regenwater wc simpel en goedkoop

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door huckelberry »

zomaar een ideetje:
naast de gewone drinkwater stortbak een 2e stortbak hangen die gevuld word uit een hoger geplaatste regenton/vat.

heeft iemand dit al eens uitgevoerd?

voordelen volgens mij:
*zwaarte kracht vult de stortbak(geen pomp nodig)
*simpel en goedkoop uitvoerbaar
*als je een lastige drol hebt heb je nog een 2e kans
*drinkwater en leidingwater kunnen niet met elkaar mengen
*als er wat vuil in de stortbak komt kan alleen je regenwater stortbak blijven lekken(en dus niet na terugschakelen naar kraanwater en een vuiltje tussen een afdichting heel je jaarwinst er in no time doorheen)

mocht iemand tips gedachten ervaringen hebben dan hoor ik ze graag.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door ritsaert snijder »

Huckleberry,
welkom op het forum!

Ik heb niet de luxe van een hoger gelegen bron, dus ik moet pompen. Maar ik gebruik maar 1 stortbak. Een stortbak is namelijk zo gemaakt dat de wateringang aan twee kanten zit. Dus je kan eenvoudig twee aansluitingen maken Is ook ruimte voor twee vlotters. Menging kan alleen ontstaan in de stortbak en dat is geen probleem. Waterlekkage zie je omdat je wc zachtjes doorloopt. Maar is in de praktijk met gefilterd regenwater geen probleem.
groet!

Ritsaert
huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

2e stortbak regenwater

Bericht door huckelberry »

bedankt voor je welkom en het snelle antwoord.

maar als en nou een vuiltje tussen de afdichting die rigting je plee gaat komt te zitten dan zakt je water in de stortbak toch en komt het water via een van de vlotters binnen.

ik heb ook nog geen hoger geplaatste opvangbak en dacht zelf aan een simpele regenton op pootjes

als die maar hoger hangt dan de stortbak dan moet hij vol lopen, en als dat niet snel gaat heb je altijd je drinkwater stortbak nog als back up.

hmm per ongeluk een 2e topic aan gemaakt terwijl ik aantwoord in mijn 1e topic wou plaatsen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Huckelberry,

Wij gebruiken nu enkele jaren een soortgelijk systeem, maar met slechts één stortbak. Drie gekoppelde kunststof 200 litervaten voeden deze stortbak. De vaten liggen 1,5 meter hoger dan de stortbak en juist onder de dakgoot. Het water loopt via een 60 liter filterton (horregaas als filter) van de goot in de vaten. In de goot ligt een schuine geperforeerde plaat als grof voorfilter. De tonnen hebben geen vlotter, maar een ontluchting die hoger ligt dan de goot. Dit maakt overlopen onmogelijk.

Werkt prima. Nooit een vuiltje in de vlotterafdichting gehad. En anders kunnen we met gewoon leidingwater de afdichting doorspoelen. Het enige dat ooit aandacht vraagt is de slang tussen goot en filtervat. Die wil na langdurige droogte soms verstoppen door berkenzaad. Een "rakeldraad" bevindt zich nu permanent in deze slang. Even op en neer halen en de zaak is weer vrij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
huckelberry
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2013, 21:17

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door huckelberry »

die berken zaadjes zal ik hier ook wel in mijn regenwater opvangen :( .
er staan hier een aantal hoge berken rond mijn huis.
dus bedankt voor de :idea:
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2014, 11:13
Locatie: Hutje op de hei

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Bep »

Dit is iets waar ik al lang over denk.
ik heb alleen niet het gemak om mijn regentonnen aan de wc te koppelen omdat mijn wc in het midden van me huis zit.
Toch wil ik hier nog iets op gaan verzinnen.

Om nu bv met emmers te werken zie ik niet zitten dat we vroeger op de camping ,maar das geen doen.
Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat maar ook de sporen die je achterlaat.
Tigra
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:51

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Tigra »

Ik probeer het sinds een week zo te doen om water te sparen. Regenwater opvangen in een ton en die gebruik ik om het toilet door te spoelen (zet steeds een emmertje klaar) en ook omdat ik een oude hond heb die incontinent aan het worden is, elke keer hij in huis heeft geplast neem ik regenwater uit die ton om het weg te spoelen. Als ik altijd zou moeten stadswater nemen zou mijn waterverbruik veel stijgen vrees ik :(

Ik heb mij iig aangemeld op dit forum om te zien of anderen dit ook doen, tof :D
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door deleted »

Bep schreef:Dit is iets waar ik al lang over denk.
ik heb alleen niet het gemak om mijn regentonnen aan de wc te koppelen omdat mijn wc in het midden van me huis zit.
Toch wil ik hier nog iets op gaan verzinnen.

Om nu bv met emmers te werken zie ik niet zitten dat we vroeger op de camping ,maar das geen doen.
Je zou eventueel een ouderwetse handpomp kunnen aansluiten op de stortbak van het toilet.


G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Lieve »

Water zuiveren om er drinkbaar water van te maken en daarna dat drinkbaar water gebruiken om fecaliën weg te spoelen, :!: :oops:

Fecaliën zijn perfect composteerbaar, daarentegen deze fecaliën terug uit het afvalwater halen is veel moeilijker.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Dutch John »

Dat is zeker waar. Maar regenwater als spoelwater gebruiken en het afvalwater via een septic tank en rietveld zuiveren geniet mijn voorkeur boven een composteertoilet. Ik vind spoelen met water hygiënischer en minder werk.

Menselijke fecaliën horen volgens compostgoeroe Alwin Seifert niet op de composthoop voor de moestuin. Geen enkel dier eet waar het zijn excrementen heeft achtergelaten vanwege kringloopbesmetting, denk aan spoelworm.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door kockie »

Je zou het natuurlijk wel onder de (fruit)bomen kunnen gebruiken. Spoelwormeitjes/larven kruipen niet naar boven.

De meeste (spoel)wormbesmettingen en andere parasieten bij mensen komen overigens van honden- en kattenpoep.
De gevaarlijkste komen dan weer van vossen!
eigen tekst schreef:Echinococcus Multilocularis (beter bekend als de vossenlintworm) komt wel in Nederland voor en geeft bij de mens veel kleine blaasjes in oa. de lever. Het verloop bij de mens is doorgaans fataal.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2014, 11:13
Locatie: Hutje op de hei

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Bep »

Gandalf schreef:
Bep schreef:Dit is iets waar ik al lang over denk.
ik heb alleen niet het gemak om mijn regentonnen aan de wc te koppelen omdat mijn wc in het midden van me huis zit.
Toch wil ik hier nog iets op gaan verzinnen.

Om nu bv met emmers te werken zie ik niet zitten dat we vroeger op de camping ,maar das geen doen.
Je zou eventueel een ouderwetse handpomp kunnen aansluiten op de stortbak van het toilet.


G
Hoe zie je dat dan voor je? Dan nog moet het water van ver komen omdat de wc in het midden van me huis staat. En om slangen neer te leggen zie ik niet zitten.
Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat maar ook de sporen die je achterlaat.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door deleted »

Hoe zie je dat dan voor je? Dan nog moet het water van ver komen omdat de wc in het midden van me huis staat. En om slangen neer te leggen zie ik niet zitten.
Een zwengelpomp wordt inderdaad via een slang aangesloten op de regenwatervoorraad.

Maar als het water op geen enkele manier bij het toilet geraakt, dan zal het toilet moeten verhuizen zeker ?
Andere mogelijkheden zijn er niet vrees ik.
Een composttoilet zal ook wel geen optie zijn centraal in het huis, want dan is het compost dat je met emmers moet wegdragen.

G
Gijs Doeglas
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2017, 10:09

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door Gijs Doeglas »

Ik heb een regenwaterspoeler gemaakt met extra vlotterkraan zoals hierboven. Check mijn bouwplan en links op https://www.rainproof.nl/regenton-en-rooftop-garden !
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: regenwater wc simpel en goedkoop

Bericht door benthuis »

Kennelijk toch niet helemaal rainproof...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie