Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Even een apart draadje, nu over druk opvoeren.

Ik ben bezig met de aanleg van een regenwatersysteem t.b.v. toilet en wasmachine.
De IBC's liggen ondergronds en ik ga werken met een (dompel)pomp om het water binnenshuis te krijgen. Voor het toilet kan ik een hoog tankje plaatsen, zodat doorspoelen vanaf dat punt d.m.v. zwaartekracht gebeurt.

Maar voor de wasmachine heb ik meer druk nodig ... Ik heb hier ergens gelezen: 1,5 bar, klopt dat?
Een 15 meter hoge toren gaat 'm niet worden - er zal een technische oplossing moeten komen, vrees ik. Iets met een drukvat of compressorvat?

Ik ben niet zo thuis in deze materie, dus wie helpt mij met de verlossende tips?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Pieke »

Een hydrofoor??
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Ja, zoiets.

Maar ... heb je (of heeft iemand) een schakelschema voor me?
Ik pomp het water dus uit het vat met een dompelpomp, die slang gaat het huis in ... en dan?
Ik neem aan dat die dompelpomp al een bepaalde druk levert?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Pieke »

http://www.tankgigant.nl/page/441759_vo ... -tuin.aspx

Ik zie een hydrofoor, een wasmachine en ik zie een watertank.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

WAUW!
En ook 'mijn' variant met dompelpomp!

Thanks again, Pieke.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door David86 »

Ik zie een andere inlaatklep op de wasmachine, die opengaat op eigen kracht.. ik zie die ook vaak in cv systemen.. ik zie dat dat een prijzig pompje en het bijbehorende prijzige onderhoud en prijzige bedrijf vervangt, zien jullie het ook ?
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Tim »

Bauke,

Je kan ook een vleugelpomp nemen en aansluiten op een expansievaatje. Ik zou wel een extra afsluiter op het expasievat zetten om de druk daar ook echt te houden.

Dan heb je techniek zonder elektro. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugelpomp

Ik heb zo wkk's op koelwaterdruk (glycol) gebracht, werkt perfect, in ieder geval tot 3-4bar.

Tim
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Ja, dat zie ik ook, David :)
Maar ik ga die onderdelen natuurlijk niet bij DIE club aanschaffen.
Ik gebruik hier het sowieso het liefst gebruikte materialen - hoe ecologisch (en economisch) kun je zijn? :lol:
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Paul Joosten »

De Lidl had vorig jaar een hydrofoorpomp voor weinig. Die ga ik i.c.m. een expansievaatje aansluiten om de regenwaterleiding binnen voor WC's, wasmachine en een tapkraantje in de bijkeuken voor schoonmaakwerk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Klinkt goed.
Hetzelfde wil ik dus ook maken, met één verschil: ik wil met een dompelpomp werken (geen geluidsoverlast, geen bevriezingsgevaar).

Mij ontbreekt echter de kennis hoe ik e.e.a. aan elkaar moet koppelen.
Een expansievat ... Oef! Heb ik geen kaas van gegeten. Moet daar ook zoiets bij als een metertje om de druk af te stellen?

Om kort te gaan, kan iemand mij een schakelschema leveren?
Met details graag!

Of ... bij iemand thuis komen kijken, die zoiets al geïnstalleerd heeft ...
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Paul Joosten »

Heb je een CV-installatie in huis? Grote kans dat je dan zo'n rood bolletje in de retourleiding naar de ketel hebt zitten. Zo'n zelfde vat zet je simpelweg in de leiding tussen pomp en gebruikers. Kijk wel even of de druk niet via de pomp weg kan lopen, zet er in dat geval een terugslagklep tussen. Het expansievat dient als buffer en houdt de leiding op druk zonder dat de pomp blijft lopen zolang er geen of maar heel gering verbruik is. De hydrofoor laat de pomp weer aanslaan zodra de druk beneden een bepaalde waarde daalt. Het expansievat wordt weer op druk gebracht met de rest van het systeem en de cyclus is weer aan het begin. Schema:

dompelpomp -> terugslagklep -> T-stuk -> leidingen -> gebruikers

Het expansievat komt aan het T-stuk. Dompelpomp laten aansturen door een drukmeter (hydrofoor principe)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Hier kan ik wel wat mee, bedankt!
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door kockie »

Let wel op wat voor een dompelpomp je gebruikt. De meeste hebben een opvoerhoogte van max 5 meter, da's net een halve bar. Daar heeft de (niet omgebouwde wasmachine) moeite mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Ooo, bedoelen ze dát met 'opvoerhoogte'!
Okee, dan moet ik dus minimaal 15 meter hebben (= 1,5 bar)
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Als ik het nu goed begrijp, heb ik met dat expansievat ertussen niet een extra reservoir nodig voor het toilet? Nu kan ik met een T-splitsing gewoon rechtstreeks een aansluiting maken naar de stortbak. Toch?

Verder begrijp ik alleen nog niet helemaal het materiaal dat ik moet gebruiken vanaf de dompelpomp (met slang?) naar de koperbuis. Maar dat zal wel afhankelijk zijn van het merk en type pomp. Ik bekijk dat t.z.t. wel. Maar ik ben nu al bezig met het aanleggen van de infrastructuur van de kuil naar binnen (technische ruimte, waar ook de wasmachine staat en het toilet komt).

Ik heb nu twee mogelijkheden:
1) ik leg alvast een (geïsoleerde) koperbuis. Daarop kan ik later buiten, bij de (ook geïsoleerde) tanks een aansluiting maken van de slang naar de koperbuis;
2) ik leg een 50mm-buis, zodat ik daar later de slang door kan trekken. De aansluiting slang-koperbuis komt dan binnen.

Wat heeft jullie voorkeur?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Plaats reactie