bronwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TQL7600
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2013, 12:28

bronwater

Bericht door TQL7600 »

Ik heb een waterput van 20.000 liter, dewelke reeds 3 jaar zonder probleem volliep met bronwater.
Dat bronwater komt vanuit een nabijgelegen huis uit de kelder, en loopt via socarex +-30 meter naar mijn put.

In deze kelder komt dat water gewoon boven, en loopt het op natuurlijke wijze in die socarex. (ik woon op een helling)
Tot hiertoe liep dit altijd op natuurlijke wijze.

Sinds 6 maanden loopt dit water nog steeds op natuurlijke wijze naar mijn put, met het ongemak dat mijn gebuur in zijn kelder steeds +- 2cm water staat. Dus vroeger liep het water direct weg in die socarexdarm, nu loopt het pas weg als er in de kelder 2cm water staat.

Ik vermoed dat de oorzaak zou kunnen zijn dat die socarex ergens zou verzakt kunnen zijn.

Door het feit dat dat water op natuurlijke wijze in die darm loopt, geldt volgens mij het principe niet van de communicernde vaten, of ben ik mis?

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alles terug uit te graven en goed te leggen, ik vraag me af of dit binnen 3 jaar terug zal verzakken.

Ik had gedacht aan het wat opmetsen van die bron, zodat slechts een beperkte ruimte van de kelder onder water staat, echter dit lijkt praktisch onhaalbaar.

Zou ik dit water op de een of andere manier kunnen stimuleren naar mijn put, bijvoorbeeld via een zuig- of pompsysteem?

Ik zou bijvoorbeeld een tussenput kunnen plaatsen, en vanaf daar overpompen naar mijn grote put, maar dan zit ik al met 2 pompen, één om het water naar mijn put te krijgen, en één om het water er uit te trekken, vind ik al veel pompwerk.

Ik sta een beetje voor een raadsel, bedankt voor tips!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: bronwater

Bericht door Paul Joosten »

Heb je gecontroleerd of er geen vuil in versukkeld is? Dan zou dat beetje extra druk nodig kunnen zijn om nog water door te laten. Buis uitspuiten zou in dat geval wellicht al soelaas bieden?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie