Regenwateropvangen: kan een zinken dagoot?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Regenwateropvangen: kan een zinken dagoot?

Bericht door tobsie »

Ik ben mijn schuur (momenteel zonder dakgoten) aan het verbouwen tot paardenstal.
Ik wil graag het regenwater gaan opvangen en opslaan voor drinkwater (en waswater) voor de paarden.
Ik was van plan zinken dakgoten aan te leggen, maar hoorde ergens dat zinken dakgoten niet gebruikt kunnen worden voor opslag van regenwater. Er zou dan zink in het water komen.
Is dit een fabeltje of klopt dit. Ik vind namelijk plastic dakgoten niet zo mooi.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Regenwateropvangen: kan een zinken dagoot?

Bericht door tobsie »

Antwoord al gevonden: http://www.eautarcie.org/nl/03b.html

Samengevat: regenwateropvang via een zinken dak levert over het algemeen geen problemen op. In industriële gebieden en in grote steden is het verstandig het putwater te laten analyseren voor het element zink als het gebruikte water van een zinken dak afkomstig is, vooral dan van een oud dak. Als de concentratie hoger zou liggen dan 2000 µg/l (wat wij nog nooit voorgehad hebben), is het beter te kiezen voor filtratie met omgekeerde osmose dan met de microfiltratietechniek, omdat de eerste techniek alle zware metalen uit het water verwijdert.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwateropvangen: kan een zinken dagoot?

Bericht door Bauke »

Mooi, dat weten we dan. :D

Ik zit met een variatie op dit probleem. Ik leg kunststof dakgoten IN de grond. (We hebben een oud boerderijtje met hollandse pannetjes, het bleek mooier om de dakgoot te vewijderen.)
In die goot leg ik eerst opgerold volièregaas (van dat dunne spul, vierkante mazen van 12,7mm), daar trek ik panty's omheen tegen zand/vervuiling.
Daarna gooi ik er grind overheen.

Het gaas is verzinkt.
Is dat echt voldoende beschermd tegen roest? Ook als het jaren in de nattigheid ligt?
Het water vang ik op en ga ik gebruiken voor wasmachine en toiletten.

Groet!
Bauke
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Plaats reactie