Regenwater voor wc's

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Lieve »

mro schreef:@lieve De compost wc's die ik eens gezien heb op internet hadden een aparte buis die uit de pot kwam. Heb je mogelijk info over deze die jij bedoelt?

@DJ Wat bedoel je juist met horizontaal? Zo'n blauwe tonnen zijn toch open vanboven?
Ik heb de kunst een beetje afgekeken van een architect in Frankrijk.
Hij maakte een kader in hout, waarin hij een tonnetje plaatst, deksel met wc plank erop en klaar is kees.
In het tonnetje ligt een bodem houtzaagsel en telkens bij gebruik word er een ruime schep hout zaagsel bijgevoegd.
Ik gebruik een dergelijk toilet op de etage, naast mijn slaapkamer, het zaagsel voorkomt geurhinder.
Houtzaagsel kan je in de dierenwinkel kopen als lig-materiaal voor konijntjes ed.
Ik maak morgen een fototje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Tim »

Nou,

Ik zou wel 200L vat op de carport kunnen zetten die op wind wordt volgepompt.

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Lieve »

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Ik zit nog altijd te dubben over een oplossing om de wc's door te spoelen met regenwater.

Onlangs nog eens de jaarafrekening gekregen: 126L gemiddeld per dag. Daarvan zal goed de helft voor de wc's zijn schat ik.

Een nieuw idee:

Ik heb hier een plat dak van de uitbouw: opp 7x6m. De afvoeren van het hellend dak komen hier los op uit en dan met twee afvoeren van het plat dak naar de riolering.
Stel nu dat ik op het plat dak een opvangbekken zou maken: een houten kader van bijvoorbeeld 4mx1m en pakweg 15cm hoog met daarin vijverfolie. Dan kan ik daarin theoretisch zo'n 600L regenwater in opvangen.
Moeilijk puntje zou kunnen zijn om een flexibele leiding waterdicht aan te sluiten op de vijverfolie. Maar lijkt mij wel doenbaar. Moest het toch lekken dan loopt het water gewoon weg langs het plat dak.
Qua gewicht komt dat op een 150kg/m² zou dat een probleem geven? Het is een nieuw plat dak met houten balken 18cm hoog en op 40cm van elkaar. Ik zou de bak natuurlijk ook tegen de rand plaatsen.
Met een simpel gootje kan ik 1 afvoer van het hellend dak in het waterbekken laten uitkomen voor sneller vulling.

Ik zou de wc's gewoon vast aansluiten op het regenwater, een systeem van omschakelen laat ik vallen. Die paar dagen per jaar dat er geen water zou zijn of bevroren dan doen we het wel met emmers.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Dutch John »

Goed idee. Als je de opvang over zoveel mogelijk balken en nabij de balkkoppen verdeelt, zal het gewicht niet zo'n probleem zijn. Zo'n open bak zal wel snel vervuilen met algen en larven. Een deksel bestaande uit een simpel lattenframe met folie bespannen zal dit verhinderen, terwijl je altijd een goede toegang behoudt om te reinigen.

In zaken voor vijvertoebehoren zullen zeker slangpilaren met een schroefwartel te vinden zijn. Maak of koop een paar grote platte kunststof ringen die nauw over de schroefdraad passen; gat van dezelfde diameter in de folie snijden; wat kit tussen folie, ringen en schroefdraad en het is dicht.

De oude aansluiting behouden kost je slechts een kraan en wat fitwerk. Altijd doen als je toch bezig bent. Hier is altijd het regenwater op, juist als er bezoek is..... En mocht de vlotterklep in de stortbak wat stof opdoen en gaan lekken, dan is die met een flinke stoot leidingwater weer schoon te spoelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door Pietje »

Lieve schreef:Hij maakte een kader in hout, waarin hij een tonnetje plaatst, deksel met wc plank erop en klaar is kees.
In het tonnetje ligt een bodem houtzaagsel en telkens bij gebruik word er een ruime schep hout zaagsel bijgevoegd.
Jij bedoelt een Humanure Toilet, zie http://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html

Het heeft een aparte compost-inrichting nodig (staat geloof ik op 1 van de filmpjes). Als je dat een beetje handig inricht, dan is het weinig werk en heel schoon. Ook keukenafval er bij, afdekken met stro of hooi. Ongeveer 1m3 pp per jaar (is volgens mij redelijk ruim berekend). Wij gaan met 4m3 voor ons gezinnetje binnenkort starten (al wil het vinden van hoge emmers nog niet echt vlotten... :roll: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door sfj »

Lieve schreef:een systeem van omschakelen laat ik vallen
Op veel WC's zijn twee ingangen, één links en één rechts. Een afsluitkraantje op de 'normale' aansluiting heb je ook al zitten. Op de leiding van het regenwater komt geen druk te zitten, dus doorzichtige goedkope aquarium leidingske is genoeg.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Ja, ok dan toch maar iets voorzien om over te schakelen.

Heb een restje hout gevonden waarmee ik eens kan testen. Als vijverfolie zal pvc 0,5mm wel goed genoeg zijn denk ik? Nu nog eens kijken voor slangpilaren in de DHZ.

Wat betreft het compost-toilet: vorige week heb ik zo'n wc eens 'uitgeprobeerd'. Idd niets van geur te merken. Oogt ietsje slordiger door de zak houtschaafsel met schep die er naast staat, met steeds wat schaafsel die er naast dwarrelt. Op zich geen enkel probleem maar ik denk dat je zo'n wc beter zo dicht mogelijk bij de achterdeur plaatst voor gemakkelijker onderhoud.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door deleted »

Mro,

Is het wel zo wijs om een vijver op je platdak aan te leggen ? Wat als het gaat lekken ?
Wat is er op tegen om een ton op de afvoer beneden aan te sluiten en een zwengelpomp aan de stortbak te monteren ?

G
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door sfj »

Is die PVC folie zo'n beetje zon-bestendig? Veel soorten folie verduren zeer snel onder de zon, heeft met blootstelling aan UV te maken. Voor een testje is het meer dan genoeg natuurlijk.

Kunnen die houtzaagsel-WC's niet geautomatiseerd worden? Iets in het genre van: trek aan de koord en er valt een pak zaagsel de bak in. Los de koord weer en het springt terug met een veer of zo om zich weer te vullen. Ofwel een systeem als een waterrad, maar dan voor zaagsel en het draait enkel als je het manueel even verzet.

@Gandalf: Als ik het goed begrepen heb wilt hij een "bak op z'n dak" hebben. Als die bak lekt is er dan nog het dak zelf.
basregenwater
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2016, 13:43

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door basregenwater »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, maar niet op het gebied van regenwater gebruik voor toiletten en wasmachines ;)
Zie bijvoorbeeld dit filmpje voor meer informatie over mijn eigen systeem:
Ik heb het systeem zelf gebouwd, omdat de bestaande commerciële systemen mij te duur en te 'klaar' waren. Mijn eigen systeem was een stuk goedkoper en kan ik zelf indien gewenst ook aanpassen. Wel zo handig!
Mail mij gerust als je vragen hebt: basisdegalaxy@gmail.com
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door mro »

Heb je dan voldoende met zo'n vat? Of staan er nog meerdere buiten het zicht van het filmpje?
basregenwater
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2016, 13:43

Re: Regenwater voor wc's

Bericht door basregenwater »

Ha,

er staan nog meerdere vaten op het balkon :) De ton van het filmpje is de 'centrale unit', waarop het filter, pomp, vlotter voor regulier water, etc.. aangesloten zitten.
grtbas
Plaats reactie