Hermes pomp

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hermes pomp

Bericht door Lieve »

Wij gebruiken een hydrofoor groep voor al het water, we zijn niet aangesloten op leidingwater.
We hebben een pomp op een grondwaterput en een andere voor regenwater.
Deze pompen gebruiken veel elektriciteit, vooral de start is vervelend, je ziet alle lichten een beetje dimmen.
De verschillende filters zijn ook niet gratis.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Eigen (hemel)water zou dan ook zo hoog mogelijk moeten worden opgeslagen, zodat het zonder pomp kan functioneren. Bovendien alleen voor de grootverbruikers als toilet, moestuin en vee. Vraagt niet om dure filtering. Voor het kleine beetje dat de rest vraagt, is het gezonder gewoon leidingwater te nemen. In Nederland zijn de vaste kosten (incl zuiveringsheffingen en rioolrechten) een veelvoud van de feitelijke waterkosten. Bovendien hebben we het beste water in de wereld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hermes pomp

Bericht door Tim »

Nicolas&Liesbeth schreef:Oei, wat er gebeurd als ik dat wel doe? (ik heb het namelijk al gedaan).
Één keer zal niet zoveel doen, maar zuur vreet zich in het ijzer, waardoor je versnelde corrosie krijgt. Goed naspoelen. Maar iid, die rooie laag komt gewoon weer, tenzijn je uit een gesloten bron (zuurstofloos) zuigt.

Tim
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Goedeavond!

Het electriciteitsverbruik hadden we nog niet over nagedacht.
Nu zijn we wel wat aan het plannen voor onze gelijkvloers. Momenteel is die nog volledig open (bijna geen binnenmuren) wat wel erg veel mogelijkheden geeft naar ruimte-indeling. (zo gaven we een prachtig buurtfeest).

Het zou mooi zijn als we daar ook een soort van binnentuin kunnen maken die rechtstreeks bevoorraad wordt met regenwater.
De man achter http://www.mier.be/ heeft een dergelijk systeem. Ik heb het niet zelf gezien, maar in zijn huis zouden bovenaan twee bigbags hangen waarin epdm ligt, deze worden rechtstreeks gevuld met regenwater.
We gaan hem eens uitnodigen voor een brainstorm sessie.

Ondertussen blijft die bejaarde Hermes een hoog amusementsgehalte hebben, en zie ik wel wat zijn praktisch nut wordt.
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

De pomp is bijna helemaal gekuist, het huis van de pomp zelf is aan het weken in de cola... kwestie van de grote brokken er uit te krijgen in de pomp zelf waar ik er niet aankan.

Nu ben ik alles terug klaar aan het maken om in elkaar te steken, onder andere alle rubbertjes:

De schijven van de kleppen zijn allemaal ok.

De pakkingen lijken me ook nog wel ok:
DSC_0501.geschaald.JPG
De rubbers van de zuiger (manchetten?) zijn er het ergst aan toe:
DSC_0504.geschaald.JPG
Ik heb twee vraagjes:

- voor de pakkingen, liet iemand als eens iets vallen om die in te smeren met silicone. Ik ben vandaag nog eens naar de winkel (groothandel met gereedschap - maar geen pompen - en alles er op en eraan voor professionelen) geweest, maar ook zij kenden enkel siliconespray. Is dit wat ik nodig heb of toch iets anders en waar vind je zo iets?

- rubbers van de zuiger van links naar rechts (zo steek je hem ook in elkaar):
1. rubberen ring: gebroken
2. rubberen kommetje: ok
3. ijzeren schijf die past in nr. 2: ok
4. ijzeren schijf: ok
5. rubberen schijfje: relatief ok, zit wel een scheurtje in maar heeft denk ik toch geen afsluitende functie
6. ijzeren schijf met uitsparing ter grootte van de moeren waarmee alles vastzit: ok
Als ik dit zo zie, heeft denk ik alleen nr. 2 een afsluitende functie en die is nog wel ok. Als ik dan alles behandel met die silicone, zou het dan goed werken? Of is die rubberen ring (nr1) ook van belang?



Een goedeavond en alvast bedankt!

Nicolas
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hermes pomp

Bericht door Lieve »

rubber ringetjes kan je beter vervangen, of op zoek gaan naar standaard ringetjes, of nieuwe uitknippen, rubberen ringetjes worden niet met silicone behandeld

wat betreft de pakkingen die worden met vet ingesmeerd, indien nodig kan je in autospeciaalzaken een pasta kopen die gebruikt word om reeds gebruikte pakkingen te dichten, deze dichting ontstaat omdat je de stukken metaal in het karton trekt, indien het te dun is krijg je moeilijk een lekvrij geheel, dat speciale karton kan je ook in de autohandel vinden en terug uitsnijden
swift
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2013, 16:02
Contacteer:

Re: Hermes pomp

Bericht door swift »

siliconenkit hebben ze gewoon bij de bouwmarkt :fff

smeerbare siliconen pakking onderandere Permatex RTV Blue en Loctite 5926.
maar ik zou er gewoon vet op smeren.

zelf heb ik een oude Reckers pomp gereviseerd, zoiets:
Afbeelding

voordeel van die pompen is dat ze zo goed als geruisloos zijn :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Pakkingen insmeren met dun laagje blauwe siliconenkit. Als je toevallig een restje gewone sanitair siliconenkit over hebt, dan is dat voor een pomp ook prima. Wordt toch niet warm en komt geen olie bij.

Manchet gewoon proberen. Een lekje scheelt iets in de opbrengst en de zelfaanzuigendheid kan wat taaier verlopen. Je kunt de manchet even met talkpoeder inwrijven en kneden om hem wat soepeler te maken, maar het hoeft niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Hermes pomp

Bericht door guus »

Hier staat een Speck pomp, en die heeft als zuiger 2 kommetjes die met de vlakke kant tegen elkaar staan.
Zo iets: ][
Nu weet ik niet of dit bij een Hermes pomp anders is , maar zoals uw zuiger er uit ziet denk ik dat deze vrij ver versleten is.
Vandaar ook die losse ring, ik denk dat dit een deel is van het tweede kommetje.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Voor de liefhebbers het vervolg:

Ik ben na wat rondbellen bij een uiterste vriendelijke dame in Wetteren terechtgekomen; die nog een hoop originele onderdelen had van Hermes en tot koop toe een expert was van het merk of zuigerpompen in het algemeen.
Daar heb ik voor 40 euro, nieuwe lederen kommetjes voor de zuiger, nieuwe pakkingen, nieuwe kleppen onderaan, en nieuwe dichting waar de zuigerstang in de cilinder gaat gekocht.

Gisteren kon ik dus terug opbouwen:

Opgekuiste aandrijving opnieuw gemonteerd op opgekuisd vat:
DSC_0508.geschaald.JPG
Nieuwe zuiger:
DSC_0513.geschaald.JPG
Gemonteerde zuiger:
DSC_0515.geschaald.JPG
Onderste kleppen en nieuwe pakking:
DSC_0517.geschaald.JPG
Bovenste kleppen (zuig):
DSC_0518.geschaald.JPG
Dichting aan de zuigerstang:
Van recht naars links: rubberen ring, rondelle, dichtingskoord (moest er nog tussen), drukstuk, grote moer
DSC_0511.geschaald.JPG
Laatst gewijzigd door Nicolas&Liesbeth op 18 feb 2014, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tracer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2007, 08:15
Locatie: Waasland BE

Re: Hermes pomp

Bericht door Tracer »

Leuk te lezen hoe je deze weer in werking brengt.
Heb ook nog zo 2 pompen staan, ergens....

Bedankt ook voorde foto's, altijd leuk!
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

De pomp zit helemaal in elkaar.

Het grote moment om hem aan te sluiten ...

Tot duidelijk werd dat de motor enkel op 3 fase werkt, en helaas hebben wij dat hier (nog) niet.
De man van wie ik hem kocht had me nochtans verzekerd dat hij gewoon op 220 V werkte, want 'hij had zelf ook geen drijfkracht in zijn garage'.

Van zodra ik hem aan de praat krijg, maak ik nog een fotootje van het geheel!

Gegroet!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hermes pomp

Bericht door kockie »

Hoeveel vermogen heeft de motor? Je kunt denken aan een frequentieregelaar of aan een Steinmetzschakeling

Het beste is wel om krachtstroom aan te leggen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Dit is het typeplaatje
DSC_0527.JPG
Ik lees 0,74 kw maar dat lijkt wel weinig?

Die steinmetzschakeling was ik al tegengekomen. Maar dan heb je minder vermogen dacht ik.
Zo een frequentieregelaar is een beetje aan de dure kant denk ik (minstens twee keer zo duur als de pomp zelf?)

De aanvraag voor krachtstroom heb ik vandaag opgestuurd.


Momenteel is de pomp al mooi om naar te kijken :) neemt alleen wat veel plaats in ... iemand die wil ruilen voor een kleiner model?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hermes pomp

Bericht door Lieve »

Volgens het plaatje kan je deze pomp of op 220 of op 360 aansluiten.
Een 360 aansluiting verbruikt minder, maar je betaald wel een jaarlijks bedrag voor de aansluiting.
Waarvoor wil je die pomp gaan gebruiken.

Wij pompen water uit een put met een diepte van 9 meter.

Je hebt een waterhoogte die je kan oppompen en het water dat je kan duwen.
Oppompen is +/-8m duwen 40 m.
Plaats reactie