Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Pieke »

Bauke, ik vind het oprecht mooi om te zien dat er wordt meegedacht en er een boel waardevolle tips en oplossingen aangediend worden.Maar ik ben wel van mening dat om je wasmachineaansluiting op druk te krijgen, een boel uit de kast moet worden gehaald.Je dient je af te vragen of het dat je allemaal waard is ( ecologisch én economisch ). Ik zou inzetten op toiletspoelen met regenwater>> eenvoudiger én meer besparing op beide vlakken.

S6
Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Dutch John »

Daar heeft Pieke een punt. Nederlands drinkwater is het schoonste ter wereld. En tegelijkertijd kost het erg weinig. Vanwege de lage variabele prijs is het onzin om regenwater middels dure pompen en filters te gebruiken voor bijvoorbeeld een wasmachine. Voor regenwater zul meer betalen voor mindere kwaliteit, terwijl de litanie aan (zuiverings-) heffingen voor drinkwater je deel blijven. Een zuinig of ander waterverbruik stimuleren kan volgens mij alleen door ook de vaste kosten uit te smeren over de kuubs.

Heel anders wordt het voor grootverbruikers als toilet en de moestuin. Maar juist die laten zich prima voeden door middel van zwaartekracht. Het toilet bevindt zich meestal lager dan de dakgoot. De tuin altijd. De niet complexe materialen gaan lang mee en je hebt er heel weinig onderhoud aan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door David86 »

Die dure spullen heb je nodig omdat je de tank in graaft, als je die tank op enige hoogte zet zul je alleen je wasmachine inlaatklep moeten "trucen" en het vat van isolatie voorzien als je hem in de winter wil gebruiken.

Ik zou het vat op een meter of 2 a 3 zetten op een bok van staal en de inlaatklep uit de wasmachine halen en die vervangen door een motor gestuurde klep zoals je die in cv systemen tegen komt (kogel afsluiter met kleine electro motor er op) je zult de stuur impuls die de normale klep van de wasmachine krijgt dan moeten vertalen naar een stuurstroompje voor de klep maar dat moet niet veel omhanden hebben.
..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Paul Joosten »

Voor het leidingwerk binnen ga ik hoofdzakelijk 16 mm tyleenslang en bijpassende kunststof koppelingen gebruiken. Flexibel en makkelijk door kruipruimte en verdiepingsvloeren te trekken en de kans op verwarring met het 'echte' drinkwaterleidingnetwerk (mooi scrabblewoord) is vrijwel nihil. Het netwerk kan je net zo uitbreiden als elk ander waterleidingnet en de plaats van het expansievat in dat netwerk is m.i. ook niet erg kritisch. Mijn Lidl-pompje kan ruim 4 bar leveren dus hoef ik geen aanpassingen te maken aan de wasmachineklep. Ik heb een 25 liter expansievaatje liggen. Hoewel ik het allemaal nog moet gaan aansluiten hoop ik daarmee zeker twee toiletspoelingen te kunnen doen voordat de pomp weer even aan de slag moet. Ik heb mijn eigen topic aangevuld, misschien heb je daar ook nog wat aan?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Bauke »

Inmiddels ben ik een stap verder.

Mede dankzij de tips van DJ (tnx again) heb ik een hydrofoor gekocht bij jeweetwel die outdoordiscount in Schijndel (geen reclame hier, hè?) :?
Daar zit al een compressievat bij, dus klaar is kees voor dat gedeelte.
Met de aansluitingen ben ik al een heel eind, komt goed.

Ik zit nog met 2 dingen:
1) de pomp levert "max 3,5 bar" staat in de handleiding. Er zit ook een metertje op. MAAR ... dat is toch veel te veel? Het waterleidingnet is ongeveer 1,5 - 2 bar. Knal ik straks de keerklep van m'n wasmachine eruit? Iets afstellen op het apparaat kan volgens mij niet ...
2) ik zoek nog een manier om voor de toiletten eerst het water op te vangen in een wat groter reservoir (50-100 liter?), met een vlotter of zoiets. Daarmee wil ik voorkomen dat de pomp steeds aanslaat als er wordt doorgetrokken met de gewone stortbak. Ben ik slim bezig? En zoja, heeft iemand een idee hoe ik dat (tankje, vlotter, oveloop) in elkaar kan knutselen?

Drinkwater moet altijd en voor iedereen beschikbaar en gratis zijn.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Regenwatersysteem: druk opbouwen voor wasmachine

Bericht door Picard »

koperen buis is betrouwbaarder dan slang maar duur.
liever koper.

de druk die nodig vd wasmachine, het zou mij niet verbazen als alleen
de elektrische klep in de machine dat nodig heeft.
De klep verwijderen en met een klein (drukloos) pompje aangesloten op de klep
aansluiting zou zomaar kunnen werken.
Plaats reactie