen) afgedaan. Die liggen nu te drogen 8)

Zou, zoals kockie al zei, eens het leidingwater willen testen. Denk dat er daar ook genoeg vuiligheid in zit. Spijtig dat water testen zo duur is...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door holtere »

Spijtig dat water testen zo duur is...
Wacht maar tot je of iemand die je na staat er een keer buikpijn van heeft of erger!

Ga eerst eens kleding wassen en je wc doorspoelen met dat water en kijk hoe dat bevalt!
Water uit de bovenste lagen is per definitie eigenlijk ongeschikt als drinkwater. Een dooie kat of hond van je buren net als de inhoud van hun gifspuit krijg je ook binnen!
Drinkwater komt van veel dieper.
Wij hebben het grondwater wel laten testen via via en dat bleek ook ongeschikt. Een en ander leidt dan toch tot lichamelijke klachten op middellange tot lange termijn.
Het was prima om de wc door te spoelen en te wassen maar daar zijn we ook mee gestopt vanwege het toch net wat te hoge ijzergehalte.
Ik zie dan meer in regenwater moet ik zeggen. Nogmaals, stap voor stap proberen en leren!

Grz,
Holtere
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Wat info en advies na ontvangen analyse putwater

Bericht door gunny_vds »

Bedankt Holtere voor de feedback.
Het is niet de bedoeling om dat water te gebruiken als drinkbaar water; de kraan van de waskommen en de keuken blijven momenteel op leidingwater staan.
Het water zou enkel gebruikt worden voor wc, wasmachine, afwasmachine, bad, douche.

Wat me een beetje stoort aan het hele verhaal is dat men mag zwemmen in een vijver waar het aantal kve merkelijk hoger is dan wat ik momenteel in het putwater heb, maar ik zou dit water zeker niet mogen gebruiken om een bad / douche te nemen...

Je ziet zelf meer in regenwater, maar ik ben er zeker van dat het aantal kve van regenwater een factor 100 hoger zal liggen in vergelijking met ons putwater; vogels doen toch ook hun ding op uw dak en dat zal dan in uw regenput belanden...
Plaats reactie