Water omhoog brengen zonder pomp.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door terraxy »

Het is geen perpetuum mobile maar dit werkt: de warmte waterpomp.
Neem een stevig zwart gesloten vat ca 1/4 in het water met een aansluiting onder het waterniveau.
Maak op de aansluiting een T stuk
Sluit een neerwaartse leiding aan vanaf de T met goede voetklep.
Sluit een opgaande leiding aan vanaf de T.
De “pomp” zal nu regelmatig (waarschijnlijk 1 maal per dag) door het temperatuurverschil dat in de loop van de dag is en het krimpen/uitzetten van de lucht een kleine hoeveelheid water omhoog “pompen”.
Zet je ook nog een klep in de omgaande leiding word de “pomp” efficiënter doordat die dan ook gebruikt maakt van de koelende fase. De opgaande leiding moet niet dikker dan noodzakelijk zijn (rendement van de pomp word minder en het gaat al niet om grote hoeveelheden en grote hoogtes) Wil je eens experimenteren: een kraan op de goede momenten open en dicht zetten doen het ook. Uiteraard kan je er een cascade van maken om een wat grotere hoogte te halen. Bij een verschiltemperatuur van 30 graden (lucht zet dan al ca 10 % uit) en een hoogteverschil van 1 meter en 100 liter luchtvolume in het vat (bv een drum) moet toch een kleine 5 liter per dag mogelijk zijn. De "normale" luchtdruk zal soms een storende en soms een versterkende werking geven maar netto is dit van geen belang. Maar een temperatuurverschil van 30 graden moet zeer goed mogelijk zijn en het dubbele op een zonnige zomerdag is dus meer mogelijk. Wel moet de bovenste slang vrijuitlopen!
Zondagmorgen in een helder moment uitgedacht: patent: MEDUME voor een ieder niet commercieel vrij te gebruiken; ik denk overigens dat 1 en ander toch niet economisch haalbaar is :)
Laatst gewijzigd door terraxy op 01 mei 2011, 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Tim »

michel schreef:Een ketting breekt op de zwakste schakel maar waar breekt de ballon?
Aan de rechter zijkant. Of als je achter de ballon staan, de linkerzijkant. Maar goed, wat is dan voor en achter van de ballon?

Tim :wink:
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Richard-III »

Hier nog een nadenker....

aan een vat met 10 L water bevestigd men onderaan een slang van 10 m lengte met oppervlakte doorsnede 1cm²
aan het einde van deze slang bevestigd men een drukmeter geijkt op kg/cm²
breng dit vat op een hoogte van 5 m en men meet 0,5 kg/cm²
breng dit vat op 10 m en men meet 1 kg/cm²
het vat met 10 KG water is toch niet zwaarder geworden en toch is de druk gestegen...hoe kan dit nu :?:

Richard :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Tim »

Richard,

Paukerock bedoel een massa, zou dus ook een steen kunnen zijn, om een (afgesloten) kolom water.

Waar jij steeds op terug komt is een onderling verbonden kolom, dan klopt je verhaal helemaal.

Tim
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Richard-III »

ok, akkoord
wat ik hierbij ook wil zeggen is dat men soms eens een verkeerde gedachtengang heeft met de raarste hersenspinsels tot gevolg.
Ik ken persoonlijk iemand die een machine had ontworpen dat veel energie zou leveren met weinig energie input...heeft er zelf veel energie,tijd,en geld ingestopt...probeerde hem dan aan te tonen waar hij fout zat...eigenlijk is het me niet gelukt en laat ik hem in zijn wijsheid,wat ook moet kunnen.

Ik vindt het wel leerrijk om mee te denken,hoe water omhoog brengen zonder pomp bv.,maar de natuur heeft zijn spelregels...mss of waarschijnlijk zijn er spelregels die onze wetenschap nog niet ontdekt heeft of wil erkennen...en dan wordt het intersant.

grts
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door RicharddeBlauw »

Brit schreef:Hoi allemaal,

Ik had weer een gedachte kronkel! Is Water naar boven te transporteren met behulp van natuurlijke krachten?

Het zal bijvoorbeeld bij de meesten wel bekent zijn dat je met een dweil in een emmer water een hogere plantenbak constand kan voorzien van water tot de dweil het water niet meer raakt. Dit gaat m.b.v. de capillaire energie.

Is zoiets ook toepasbaar voor hogergelegen bassins op een andere wijze (want de dweil werk niet als deze niet in contact staat met grond of iets dergelijks) en hoe hoog zou je dan kunnen?

Of iets met het uitzetten door warmte (zonne energie). Wind energie is natuurlijk erg beproeft maar niet altijd aanwezig en toepasbaar!
Een goeie gedachtenkronkel.
Ja, dat is mogelijk. Je kunt van plastic pijp maar ook van beton maken.

Hier op Demotech staat het één en ander over de Hydraulic Ram Pump (Hydram),
http://www.demotech.org/d-design/designA.php?d=38
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door kockie »

Voor die ram-pump heb je weer stromend water nodig. Wel een prachtig concept trouwens!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door paukerock »

ik lig dan blijkbaar aan het begin van de darwin theorie waarvoor dank

maar dus een balon die sterk genoeg is om een vat van 1000 liter te dragen en 5m hoog staat zou evenveel druk geven op deze balon.
dan een balon met dezelvde masa en sterkte die een vat van 10 liter draagt met hetzelvde materiaal in op dezelvde hoogte nooojt

en de massa zou bij het gewicht geen rol spelen hihi dat vindt zelf deze onderontwikkelde aap grappig

dit is toch echt niet zo moeilijk
een waterkolom van diameter 1m en 5 meter hoog geeft een bepaalde druk
een andere waterkolom met diameter 10cm en hoogte van 5m geeft toch minder druk
de hoogte is hetzelvde en toch is de druk groter bij de een dan bij de ander
er bestaan toch luchtkussens die in staat zijn om tonnen op te heffen met luchtdruk zonder dat ze barsten
deze technologie is er ook al betwijfelen sommiggen dit
dus als je een luchtkussen met water vult en daarop een vat van 1000 liter plaatst is de druk toch groter
dan dat je op dat luchtkussen een vat van 10 liter plaatst



heeft er iemand het werk van de oostenrijkse boswachter viktor schouberger bekeken werkt ook met water hammer maar dit overstijgt nu eenmaal de darwin theorie
deze pseudo wetenschapper volgens sommigge randdebielen
heeft de invloed van de maan op water gebruikt om bomen te transporteren die een zwaarder soortelijk gewicht dan water hadden en dit alleen door de natuur te observeren en toe te passen
en onze idiote manier van waterwegen aan te leggen reeds 100 jaar geleden aangeklaagd heeft maar wie alleen informatie kan herkouwen komt noojt in de buurt
van deze ontdekkingen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door paukerock »

ik ben de eerste om toe te geven dat mijn uitleg soms chaotis is

maar een luchtkussen dat bestemd is om duizenden kg op te heffen kan mischien niet de druk van een waterkolom van 5m aan
dan neem je toch luchtkussens van 1m hoogte en stapel je er meerdere op elkaar maar verbind ze wel met elkaar
en daar een vat van 1000 liter op

dan vul je de luchtkussens volledig (met de aanvoer onderaan) met regenwater en als hierop een leeg plastieken vat staat dan gaat dat vat toch omhoog of niet
als het luchtkussen volledig gevuld is met water blokeer je de aanvoer van regenwater naar het luchtkussen
en vul je het vat met regenwater en waneer het vat van 1000 liter vol is staan je luchtkussens toch onder druk
vervolgens laat je de luchtkussens leeglopen terwijl het vat nog vol zit en je hebt druk op je lijdingen daarna laat je ook het vat van 1000liter leeglopen
en de zak begint zich opnieuw te vullen dus het vat gaat weer omhoog

daarnaast staat het zelvde systeem en is niet verbonden maar als het volle vat van de eerste kolom leeg is moet
de 2e kolom gevuld zijn

je gebruikt 1 systeem per keer
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door Chicken Power »

Hierna volgen een aantal postings die 'voorwerk' voor kockie zijn in de reconstructie na de servercrash in juni 2011.

Helaas zal deze draad naar alle waarschijnlijkheid niet geheel gereconstrueerd kunnen worden. Alleen de voormalige pagina 4 was te redden, 5 en 6 moeten als verloren worden beschouwd!


Groet, Cp
Verwijderd.
testaccount

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door testaccount »

Quest Berichttitel: Re: Water omhoog brengen zonder pomp.
Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 9 7:29:57


Hoi allemaal

Nog even over de cappilaire werking, als het water eenmaal omhoog is gegaan, en bijvoorbeeld in het vat boven is, krijgt dan de zwaartekracht er geen vat op ? bij voldoende massa/doek zou het er dan niet uitdruppelen ? bv in een omgedraaide piramide vorm.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door Brit »

Brit Berichttitel: Re: Water omhoog brengen zonder pomp.
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: do jun 9 8:26:18

Quest schreef:Nog even over de cappilaire werking, als het water eenmaal omhoog is gegaan, en bijvoorbeeld in het vat boven is, krijgt dan de zwaartekracht er geen vat op ? bij voldoende massa/doek zou het er dan niet uitdruppelen ? bv in een omgedraaide piramide vorm.
Dat lijkt niet te gebeuren door de zwaartekracht. Over het algemeen werkt het pas als het water kan woorden afgegeven aan een droger medium, zoals potgrond in een plantenbak, de aarde naast een vijver of zelfs dezelfde doek die tot onder het waterniveau van de bron zit.
Het probleem bij de laatste is dat het water dan nog steeds niet hoger is dan bij
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door paukerock »

paukerock Berichttitel: Re: Water omhoog brengen zonder pomp.
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: do jun 9 10:41:46


en wat als je een vat hebt waar de (dweil) in vast zit dat je vakum trekt en bij gevolg vocht onttrekt aan de dweil
als het water uit je vat loopt dan wordt het water toch uit de dweil gezogen maar de dweil blijft toch nog nat
word wel moeilijk om luchtdicht te houden mischien kan je de dweil in een lagergelegen vat hangen
en de dwijl in een buis hangen die je luchtdicht kan afsluiten
zo krijg je ook een vakum op het vat waar de dwijl in hangt
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door kockie »

kockie Berichttitel: Re: Water omhoog brengen zonder pomp.
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: do jun 9 12:49:57


Dan heb je toch een vacuümpomp nodig....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: Water omhoog brengen zonder pomp. pag 4

Bericht door terraxy »

terraxy Berichttitel: Re: Water omhoog brengen zonder pomp.
Hersteld, orgineel gericht geplaatst: do jun 9 15:05:11


Met een capilaire "pomp" breng je het water wel naar boven maar je hebt het water dan nog niet vrij beschikbaar: tot op heden is er nog niemand die dit mogelijk gemaakt heeft.
Alleen de door mij eerder vermelde warmte water pomp werkt en deze werkt op compressie/expansie van lucht door temperatuur en druk verschillen! Maar ik denk dat deze pomp al een veelvoud aan capaciteit heeft tov een capilairpomp.
Plaats reactie