compost toilet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

compost toilet

Bericht door Lieve »

Sinds enige tijd gebruiken we een droog toilet, ttz een toilet zonder water, met zaagsel als absorptie middel.
Dit werkt tot algemene tevredenheid. Als het bakje vol is, legen op de composthoop.
Spijtig vind ik wel dat we nog geen alternatief gevonden hebben voor toiletpapier.
Momenteel hebben we een vuilnisbakje naast het toilet, dit om niet al dat witte papier op de compost te moeten gooien.
Heeft iemand een idee voor toiletpapier????
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: compost toilet

Bericht door deleted »

Lieve,

Er bestaat biologisch afbreekbaar wc.papier in de handel.
Als echte Die-hard zou je zelf papier kunnen maken van houtpulp of een ander houtig gewas. (cellulose)
Ik weet het niet, maar ik denk dat zacht, dik, ongebleekt papier nog het makkelijkst zelf te maken is.
(zoals toiletpapier).

Hard, glad en wit papier zal wel het moeilijkst zijn als DIY met beperkte middelen.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: compost toilet

Bericht door Pieke »

Vroegah werden voor zuigelingen ( voor het Pampers-tijdperk ) katoenen luiers gebruikt. Wellicht kan je iets vergelijkbaars toepassen. Nadeel is natuurlijk wel dat je ze vervolgens weer op hoge temperaturen dient te wassen.En waar laat je ze na gebruik?

Lieve, hoe reageert bezoek, die niet zo'n ecologisch insteek hebben, op jullie toilet?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: compost toilet

Bericht door holtere »

Niet te moeilijk doen...gewoon tjebokken :mrgreen:

grz,
Holtere
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: compost toilet

Bericht door Lieve »

De bezoekers die het hier ontdekken vinden het best leuk, de boerderij heeft nooit een goed doorspoelbaar toilet gehad.
Anderen van mijn kennissen hebben ook een dergelijk toilet.

Ik kwam dit in praktijk tegen tijdens een verblijf op een racingtrack in frankrijk, bij gebrek aan afvoer mogelijkheden op de site was voor deze oplossing gekozen.
De algemene opinie daar was erg positief.


(racingtrack voor windhonden)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: compost toilet

Bericht door Tim »

Eeeh,

De krant? Is de media nog ergens goed voor :mrgreen:

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: compost toilet

Bericht door Lieve »

Het huidige nieuws is het niet waard op papier gedrukt te worden, de kwaliteit is 0
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: compost toilet

Bericht door Brit »

Het papier kan prima op de composthoop. Ik heb ruim een week geleden mijn oude composttoilet die ik in de tuin heb moeten maken, leeg geschept. Die hadden we ongeveer twee jaar geleden voor het laatst gebruikt, maar naast het zaagsel was er niets meer naar de oorsprong te herleiden met het blote oog :fff
Ik weet dat een paar van mijn collega's in het verleden wel eens bladeren hebben gebruik als vervanging, uit pure noodzaak. Ik geloof dat de grootbladige laurierkers ( Prunus lauroserasus 'Rotundifolia') was gebruikt, maar ik zou zeggen, probeer gewoon wat uit, maar geen bereklauw....... :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: compost toilet

Bericht door Anne2 »

Smeerwortel wordt daarvoor wel gebruikt, groot zacht blad. Goed blad ook voor op je composthoop.

Composttoilet heb ik geen moeite mee, maar wel met toilet papier. Die verteerd hartstikke snel op een composthoop, en ik neem aan dat je die hoop afgedekt hebt dus je ziet het witte dan toch niet.

In India gebruiken ze hun linkerhand en water.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: compost toilet

Bericht door Lieve »

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: compost toilet

Bericht door Brit »

Ik vind het een erg goede site. No nonsens en goed onderbouwt. Hij blijft alleen af en toe te veel hangen in zijn wetenschappelijke achtergrond, waardoor het voor de gemiddelde persoon nog wel eens lastig te vatten kan zijn.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie