grondwater voor wc, wasmachine en douchen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

grondwater voor wc, wasmachine en douchen

Bericht door Bob1 »

Hallo,

Ik heb een bron geslagen en aangesloten op een hydrofoor pomp. Bedoeling was om de tuin te besproeien en de vijvers bij te vullen. Nu blijkt dat het water van erg schone kwaliteit is. Zal het water nog even op diverse stofjes meten, maar eerste indruk is erg goed. Volgens de geleerden wordt door de douche 43 liter, toiletspoeling 35 liter en de wasmachine 18 liter per dag per persoon verbruikt. Bron http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0037.html . Nu lijkt mij dat de wc zeker op grondwater kan, de wasmachine beetje afhankelijk van de hardheid toch ook en de douche zou toch eigenlijk ook moeten kunnen. In het buitenland wordt dit ook vaak gedaan?? Wie heeft ervaringen met grondwater voor deze doeleinden, wat waren de nadelen en hoe opgelost. Voor de duidelijkheid ik ga het grondwater dus niet voor consumptie gebruiken. Komt nog bij dat in Nederland water behoorlijk duur begint te worden. Bijna 1,5 euro de kuub en dan komt er ook nog een euro bij voor de rioolrechten.
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: grondwater voor wc, wasmachine en douchen

Bericht door henk »

Bob1 schreef:Hallo,

Ik heb een bron geslagen en aangesloten op een hydrofoor pomp. Bedoeling was om de tuin te besproeien en de vijvers bij te vullen. Nu blijkt dat het water van erg schone kwaliteit is. Zal het water nog even op diverse stofjes meten, maar eerste indruk is erg goed. Volgens de geleerden wordt door de douche 43 liter, toiletspoeling 35 liter en de wasmachine 18 liter per dag per persoon verbruikt. Bron http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0037.html . Nu lijkt mij dat de wc zeker op grondwater kan, de wasmachine beetje afhankelijk van de hardheid toch ook en de douche zou toch eigenlijk ook moeten kunnen. In het buitenland wordt dit ook vaak gedaan?? Wie heeft ervaringen met grondwater voor deze doeleinden, wat waren de nadelen en hoe opgelost. Voor de duidelijkheid ik ga het grondwater dus niet voor consumptie gebruiken. Komt nog bij dat in Nederland water behoorlijk duur begint te worden. Bijna 1,5 euro de kuub en dan komt er ook nog een euro bij voor de rioolrechten.
Wij hebben ook een waterput met grondwater. Die put bestaat trouwens al eeuwen
en heeft al vele generaties van water (inclusief drinkwater) voorzien. We hebben
het water laten ontleden en het water voldoet nipt aan de normen (sulfieten e.d.) .
UIteindelijk hebben we beslist om het water niet (meer) te gebruiken als drinkwater
maar wel voor de rest (WC, douche, wassen, tuin, ...) . Het enige probleem was het
hoge kalkgehalte (42 Franse graden), douchekraan was ieder half jaar volledig verkalkt,
leidingen gingen langzaam dicht. Een klassieke waterverzachter op basis van zout loste
het probleem op.

Groeten,

Henk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb het plan gehad om water uit eigen bron te gebruiken voor (af)wasmachine en toilet, maar zie daar vooralsnog vanaf. Reden: veel te veel kalk en mangaan in het water. Een aantal wasbeurten later zitten er bruine vlekjes in witte t-shirts. Da's ook niet echt de bedoeling.

Nu met de verbouwing heb ik al wel een aparte regenwater afvoer gelegd zodat ik later regenwater kan gaan opvangen en gebruiken voor in ieder geval het toilet. Leidingen naar het toilet zijn ook al aangepast. Een voor regenwater en een voor leidingwater (fonteintje). We hebben nog een andere bron,die moet ik nog laten testen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Ik heb in 2000 6 maanden onderdak genoten op het Intelkamp in Port Harcourt en 6 maanden met opgepomp bronwater gedouched etc.. Het water werd alleen door een zandfilter gepompt. Het was een groot kamp, >1000 bewoners. Nooit problemen gehad. Het rook wel naar de oorsprong: grondwater. De was werd gedaan met hetzelfde water op betrekkelijklage temeperaturen. Witte stoffen werden wel een beetje grauw, ging er in Nederland ook niet meer uit. Het water kwam van geringe diepte, niet ijzerhoudend, bacteriologisch OK.
Later nog bijna 3 jaar op een Shell gewoond in Warri. Ook daar was alleen grondwater ter beschikking en ook van goede kwaliteit.
Wij wonen nu in Drenthe, kunnnen water tappen uit de put van de buren, doch te veel ijzer in het water. Gebruik het alleen voor de tuin.
Groet,
Pigion
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

Bob,
De ervaringen die ik met gebruik van grondwater heb zijn zonder meer positief te noemen.

Het betreft in mijn geval het grondwater in de duinen aan de Atlantische kust in Frankrijk en ik ken niet de kwaliteit van dat grondwater.

De WC's worden uitsluitend met grondwater gespoeld. De wasmachine begint te wassen met kraanwater, vervolgens spoelen met grondwater en tenslotte de laatste spoelgang weer met kraanwater. Uiteraard wordt de tuin besproeid met grondwater en ook de drinkwaterbakken voor de vogels. Ook wordt de auto gewassen met dit l'eau du puits.

Dat wisselen van kraan- naar grondwater v.v. gebeurt vooral op verzoek van mijn vrouw. Soms wordt het "vergeten" :D en ik merk geen verschil.

Douchen met grondwater heb ik ook geprobeerd, maar dat voelt niet lekker aan. Het water ruikt iets anders, maar stinkt echter niet, tenzijn de put een lange tijd niet is gebruikt.

Verder heb ik natuurlijk een grijs watercircuit aangelegd en kan op diverse plaatsen grijs water tappen.

Het gebruik van grondwater in de campagne in Frankrijk is veel meer dan in NL. Geen gedoe met toestemming en dergelijke, zoals in NL.
Alleen gebruiken de Fransen niet zoveel techniek om hiervan optimaal te profiteren, maar dit ter zijde.
Plaats reactie