Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jerre050978
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2014, 11:06

Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

Bericht door jerre050978 »

Beste forummers,

In maart starten wij met de grondige verbouwing van de benedenverdieping van een rijwoning. Aangezien alle nutsleidingen worden vervangen, dachten we ook aan een langetermijnoplossing voor ons waterverbruik.

Ik ben een een vrij intensieve waterverbruiker, aangezien ik als hobby aquaria houdt. Mijn droom is om mijn aquaria automatisch te laten verversen. Minder werk voor mij en beter voor de vissen. Hiervoor zou ik een deel regenwater moeten gebruiken en een deel kraanwater. Dagelijks wordt dan via een Gardenasysteem in elk aquarium afzonderlijk een hoeveelheid kouder water gepompt. Via een overloop gaat het oude warmere water in de riool verdwijnen. Het zou hier toch om een aanzienlijke hoeveelheid water gaan van 120 L/dag!

Recuperatie van dit water lijkt me echter een veel interessantere optie, zowel voor milieu als portemonee. Daarop verder bordurend dacht ik meteen: waarom ons badwater, vaatwaswater,... niet ook recupereren voor andere toepassingen. In principe zou ik aldus 3 systemen nodig hebben: een regenwatersysteem, een grijswatersysteem en een drinkwatersysteem. Regenwatersysteem zou moeten aangevuld worden met drinkwater indien dit leegtrekt en volledig gescheiden zijn van het grijswater, aangezien ik dat gedeeltelijk zou gebruiken voor mijn aquaria (die zachter water vereisen dan drinkwater).

Nu vrees ik vooral dat het ruimtegebrek cruciaal gaat zijn. Wij beschikken over een kelder. Helaas hebben we daar maar een doorgang van 60 cm, wat meteen een van de grootste knelpunten zal worden, vermoed ik. De kelder is ook niet heel erg groot. In de kelder loopt een grote gresbuis op ongeveer een meter hoogte...

Hebben jullie ideeën voor oplossingen voor kleinere huizen? De terugverdientijd zal uiteraard ook een rol spelen, maar ook het milieuaspect zal meespelen in mijn beslissing om al dan niet (veel) water te recupereren. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik heb zelf wel een aantal ideeën hoe ik dit kan maken, maar dan zal alles op maat zijn. Nadeel is dat ik vrees dat een en ander niet door de keuring zou geraken.

Zijn er hier mensen die zelf hun recuperatiesysteem gemaakt hebben én laten keuren?

Groetjes,
Jeroen
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

Bericht door Pietje »

Wat betreft je smalle doorgang: er zijn neopreen zakken te koop waar vele kuubs water in de bergen zijn. Zo'n zak kan je zeker in de kelder krijgen.

Een site met bijzonder veel water-informatie is http://www.eautarcie.org/nl/.
Verder is er in belgie een leuke uitgave over regenwater uitgegeven, zie
artikel_WTCB_regenwater.pdf
(2.4 MiB) 218 keer gedownload
Affijn, je kan weer even vooruit ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jerre050978
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2014, 11:06

Re: Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

Bericht door jerre050978 »

Pietje schreef:Wat betreft je smalle doorgang: er zijn neopreen zakken te koop waar vele kuubs water in de bergen zijn. Zo'n zak kan je zeker in de kelder krijgen.

Een site met bijzonder veel water-informatie is http://www.eautarcie.org/nl/.
Verder is er in belgie een leuke uitgave over regenwater uitgegeven, zie
artikel_WTCB_regenwater.pdf
Affijn, je kan weer even vooruit ;-)
Die eautarcie vind ik heel erg interessant. Helaas lijken de contact-gegevens niet te kloppen... Spijtig.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

Bericht door Ruuben »

Ik moest gelijk denken aan dit boek wat ik heb:

Computerbestuurd Waterleidingsysteem

http://www.bol.com/nl/p/computerbestuur ... 666866052/

Kijk eens of je daar op bruikbare toepassingen komt.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 08 aug 2014, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Regenwater- en grijswaterrecuperatie in rijhuis

Bericht door benthuis »

Met een berekening als deze: http://www.dresden.de/regenwasser-speicheranlage/
kun je kijken of dakvlak en gevraagd volume überhaupt in overeenstemming zijn.
(hoe groot moet het opgeslagen volume zijn om tijdens droge perioden een bepaalde dagelijkse afname te kunnen garanderen)

Dr zijn betere sites, maar ik ben de link kwijt...

Voor mijn eigen dak en mogelijkheden viel het me tegen.
Zou voor mij ook een zak worden onder de vloer.
Deze zijn redelijk aan de prijs, dus zou er een zelf maken van EPDM met een houten frame.

Succes
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie