Regenwaterput zuiver maken.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door trikke2705 »

Ik heb een drietal jaren geleden deze woning aangekocht waar ik ondertussen nu helemaal genesteld ben zeg maar.
De woning zelf is van 2008 alsook de regenwaterput, deze put heeft een inhoud van 7500 liter en dat water wil ik nu zoveel als mogelijk recupereren voor alle gebruik maar vooral de moestuin.
Tot op heden is deze put nog nooit gebruikt geweest met als gevolg dat er zo een ....naar schatting.... 20 cm vuil op de bodem ligt.
Ik zou nu de put eens willen leeg trekken , al het slib verwijderen en dan de binnenkant zuiver spuiten met de hogedrukreiniger.
Mijn vraag is nu eigenlijk of er enig gevaar kan zijn wat verstikking of iets dergelijks betreft. Ik vermoed van niet omdat er redelijk wat leven in de put is (larven of ander gewemel).
Bedankt alvast voor de hulp.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door Lieve »

Regenwaterputten kunnen best ieder jaar gekuist worden.
Maar ik zou niet schoonmaken met een hogedrukreiniger, de kans dat de put uiteindelijk niet meer waterdicht is, is reëel.
Je kan de put goed kuisen met een stijve borstel.
Algen en kleine diertjes maken deel uit van het natuurlijk milieu van regenwater, zeep of andere zijn schadelijk voor fauna en flora.

Het slib dat onderaan in de put zit kan goed op bij de compost.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door PaulBE »

Wel oppassen voor gassen die in die put kunnen zitten door rottend materiaal e.d. Je zou niet de eerste zijn die in zo'n put stikt.

Ik vul de put eerst volledig met water en pomp die dan weer leeg juist voor ik er in kruip. Zo kan er enkel verse lucht in die put zitten. (Idem truuk met lege gasfles als je er wil in slijpen/zagen/branden/lassen om iets te bouwen).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door Pietje »

Dat lijkt me veel water voor weinig effect: tegen de tijd dat je die 7,5 kuub water er uitgepompt hebt, kan er al weer nieuw gas in geborreld zijn...

Werken in besloten ruimten zijn per definitie gevaarlijk, al wordt er in een regenwatertank niet met gevaarlijke stoffen gewerkt. Je adem moet zeker gesteld zijn, en als er iets met je gebeurd moet er een redding mogelijk zijn.

Lees dit er eens op na, dat kan zeker geen kwaad..!

http://gevaarlijkwerk.arbozone.nl/artik ... en-ruimten

Persoonlijk vermoed ik geen problemen, maar ik zou geen advies durven geven vanwege de impact van mogelijke gevolgen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door trikke2705 »

Bedankt voor de info. Het zal weer even duren alvorens hij leeg is want verleden nacht is er heel wat bij gekomen.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Regenwaterput zuiver maken.

Bericht door PaulBE »

Pietje schreef:Dat lijkt me veel water voor weinig effect: tegen de tijd dat je die 7,5 kuub water er uitgepompt hebt, kan er al weer nieuw gas in geborreld zijn...
Had ik er inderdaad niet bijgezegd: Ik gebruik voor dat leegpompen een dompelpomp. Die heeft iets van een debiet van 10000 l/h dacht ik, waarbij het leegpompen dus geen uur duurt. Zo snel zal nieuwe gasvorming wel geen probleem zijn, zeker niet in vergelijking met een put die al een week of langer half leeg staat.
Plaats reactie