Zwembad zonder chloor mogelijk?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door eelcovanheerde »

Hallo,

Mijn dochter verlangt terug naar vorig jaar toen we nog een zwembad hadden. Een opblaaszwembad die altijd groen werd en chloor wilde hebben. Dit stond vader niet aan. Maar nu heb ik iets bedacht met een hylofytenfilter, geen idee of dit kan werken.
Graag jullie reactie.
http://www.mijnalbum.nl/Album=I8FHXDJE#JWSGC88B
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door Sandman79 »

Zonder chloor kan op zich wel. Kijk maar naar zwemvijvers...
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door eelcovanheerde »

Klopt, ik heb me ook al verdiept in zwemvijfers. Ik ben vooral benieuwd of de mobiele opstelling zoals ik heb bedacht ook werkt. Loopt een kubieke meter wel voldoende door om het water schoon te houden?

Afbeelding

Ik zie wel zandfilters, maar die zijn allemaal op druk met weinig zand. Kost dus veel energie.....
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door GTV6 »

Een helofytenfilter gaat niet werken om de alg weg te houden, wil je dit op een makkelijke manier dan een UV lamp plaatsen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door ritsaert snijder »

Ha Eelco!
Een helofytenfilter zou ik groter en breder (veel planten en dus veel bacteriën) uitvoeren. En dan het het zwembad laten overlopen in het filter en na het filter (op een laag punt waar je diepte creëert) naar het zwembad pompen.
groet!

Ritsaert
vso1
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2015, 00:15

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door vso1 »

Leuk onderwerp,

Ik zou denken, hoe groter het filter oppervlak hoe beter,
belangrijkste is je PH waarde(s) laag te houden, dit voorkomt algen

Daarnaast kan je ook werken met de wet van gelijke vaten en eventueel een vlotter .
1 a 2 pompen (hangt af van je situatie)

Stel je graaft 2 kuilen, kuil A is je filter kuil met dus filter media, kuil B is je gefiltert water.
Kuil A en B verbind je via een een omgekeerde U pijp, de wet van gelijke vaten zal het water niveau in beide kuilen even hoog houden,
door een vlotter (of ander niveau afmeting/regeling) kan je een pomp aan/uit laten schakelen indien er genoeg/teweinig water is.
Want de verbindingspijp tussen de 2 kuilen mag niet "droog" komen te staan.

Staps gewijs uitgelegd:
1) pomp A pompt water uit zwembad in Kuil A
2) de "wet van gelijke vaten" zorgt dat het water wat gefiltert is automagisch in kuil B komt.
3A) de vlotter bestuurde pomp in kuil B pompt het schone water het zwembad in.
3B) overflow bescherming in kuil B die direct in het zwembad loost bij defecte Pomp

De pompen zullen het niet plezant vinden vaak aan/uit geschakeld te worden, dus 2 identieke pompen zullen elkaar assisteren wellicht het best.
Daarnaast heb je een "beveiliging" waarbij als defecten aan pomp A en B niet voor nare "natte" situaties zorgen


Het mooiste vind ik, is dat je filter kuil enorm groot kan zijn (filter oppervlak) en je kuil met gefiltert water net groot genoeg voor de pomp + verbindingspijp.
De verbindings pijp zou ik wel bv met een grote buis doen (oversized).
Overgens hoef je niet in te graven, je kan ook iets in combinatie met Hydrophonics doen, waardoor je nog (eetbaar?) resultaat uit je filtermedia kan halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door Tim »

Hey,

Een helofyten filter dat "even" gebouwd wordt voor een zwembad gaat niet echt werken. Zowel de planten als de bacteriën hebben voeding nodig en stabiliteit. Je zwemwater (=drinkwater) is daar veel te schoon voor. Je gaat wellicht ook verwarmen, die snelle schommelingen zijn ook niet echt aan te raden.

Ik zou ook gewoon een uv lamp plaatsen en toch eens per week verversen. Het water kun je hergebruiken in de warme periode op je tuin of regenwater systeem. Zo'n UV lamp loopt op minder wattjes dan de pomp voor het helofyten filter.

Tim
vso1
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2015, 00:15

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door vso1 »

Tim schreef:Hey,

Een helofyten filter dat "even" gebouwd wordt voor een zwembad gaat niet echt werken. Zowel de planten als de bacteriën hebben voeding nodig en stabiliteit. Je zwemwater (=drinkwater) is daar veel te schoon voor. Je gaat wellicht ook verwarmen, die snelle schommelingen zijn ook niet echt aan te raden.

Ik zou ook gewoon een uv lamp plaatsen en toch eens per week verversen. Het water kun je hergebruiken in de warme periode op je tuin of regenwater systeem. Zo'n UV lamp loopt op minder wattjes dan de pomp voor het helofyten filter.

Tim
Sorry maar drink water is niet schoon, het bevat genoeg verontreinigingen echter het is drinkbaar.
Hoewel de temperatuur niet extreem zal schommelen, kan je altijd een relatief simpele warmtewisselaar bouwen met groot oppervlak waarbij de schommeling voor zwembad/filter reguleert.
De verontreiniging die een zwemvijver opvangt door bijvoorbeeld bladeren die erin waaien, planten die groeien of personen die zwemmen zullen genoeg voeding verzorgen.

Echter zijn vraag was niet een biologisch eco systeem, zijn vraag was chloorvrij en daar hoef je alleen schadelijke organismes te verhinderen.
volgens mij is stromend water en goeie filtratie de sleutel, hierbij helpt een zeer groot filteroppervlak. Verwarming maakt niet uit.
Een filter moet 20 tot 25% van de het zwembad oppervlak zijn, ik zou persoonlijk 30 tot 35% pakken maar goed.
Kleinere filter = snellere waterflow nodig, grotere filter = minder waterflow dit om het zelfde effect te bereiken.

Dus in theorie kan je met een 12v dompelpomp van 12L per minuut van 14,- een zwembad van 3000L (3m rond zwembad) door een filter relatief kleine filter bv 0,5m x 0,5m (x 0,5m) in 4 uurtjes en 17 minuten spoelen en dan heb je hem 1x gecirculeerd en dus bijna 6x per 24 uur doe dit op zonne-energie en 2 tot 3x per dag :)

Alleen verwarmingstechnisch is 12L per minuut wellicht niet de meest handige oplossing, hiervoor zou wellicht een zelf circulerend zonnecollector systeem nog enig soelaas brengen :)
maar goed dat gaat verder dan de vraag van de topicstarter :)

toevoeging
de filter dient ongeveer 20% oppervlak en 50 tot 100cm diep te zijn bij dergelijke zwemvijver(s) maar goed ik zou even goed nadenken hierover :)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door JantjeV8 »

Een zwembad fatsoenlijk houden is behoorlijk lastig. Zelfs op de gebruikelijke wijze met chloordoseersystemen e.d. Temperatuur is zeker wel een belangrijke factor. Biologisch kan ik het niet onderbouwen, maar bij warm weer, met name drukkende warmte, dan zie je direct aan de kleur van het water dat hij groen wil om slaan. Je ziet dan direct een waas alg over de bodem komen. Bij kouder weer gebeurd dat minder snel.

Om dat te voorkomen met een natuurlijke oplossing is hartstikke nobel, maar lijkt me op een klein badje tamelijk onmogelijk. De variabele omstandigheden gaan veel sneller dan je met het filtersysteem kunt beantwoorden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door Tim »

Idd,

En de verontreinigingen die de algen "eten" zijn opgeloste NPK verbindingen. Die haal je er niet uit met een zandfilter. Daar moeten toch echt de plantjes het werk doen.

Maar probeer het gewoon, het is leuk te bouwen.

Tim
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Zwembad zonder chloor mogelijk?

Bericht door WernerDeJong »

Ik heb in het verleden een koper inonisator op zonneenergie gekocht voor onze houtgestookte hot tub. Het ding hield de algen goed weg maar voor legionella en een groter zwembad is een dergelijk ding op zonne energie niet voldoende, je zou dan een wat zwaardere installatie moeten hebben.

Een interresant artikel hierover vind je op:
http://www.lenntech.nl/processen/desinf ... isatie.htm

Succes!
Plaats reactie