Wormenbak

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Wormenbak

Bericht door Brit »

Hoi allemaal,

Ik heb thuis op mijn balkon een wormenbak waar ik ons keuken en plantenafval in kwijt kan. Ideaal omdat we bijna geen stinkende afvalzakken meer hebben en gratis vloeibare plantenmest (persolaat) krijgen.
Degene die we nu gebruiken is de 2e versie.

Nu is mijn vraag wie er ook een heeft/had en wat de ervaringen ermee zijn? Ik wil namelijk versie 3 zo goed mogelijk maken!

En kockie,

Hoe kan ik een foto plaatsen van mijn wormenbak? Ik heb namelijk geen computer de gronisch aangeplugd staat :roll: . En hou het a.u.b. simpel, want ik ben een absolute computer-nitwit! :oops:

Dank
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mail 'm maar naar admin apenstaartje ecologieforum.eu, dan zal ik m plaatsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

OK,

Ga m'n best doen! :wink:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het is gelukt; hier de foto's van Brit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Nou, zoals iedereen kan zien heb ik een rolcontainer gebruikt (misbruikt) om een wormenbak van te maken. In deze 2de versie heb ik onderin een ruimte gemaakt m.b.v. betongaas en begroeingsdoek (wordt gebruikt om de randen van een vijver te laten begroeien) zodat het restvocht (persolaat) weg kan lopen. Het persolaat loopt via een gat met een spuitmond van een kitspuit in een ijsbakje. daarna giet ik het over in een jerrycan of een oude fles.
Het persolaat verdun ik met minimaal 10 delen water en gebruik ik dan als vloeibare mest voor onze (kamer)planten.

Op de foto is de bak aardig vol omdat ik er laatst 2 bossen bloemen en ons bruidsboeket en corsages in heb verknipt. Verder gooien we er alle planten en groentenresten in, koffie en theezakjes en af en toe een korst brood.

Een fruitvliegjes en motjes plaag heb ik erg goed onder controle gekregen met Spruzit (van Ecostile). Je kan geen andere insecticiden gebruiken omdat deze ook de wormen doden. Dit spul is binnen 2 dagen niet meer werkzaam! :idea:

De wormen heb ik van composthopen gewonnen, de wat kleinere rode wormen die aan de oppervlakte leven (Tijgerwormen).

Nu ben ik erg nieuwsgierig of er andere soorten bakken zijn die beter lijken te werken (ik zal ook nog ff fotos maken van versie 1, maar die was niet goed)?
Wat kun je nog meer doen met het persolaat?
Kun je er nog meer soorten afval in doen zonder problemen?
Is de grond die onstaat overal voor te gebruiken, of voor bepaalde doelen beter geschikt?
Enz. Enz.

Ook fotos van andere bakken lijken me interessant, daar kan versie 3 alleen maar beter van worden :lol:

Alvast bedankt, Brit
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Brit, goed idee dit onderwerp.

Zelf ben ik een paar maanden geleden ook met een wormenbak begonnen.

Mijn bak staat in de tuin, in halfschaduw en is een zwarte polyethyleen mortelkuip met deksel van een compostvat (paste toevallig perfect).

De kuip bodem heb ik geperforeerd met de boormachine: vele tientallen gaatjes. Daarop een laag argex (gebakken klei korrels) voor de drainage, daarop worteldoek (geo-textiel) en dan de compost + wormen).

Van een vriend kreeg ik een emmer kompost met daarin tientallen wormen van de, volgens hem, juiste soort: Eisenia.

Het vocht uit de wormenbak gaat bij mij dus verloren.

Ondertussen hebben de wormen zich de voorbije maanden waanzinnig vermenigvuldigd. Nu is de bak bijna vol kompost en keukenafval en lijken de wormen zich terug te trekken. Door de dalende temperaturen vrees is zelfs een beetje voor hun voortbestaan. Misschien moet ik het geheel op de een of andere manier isoleren om het vorstvrij te houden..?

Deze wormen zijn dol op koffiegruis, heb ik gemerkt. Ook houden ze van cacao doppen, die ook de kompost een hogere voedingswaarde geven (stikstof)

Tot nu toe heb ik alleen ongekookt keukenafval gebruikt voor de wormen, samen met af en toe wat grasmaaisel en de koffie filters natuurlijk. Dus geen klaargemaakte etensrestjes. Klopt het dat dit laatste te vermijden is?

Tenslotte nog dit: in het emmertje kompost dat ik kreeg zaten ook een aantal pissebedden. (geen kleuters, een soort insecten) Ook die houden blijkbaar van de kompostbak en hebben zich dapper voortgeplant in de bovenste laag van het vat.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Bert,

Weer een nieuwe variant. Ik ben alleen een beetje ongerust over het anti-worteldoek. Dit laat beperkt het water door wat de wormen kan laten verzuipen in hun eigen vocht. Dit is op een iets andere manier gebeurt in mijn eerste wormenbak
De naam van de wormen klinkt me bekent in de oren, als ze rood zijn en ongeveer 5 tot 7 cm lang moet het kloppen.
Tot nu toe heb ik alleen ongekookt keukenafval gebruikt voor de wormen, samen met af en toe wat grasmaaisel en de koffie filters natuurlijk. Dus geen klaargemaakte etensrestjes. Klopt het dat dit laatste te vermijden is?
Dat wordt wel overal beweert, maar heeft volgens mij meer te maken met het aantrekken van ongedierten, want de wormen slaan dat portie niet over. Dat zelfde geld voor brood en (misschien ook) vlees :!:

En die pissebedden, ik heb ze niet maar ze kunnen zoizo geen kwaad :)

Hoe groot zijn de gaten die je erin geboord hebt? Als ze niet groter zijn dan 1 cm, zijn de argex korrels en het worteldoek overbodig en kunnen de wormen direct vanuit de grond in de bak komen :idea:
Ondertussen hebben de wormen zich de voorbije maanden waanzinnig vermenigvuldigd. Nu is de bak bijna vol kompost en keukenafval en lijken de wormen zich terug te trekken. Door de dalende temperaturen vrees is zelfs een beetje voor hun voortbestaan. Misschien moet ik het geheel op de een of andere manier isoleren om het vorstvrij te houden..?
Bij meer dan alleen nachtvorst is het verstandig om idd wat de isoleren :!:
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

O ja, Kockie?

Heb jij nog de fotos van versie 1 ontvangen? Als je ff tijd hebt tussen het verbouwen door, zie ik ze graag hierbij geplaatst!

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Oeps,

Had ze al wel hernoemd en geupload, maar nog niet niet geplaatst. Hier komen ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Brit schreef:Hoi Bert,
Hoe groot zijn de gaten die je erin geboord hebt? Als ze niet groter zijn dan 1 cm, zijn de argex korrels en het worteldoek overbodig en kunnen de wormen direct vanuit de grond in de bak komen :idea:
!:
Bedankt Brit!

Mijn idee met het worteldoek was juist om te voorkomen dat de wormen een wereldreis gaan maken. Ik wil ze in de bak houden...Maar misschien heb je wel gelijk. Als hun maaltijd aantrekkelijk is, zullen ze wellicht niet verhuizen.

Ooit gehoord van een compostwormen-toilet? In de US is Anna Edey ( http://www.solviva.com/index.htm ) daarmee bezig, en noemt het "bio filter".

Succes verder!
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Bert,

Inderdaad een interesante site! Ook voor een hoop andere zaken :wink:

Maar ook nog ff commentaar bij de foto s van versie 1.

De basis is dat er een doorzichtige onderbak is voor het persolaat met daarin een bak waar minder licht in komt (rood) en gaten onderin. Als de bak vol is, zet je er een tweede bak op, met ook gaten erin, waar je gewoon weer je afval ingooit. Als de wormen in de onderste bak zijn uitgegeten, verhuizen ze automatisch naar de bak erboven. Deze opstelling had ik van een belgische dame die hem ook op het balkon had staan. Op wat fruitvliegjes na had zij er geen nare ervaringen mee :?

Ik dus wat meer :twisted:
Het persolaat afgieten was met 1 volle bak een havy karweitje, dus laat staan met 2 volle bakken.....!
Ook wij hadden fruitvliegjes, maar die hadden we goed kunnen bestrijden met het ecologische spruzit!
Ook begon de bak uiteindelijk te stinken (naar een stinksloot). Dit bleek achteraf te komen doordat het persolaat vanuit de doorzichtige bak capilair optrok in de rode bak. De hoeveelheid persolaat leek niet veel maar was eigenlijk altijd te veel. Het bleek dat de wormen alleen maar in een laag van ongeveer 7 a 10 cm dik zaten en deze alweer moesten verschuiven voordat alles was omgezet tot aarde!
Dit kan de mede oorzaak zijn dat deze bak voor ons (2 personen) eigenlijk te klein was, na 2 bossen bloemen binnen een paar weken zat hij zo overvol en moest ik de tweede bak laten aantreden!

Op de fruitvliegjes na, heb ik met versie 2 geen problemen.
Toen ik hem in het begin had gevult met de restanten uit versie 1, had ik meer dan 2 liter persolaat per week! Nu is dat ongeveer 1 liter per twee weken.

Op de onderste foto is een aardappelplant te zien, die ik in een bak heb gezet. Dit was een uitloper van een aardappelschil met een klein knolletje eraan. Na meer dan een maand groeien, stierf het af en vergat ik om te oogsten, waarna er 3 nieuwe planten uitkwamen. Daar heb ik afgelopen weekend 6 nieuwe aardappels van geoogst, 4 kleintje en 2 grootte. :lol:

Wat steekt de natuur toch fantastisch in mekaar :!:
Plaats reactie