regenwater opslag

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

Ik zit ook nog met een probleempje , het regenwater loopt via de goot door regenwater afvoer naar de vijver .
Het eerste water heb ik liever niet in de opslag , nu kan ik regen water wippen plaatsen om dit te voorkomen .
Het probleem is dat het er dan een stuk of 6 moeten worden , nu zou ik dit graag geregeld willen zien door een omzetting net voor de vijver bv . HEEFT IEMAND HIER EEN IDEE VOOR . gr John
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: regenwater opslag

Bericht door benthuis »

Is een first flush systeem boven een bezinkput een idee?
Putje graven met filtreer bodem. First flush systeem met pinkpongbal oid hier in hangen.
Dit zou moeten lukken als niet veel verval meer over hebt...
Bijlagen
floating-ball-first-flush-system.jpg
floating-ball-first-flush-system.jpg (15.24 KiB) 9206 keer bekeken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regenwater opslag

Bericht door Dutch John »

Ik heb zo'n first flush gebouwd. Maar wat brengt het? Wanneer is het water schoon genoeg voor de opslag? Hoe lang duurt het voordat een dak schoon gespoeld is van alle aangedroogde korsten en vogelpoep na drie weken droogte?

Ik ga de filtering drastisch vereenvoudigen. Een zandfilter werkt prima, maar laat op de zwaartekracht te weinig door om vlug een vat te vullen, terwijl een stortbui wel veel schoon water levert. Even hardop denkend: meerdere bladafscheiders in serie in de valpijp na de goot. Van grof naar fijn. Dan een bezinkvat met een overloop naar het voorraadvat. Het voorraadvat krijgt een overloop, zodat een mogelijk overschot aan regenwater het oude water verdunt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: regenwater opslag

Bericht door Tim »

Hey,

Sr. heeft de filters eruit gehaald. 1x per jaar zit ik letterlijk in de put.

De zuigslang hangt aan een vlotter, zodat hij niet van de bodem zuigt. Het valt reuze mee wat in de put komt.

Op het werk gooien we een klokpomp in de lege put en spuiten van boven met proceswater de bodem schoon.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regenwater opslag

Bericht door Dutch John »

De zwaartekracht is de beste filter. Vraag het een willekeurige wijnmaker. Vraagt wel om geduld. De haastigen onder ons zullen zich moeten behelpen met filters en pompen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

Heren , bedankt . Het idee van Benthuis lijkt me een goede oplossing . Het regenwater van 44 m x 5 dak vang ik op in een vijver ,het water wordt samen met gezuiverd afvalwater hierin na gezuiverd door planten , en dan gebruikt voor wc ,wasmachine, spoelwater, en drinkwater voor dieren .Als er hier voldoende voor is ga ik het nog veder uitbreiden. Het water wat ik in vaten opvang is om de 2 a 3 maand zo verontreinigd door blad mos en vogelstront dat het onbruikbaar is om de dieren te laten drinken , ook heb ik eens gelezen dat er in het eerste water van een onweersbui erg veel stikstof zit
Bij onze vorige opslag had ik zilverwinde,s rondzwemmen die bij te veel stikstof dreven op het water ,na regenwater wippen te hebben geplaatst was het probleem opgelost .Voor wc spoeling of tuin water maakt het niet uit .
Bij het vorige filter bleek het gezuiverde afval water na analyse door lab zo schoon te zijn dat het vergelijkbaar was met drinkwater ,hier heb ik wel vertrouwen in , regenwater zit nogal eens verontreiniging in vooral het eerste water ,dat ik dit toch liever buiten de opslag hou. Gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

zo hij zit er tussen , nu wachten op een flinke regenbui . gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

Inmiddels is er heel wat water de flus gepasseerd, en hij werkt perfect.
Een oude melkbus waar de bodem uitgeschoten was heb ik hiervoor gebruikt met een voetbal als drijver. lid eruit en hierop een stuk buis rond 20 met de aansluitingen van regen water naar vijver , de bus heb ik nog half vol gestort met grind het water trekt hier makkelijk de grond in .
Dekseltje er op , en het eerste water komt nu echt niet in de vijver ,hij zal wel af en toe schoongemaakt moeten worden .
Water uit filter komt via controle put rechtstreeks in de vijver, het hergebruik werkt nu ook al ben ik nog wel met meerdere toepassingen doende .
Heren bedankt .gr John
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: regenwater opslag

Bericht door Paul Joosten »

Onderstaande is wellicht wat overtrokken maar nieuwsgierig naar hoe het er nu uitziet ben ik zeker John! Volgend jaar hoop ik mijn regenwateropslag ook operationeel te kunnen maken en dan is mijn motto: liever goed gejat dan slecht bedacht. Wanner je wat foto's zou kunnen plaatsen zou ik dat zeer op prijs stellen!

:pp
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

Foto,s plaatsen moet ik hulp troepen voor inschakelen , ik maak daar spaarzaam gebruik van .
waar zou u foto,s van willen , gr John
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: regenwater opslag

Bericht door Paul Joosten »

Vooral van het systeem waarmee de 'eerste spoeling' uit het reservoir gehouden wordt. Alvast bedankt!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: regenwater opslag

Bericht door jwardenier »

Paul , Deze kan ik niet op de foto zetten omdat die in de grond gegraven zit , maar als je naar de tekening van Benthuis kijkt en je dan de voorstelling geeft in de grote van een melkbus kom je vanzelf op het idee .
Het eerst water wil ik er niet in omdat het water op termijn ook naar de drinkbakken van de dieren gaat , voor wasmachine en w c spoeling maakt een hoger stikstof gehalte niets uit .
Voor hergebruik heb ik een voorfilter om grove delen in de vijver te laten , dan heb ik nog een fijn filter , achter de pomp ,deze zorgt er voor dat b v de vlotter van de wc niet verstopt raakt .
Om geur van vijver water te voorkomen heb ik vijversubstraat op de bodem van de vijver en schelpengrit in het afvalwater filter.
In jou geval van wateropslag in de kelder zou ik wel kiezen voor blad scheider,deze zijn bij de wildkamp te koop en zorgen er voor dat blad en grof materiaal via een schuin roostertje en opening in de buis niet in je opvang komen ,helaas zorgen ze ook voor een groen uitgeslagen regenpijp omdat er wat water mee sijpelt . gr John
Plaats reactie