Ontijzeren van grondwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door nck »

Kopje Theee???

MOI???

verder nog vragen?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Vandaag experiment 2. We zijn zeer tevreden.



Ik ben benieuwd of iemand nog andere testjes voor me weet die ik met huis tuin of keukenmiddelen kan uitvoeren.
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Mag ik uit deze test concluderen dat het schelpenfilter echt nodig is?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

kockie schreef:Mag ik uit deze test concluderen dat het schelpenfilter echt nodig is?
Volgens mij niet. Het schelpenfilter versneld het proces van de ijzerneerslag. Enerzijds door het basisch milieu, anderzijds door het op het filter aanwezige ijzerhydroxide.
Ik heb nog geen idee hoe lang het filter zijn werk doet.... Dat wil ik monitoren met de theetest.

Als het water belucht wordt en de tijd krijgt om te bezinken,kan je ook zonder filter werken.
Het hangt van je verbruik af of je de tijd hebt om hier op te wachten. Je kunt natuurlijk ook een hele batterij aan IBC's neerzetten...
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door ligth011 »

Wat ik mijn afvraag, is het beluchten echt nodig.
Ik heb zelf ook een bron met ijzer.
Als ik een emmer vul met water uit de put en die een halve dag laat staan dan ligt er ook roest op de bodem.
Dus als het bovenste gedeelte pomp is het water oké.
Zelf al een keer het idee gehad om een droge sloot te voor zien van afscheidingsschoten.
Zodat het water na bezinking overloopt in het 2 E gedeelte en daarna te gebruiken voor de tuin.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Light011 schreef:Wat ik mijn afvraag, is het beluchten echt nodig.
Ik heb zelf ook een bron met ijzer.
Dat hangt er van af hoeveel ijzer er in het water zit en hoeveel tijd en ruimte je hebt om het te laten bezinken.

Bij ons zijn de planten roestbruin na 5 keer sproeien. Echt niet meer om aan te zien, laat staan om op te eten.

Wij willen het water gebruiken om de tuin te bevloeien en om de 4 paarden te laten drinken. In de verdere toekomst ook spoelwater voor toilet en douchewater.
Ik weet nog niet hoeveel m3 we verbruiken, maar ik denk best wel veel. De paarden drinken op een warme dag al zo'n 150 l.

Als we het zwembad willen vullen.... 6,5 m3. Daar willen we geen 6 dagen over doen :|
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Derde experiment.

Er staan nu 2 IBC's. Het water in IBC 1 heeft een dag kunnen bezinken. Het is nu overgeheveld naar IBC 2.
Ik heb 5 watermonsters genomen om te kijken of er ijzer aantoonbaar is.



Het verbaasd me dat er nu toch wat ijzer te zien is in het watermonster dat uit het schelpenfilter komt. De eerste test met het filter had immers een beter resultaat. Eens kijken wat de resultaten de komende dagen opleveren. Misschien moet het filter nog stabiliseren... ik hoop dat het ijzerhydroxide dat in het filter neerslaat de werking zal versterken. Misschien zit ik er naast en is het filter al verzadigd.

Het water dat we uit IBC 2 tappen is zo te zien ijzervrij. Het is wel wat troebel en heel licht geel gekleurd. Het smaakt echter prima. Niet dat ik van plan ben er liters van te drinken :roll:

Eerst het systeem maar een tijdje laten draaien. De moestuin zal er niet slechter van worden.

Nu dus verder aan de slag met de aanleg van het bevloeiingssysteem.


Heeft iemand een idee wat de troebeling kan zijn :?:
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Tim »

Hennie schreef:Heeft iemand een idee wat de troebeling kan zijn :?:
Misschien Humuszuren?

Giggle er maar eens op.

Tim
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Hennie »

Tim schreef:Misschien Humuszuren?
Lijkt me een reële mogelijkheid. Heeft volgens mij weinig schadelijk effect. In ieder geval niet voor de tuin. De paarden kijken niet naar de kleur. NCK wel :mrgreen:

We hebben wat geëxperimenteerd met een zandfiltertje met fijn schelpenzand en een koolstoffiltertje met gemalen briketten. NCK zette in op het zandfilter, ik op het koolstoffilter. Het lijkt erop dat hij wint :(
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door Dutch John »

Misschien dat actieve kool beter werkt dan de vaste koolstof van briketten. Houtskool gaat al die kant uit, maar voor het experiment is het beter een zakje actieve kool te kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontijzeren van grondwater

Bericht door kockie »

Hennie,

hoe staat het met de experimenten? Ik ben erg benieuwd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie