waterput te weinig debiet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door tobsie »

@Pietje. Je zegt dat 9.5 meter diep een ijzerhoudende laag is. Tot welke diepte zou ik dan wel moeten gaan om water zonder ijzer te vinden en wel voldoende debiet in het filter?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door Lieve »

Hoe diep de verschillende lagen zitten is afhankelijk van de streek in dewelke je zit.
Voor de plaats waar ik woon heb ik informatie gevraagd aan een bedrijf dat putboringen uitvoert, hier zou een put moeten geboord worden tussen 93 en 97 m diepte.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door WernerDeJong »

Ha tobsie,

Als je een drinkwater bron wil slaan kom je al gauw uit op 80 meter of dieper. Je kan uitgaan dat alles daarboven ijzerrijk is en wellicht niet geschikt voor directe consumptie (volgens de laatste wetenschappelijke inzichten) Het is natuurlijk, als je altijd al "regenwater" drinkt, je nergens last van hebt. Voor het besproeien van de tuin is ijzerhoudend water in meer of mindere mate erg. Je krijgt er mooie blauwe bloemen van e.d. bij sommige soorten planten. Je auto wassen zou ik er niet meer doen. Als je het als drinkwater wil gebruiken dan kan je het nafilteren met iets als omgekeerde osmose of andere filter technieken.

Altijd laten testen is mijn advies. :) Stel immer dat je, zonder het te weten, woont op een vuilnisbelt en jouw drinkwater daar nu net uit tapt. (Of dat er asbest in de grond zit en met het water naar boven gepompt over je tuin uitsproeit.) Horror verhalen, maar nuttig te weten ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door kockie »

Hier zit helemaal geen ijzer in de grond; kalk dan wel weer.... In ieder geval niet op 2.5, 5 en 11 meter niet.

2 km verder zit overigens wel veel ijzer in de grond, daar loopt dan ook heel toepasselijk de "Roode Weetering" als water afvoergang....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door tobsie »

Misschien is mijn wens nog niet helemaal duidelijk. Ik wil voor een bronfilter met voldoende debiet die max 9 meter diep is. Het water moet schoon zij voor vee, dus zonder roest. Uiteraard ga ik het water nadien nog testen of het drinkbaar is voor het vee. Daarnaast wil ik het water gebruiken voor het sproeien van mijn paardrijbak, dus voldoende debiet is belangrijk.

Ik heb nu één bronfilter geslagen van 9 meter diep en deze geeft goed water, maar met veel te veel ijzer (dus roestwater). Verder is het water na controle prima.
Ik heb 20 meter verder een oude waterput staan welke de oude bewoners gebruikten voor drinkwater in het verleden. Ik heb alle bladeren en modder uit de put verwijderd (zo goed als ik kon) en kom op een grindlaag uit. Dus hier heb ik in principe een waterbron die ik kan gebruiken voor het vee. Nadeel is dat de grindlaag op 2,5 meter diepte zit en ik de put binnen 20 minuten (met 32 mm slang) leegpomp (volgende dag is hij dan weer aangevuld), dus het debiet is te laag om mijn rijbak mee te sproeien.

Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik een plek kan bepalen waar ik een nieuw filter kan slaan en roestwater kan voorkomen. Ik heb al met de buurman een aantal waterader kruisingen bepaald. De vraag is alleen op welke diepte het goede water zit met het juiste debiet (want blijkbaar is dat er, want anders zouden de vorige bewoners het putwater niet drinken (zijn nu in de 70 en zien er nog prima uit :fff ). Iemand een idee hoe ik dat kan achterhalen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door JantjeV8 »

Je denkt verkeerd Tobsie.

Die bronfilters op 9m1 diepte pakken grondwater. Dat grondwater is ooit regenwater geweest wat door de grond weg zakt. Maar dat regenwater wordt door de grond wel gefilterd, maar de 1e meters neemt dat water ook een hoop andere stoffen uit de grond mee naar beneden, waaronder ijzer. Overigens kan dat grondwater al van een eind verderop bij jouw in het pompje terecht zijn gekomen. Onder de grond stroomt het water behoorlijk, althans dat kan.

Die waterput vangt regenwater uit de bovenste grondlaag. Dan is het regenwater nog niet 'vervuild' met ijzer uit de diepere grondlagen.

Die wichelroede geloof ik ook niet in. Prik willekeurig in Nederland een gat in de grond en er komt water in. Zo simpel is het. Overal drijven we.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door martijn1984 »

tobsie schreef:Misschien is mijn wens nog niet helemaal duidelijk. Ik wil voor een bronfilter met voldoende debiet die max 9 meter diep is. Het water moet schoon zij voor vee, dus zonder roest.
Helaas kun je niet eerst je diepte bepalen.
Deze is ook niet belangrijk.
Belangrijk is je debiet. Vervolgens kijk je naar kwaliteit.
Echter kwaliteit is niet in kaart te brengen. Bij de een op 7 meter, bij een ander pas op 150, apeldoorn bijv.

Wichelroede lopen kan iedereen.
Je pakt twee vd draden, 10 cm ombuigen en dat stukje losjes in je handen.
Rustig lopen en je vind alles. Kabels, leidingen en waterputten. En sommigen mensen aardstralen. Dit gweft echter geen garantie.

@kockie. Waar kalk zit, zit geen ijzer.

Voor echt schoon water moet je geluk hebben of heel veel geld. En meestal heeft de buurman geluk :D,
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: waterput te weinig debiet

Bericht door ingmar89 »

En anders water uit deze put gaat bufferen in een tank. Daar kun je dan uit pompen als je dat hoge debiet nodig hebt.
Plaats reactie