Water omhoog brengen zonder pomp.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Brit »

Hoi allemaal,

Ik had weer een gedachte kronkel! Is Water naar boven te transporteren met behulp van natuurlijke krachten?

Het zal bijvoorbeeld bij de meesten wel bekent zijn dat je met een dweil in een emmer water een hogere plantenbak constand kan voorzien van water tot de dweil het water niet meer raakt. Dit gaat m.b.v. de capillaire energie.

Is zoiets ook toepasbaar voor hogergelegen bassins op een andere wijze (want de dweil werk niet als deze niet in contact staat met grond of iets dergelijks) en hoe hoog zou je dan kunnen?

Of iets met het uitzetten door warmte (zonne energie). Wind energie is natuurlijk erg beproeft maar niet altijd aanwezig en toepasbaar!
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Water omhoor brengen zonder pomp.

Bericht door ro »

Brit schreef:Hoi allemaal,

Ik had weer een gedachte kronkel! Is Water naar boven te transporteren met behulp van natuurlijke krachten?

Het zal bijvoorbeeld bij de meesten wel bekent zijn dat je met een dweil in een emmer water een hogere plantenbak constand kan voorzien van water tot de dweil het water niet meer raakt. Dit gaat m.b.v. de capillaire energie.

Is zoiets ook toepasbaar voor hogergelegen bassins op een andere wijze (want de dweil werk niet als deze niet in contact staat met grond of iets dergelijks) en hoe hoog zou je dan kunnen?

Of iets met het uitzetten door warmte (zonne energie). Wind energie is natuurlijk erg beproeft maar niet altijd aanwezig en toepasbaar!

het verschijnsel met de dweil dat jij noemt berust op capillaire werking en is alleen van toepassing in vaatjes met een heel kleine doorsnee of bijvoorbeeld nauwe spleten. hiervan is bijvoorbeeld sprake bij het solderen van koperen leidingen, waar het soldeer door de capillaire werking van de nauwe opening tussen koppeling en buis in staat is hier tussen te vloeien, waar het dan stolt en de metalen delen water- en luchtdicht met elkaar verbindt. Jouw dweil bestaat in feite uit een heleboel van die kleine vaatjes.

Het thermosifon principe wat ontstaat door uitzetting lijkt me moeilijk toepasbaar als het om grote hoeveelheden te transporteren water gaat of je moet de mogelijkheid hebben om een forse temperatuurverhoging te realiseren. ouderwetse centrale verwarmingssystemen werken zo, maar daar is sprake van een kringloop: warm water stijgt omhoog en als het bovenaan is is het weer afgekoeld en stroomt het via de retourleiding weer terug naar de ketel, waar het weer opgewarmd wordt. hierbij moet de ketel dus altijd op het laagste punt staan. zonnecollectoren zonder pomp werken ook volgens dit principe en hierbij moet de boiler dus hoger staan als de collector. ook hier is sprake van een kringloop waarbij het warme water uit de collector door de wrmtewisselaar in de boiler stroomt, daar afkoelt (zijn warmte afgeeft aan het tapwater in de boiler) en dan teruggaat naar de collector om opnieuw opgewarmd te worden.

Misschien dat je iets meer kunt vertellen over de toepassing die je in gedachten hebt? dat maakt het makkelijker om iets zinnigs te zeggen over de toepasbaarheid.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Misschien dat je iets meer kunt vertellen over de toepassing die je in gedachten hebt? dat maakt het makkelijker om iets zinnigs te zeggen over de toepasbaarheid.
Mijn eerste gedachte was om buiten in een tuin een hoog gelegen bassin vanuit een lager gelegen water/vijver (bij) te vullen. de te overbruggen hoogte laat ik nog ff in het midden. Ook de hoeveelheid per uur is (nog) niet van belang, aangezien een systeem op capillaire energie 24 uur per dag kan werken en daarom al snel nuttig kunnen zijn (onder het motto; Alle kleine beetjes helpen!) :wink:

Alvast bedankt voor het meedenken! :D
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

ik ben er nog even ingedoken en volgens mij wordt het een moeilijk verhaal. Het omhoog transporteren van het water d.m.v. de capillaire krachten is niet zozeer het probleem , maar wel om het water weer uit de capillairen te krijgen. De capillaire werking berust op adhesie tussen de moleculen van het water en de moleculen van het capillair. Waar het capillair ophoudt stopt dus ook de capillaire werking. Bij de dweil in de emmer en de plantenbak wordt de capilaire werking van de dweil als het ware overgenomen door die van de aarde in de plantenbak en daarin weer door die van de plantenvezels. In de plant wordt het vocht verbruikt en verdampt zodat de capillaire werking in stand gehouden wordt. De vaten raken dus nooit helemaal vol.
In een waterbassin is echter geen capillair aanwezig.
proef op de som nemen? hang je dweil wel in de emmer maar laat het andere eind vrij in de lucht hangen, wacht een dag en kijk of onder de dweil een plas ligt.
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

ik ben dol op dit soort raadseltjes.. maar zonder er een vorm van energie in te stoppen krijg je het water volgens mij ook niet uit die capillaire vaten, welke trouwens ook ook natuurlijk gevormd worden door klei van de juiste samenstelling.. je zou dus een gladde buis met klei kunnen vullen..en het vocht aan de top kunnen laten verdampen en condenseren..
dat moet je er dan uit laten druppelen.. of je creeërt bovenin de buis een onderdruk door wind en blaast het eraf? of een combinatie ?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Ik zit op dit moment nog te denken aan een zuurstok-opstelling, waarbij het water aan de lange zijde via capillair omhoog gaat en door de halve cirkel en de korte zijde via vacuum wordt losgemaakt uit de dunne buis / slang :?

Als ik tijd heb ga ik dat maar eens uitproberen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat je op zoek bent naar een perpetuum mobile. Of je moet handig gebruik kunnen maken van wind- en of zonne-energie. Alleen de cappilaire werking gaat niet lukken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Ik denk dat je op zoek bent naar een perpetuum mobile. Of je moet handig gebruik kunnen maken van wind- en of zonne-energie. Alleen de cappilaire werking gaat niet lukken.
Je hebt gelijk dat we zoiets zouden vinden of ermee kunnen maken. De verborgen energiebron zou dan de cohesie van water en een vacuum in combinatie met de aardse aantrekkingskracht zijn. En aangezien deze er altijd zijn en gratis zijn (we blijven Hollanders) is het niet erg dat het erg traag/geleidelijk zal gaan :)
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Water omhoor brengen zonder pomp.

Bericht door John O »

Brit schreef:Hoi allemaal,

Ik had weer een gedachte kronkel! Is Water naar boven te transporteren met behulp van natuurlijke krachten?
http://www.wot.utwente.nl/publications/breurram_nl.pdf
Brit schreef:
Het zal bijvoorbeeld bij de meesten wel bekent zijn dat je met een dweil in een emmer water een hogere plantenbak constand kan voorzien van water tot de dweil het water niet meer raakt. Dit gaat m.b.v. de capillaire energie.

Is zoiets ook toepasbaar voor hogergelegen bassins op een andere wijze (want de dweil werk niet als deze niet in contact staat met grond of iets dergelijks) en hoe hoog zou je dan kunnen?
Niet capilair maar met behulp van waterslag.

De breurram doet 7 meter, op dezelfde site is ook sprake van een Billabong die 12 meter doet.
Brit schreef: Of iets met het uitzetten door warmte (zonne energie). Wind energie is natuurlijk erg beproeft maar niet altijd aanwezig en toepasbaar!
Je moet alleen wel stromend water hebben en er zal slechts een klein deel naar boven getransporteerd worden. Het grootste deel is nodig om de energie op te wekken.

Maar dit werkt!
Groetjes, John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Water omhoor brengen zonder pomp.

Bericht door Brit »

Hoi John,

Erg leuk apparaatje! En de voorgespiegelde kuub per dag is niet voldoende voor een beekloop, maar verder in veel gevallen toe te passen.

Bedankt en meer manieren blijven welkom! :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Water omhoor brengen zonder pomp.

Bericht door maarten »

brit , over het water omhoog brengen .
wel eens gezien al lang geleden bij een knutselaar : twee assen , een boven de ander beneden [ hoogte zelf bepalen ]
op iedere as zaten 2 wielen en over die wielen liep een dubbelekabel , met bakjes , net als bij een baggermolen op de eerste kabel kleine bakjes en op de tweede kabel grotere bakjes.
de grote bakjes werden gevuld door regen water wat uit de regenpijp kwam en de kleine draaiden zich vol door de regen ton.
het werkte , heb ik gezien ,dus alleen als het regende .
ik las je berichtje en moest er weer aan denken .
heb ik het goed uitgelecht ? grt Maarten
ps
ik zat even te denken maar t zou toch ook moeten kunnen werken met een schoepenrad in stromend water ?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Brit »

Hoi Maarten,

Als ik het goed heb begrepen, heb je het goed uitgelegd! :wink:

Dit is het systeem dat bij de windmolens voor in-polderen ook werdt gebruikt.
Niet het geen waar ik aan zat te denken (altijd werken zonder wind of waterkracht) maar misschien voor anderen toe te passen?

Bedankt voor het meedenken :) en andere suggesties blijven welkom!

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
djanodive
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2008, 16:49

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door djanodive »

Het gaat hier dan wel voer een systeem om water omhoog te brengen zonder pomp, maar aangezien je rees een opvangvat wil plaatsen, kan je werken met een windpomp. Het woordje pomp zit er natuurlijk in, maar het kan zonder bijkomende electriciteitskosten en als het windstil is, heb je het buffervat nog.

Ik kocht onlangs zo'n windpomp van iemand die ze zelf gemaakt had uit gegalvaniseerd ijzer en met een rotordiameter van 2meter met een 22-tal schoepjes op. De rotorhoogte is 6.5m. Onderaan is een gewone Belgische handpomp gemonteerd die het water zo omhoogbrengt.

De rotor begint vrij snel te bewegen door het feit dat er heel veel schoepen op zitten, dus als er niet zo veel wind is kan hij toch starten. De snelheid is natuurlijk niet zo hoog, maar hoeft ook niet.

Gekocht voor 550 euro.

Groetjes
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door Brit »

djanodive schreef:Het gaat hier dan wel voer een systeem om water omhoog te brengen zonder pomp, maar aangezien je rees een opvangvat wil plaatsen, kan je werken met een windpomp. Het woordje pomp zit er natuurlijk in, maar het kan zonder bijkomende electriciteitskosten en als het windstil is, heb je het buffervat nog.
Het is idd niet helemaal waar ik aan dacht, maar in veel situaties toe te passen. Zeker als we niet beschikken over stromend water.

Bedankt voor het meedenken :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
MountainSoul
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2009, 19:00

Re: Water omhoog brengen zonder pomp.

Bericht door MountainSoul »

Hoi Brit,

I8k ben nieuw op dit forum. Ik ben een ecologisch projectje aan het opstarten waarbij ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend ga proberen te leven (http://hamadryad.rymenams.be)

Het omhoog pompen van water is daarbij nog het grootste vraagteken. Vermits ik in een bos zal wonen is het gebruik van een windmolen onmogelijk (+ niet toegestaan) en ik geloof niet in ecologische fotovoltaïsche cellen. Ik ben aldus opzoek gegaan naar alternatieven...

Zoals je uit de reacties hierboven al ondervonden hebt is het omhoogbrengen van water zonder zelf energie toe te voegen (of door de natuur) natuurlijk niet mogelijk. De natuur biedt ons onderandere wind, waterkracht, licht, warmtestraling, zwaartekracht, cohesie en adhesie (met adsorptie en absorptie) en verdamping. Ze zijn allemaal bruikbaar om water omhoog te brengen.. alleen is de opbrengst bij adhesie/cohesie (en dus capilaire werking), verdamping/condensatie te beperkt om effectief water op te pompen (zelfs traag).
Dus zonder wind of waterkracht (of fotovoltaische cellen) ben je met de energie uit de natuur niets vrees ik...

Misschien moet je jezelf de vraag stellen: mag het moeite kosten?
Er zijn systemen waardoor je water wel omhoog kan pompen zonder afhankelijk te zijn van electriciteit.. ze vragen alleen jou aandacht.
Het eerste en meest envoudige systeem kan door zelf een een waterpomp aan te drijven... je kan fietsen, of aan een wiel draaien om zo een schuppenpomp aan te sturen.
Een ander systeem is iets wat vroeger wel eens gebruikt werd in boerderijen die niet aangesloten waren op de waterleiding: Je plaats een drukvat in de kelder, pompt er regelmatig lucht in (kan ook weer met een overbrenging als een fiets) en voorzie zo zelf de druk op je waterleiding.

Tot slot is er nog een systeem waarmee ik zelf ga experimenteren. Ik ga het gebruiken om mij te voorzien van warm water. Het principe is hetzelfde als dat drukvat hierboven. Alleen kreëer je de druk door een ketel op het vuur te zetten. De lucht zet uit en duwt het water door een smalle pijp omhoog. Hoe smaller de pijp hoe minder warmte je nodig hebt, maar hoe langer het duurt. Je moet natuurlijk een minimum druk halen... maar denk maar eve aan een traditioneel koffieapparaat dat duwt ook warm water omhoog en dat kan zelfs met een olielampje eronder....

Hopelijk ben je er wat mee ;)

Groetjes,
Carl
Plaats reactie