Wegwerpluiers verwerken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Voor ik begin wil ik even duidelijk maken dat de kans groter is dat ik een gloednieuwe hummer een wereldreis ga maken dan dat ik herbruikbare luiers ga gebruiken, ik begin er NIET aan. (een mens moet ergens een grens stellen)

Afval verwerking is een hot item in huize 86 op dit moment, plastic recycling, 100% composteren, blikes uit het vuil houden, gebroken potjes apart afvoeren, alle papier in de papierbak etc. etc.

Er blijft toch afval dat verbrand gaat worden, afval van gemengd materiaal enz maar ik zit met een dilemma waar ik geen kant en klare oplossing voor heb. De luiers van mijn nageslacht, gaan die in de bak waarvan de inhoud verbrand word bij een afvalverwerker of mogen deze luiers op een (aparte?) compost hoop ?

Gemeente Almere vind dat je ze moet vergisten, sommige zeggen composteren anderen zeggen verbranden. Dusja, wat is het nou ?

Alle 3 de opties zijn mogelijk, mijn prototype vergister staat in de startblokken, composthopen heb ik genoeg en het vuil dat verbrand moet worden word aan de deur afgehaald (zoals bij iedereen)

Maar ja, wat is wijsheid.. en de ene luier is de andere niet, dus welke luiers zijn wijsheid..
..
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door pelletpower »

Volgens zelfvoorzienende regels bestaat afval niet en zou het het beste zijn je keten gesloten te houden. Theoretisch valt dan het afvoeren om te verbranden af?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Alleen als een van de andere opties mogelijk is..
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door benthuis »

David86 schreef:Voor ik begin wil ik even duidelijk maken dat de kans groter is dat ik een gloednieuwe hummer een wereldreis ga maken dan dat ik herbruikbare luiers ga gebruiken, ik begin er NIET aan. (een mens moet ergens een grens stellen)
Ik heb toen der tijd ook de keuze gemaakt voor stoffen luiers met de motivatie dat het goed is voor de zindelijkheid én het milieu.
Na 3 dagen had ik al spijt! Mn oma schold me de huid vol "hebben wij jaren staan boenen, hebben ze er iets voor uitgevonden, ga je nog lopen klooien" Kortom, ik ben gezwicht.

Ik kan me goed voorstellen dat luiers pas in zwang zijn geraakt toen de wasmachine was uitgevonden. Wat een aanval op je materiaal!

Vroeger en nog steeds in grote delen van de wereld, zijn babys al met een maand zindelijk. Ik sprak vorige week een vrouw die haar 2 kinderen zonder luiers groot had gekregen. Een baby schijnt aan te geven als het moet poepen en piesen, als je deze signalen herkent no-problemo! Zie inderdaad weinig moeders uit Afrika met volgescheten draagdoeken op tv. (maar misschien worden die gesponserd door Pampers) :lol:
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Wouter Gillis »

Hey David,

lees dit eens door: http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/08.01/
best veel interessante info rond het thema, vooral dan de tab milieuvriendelijke wegwerpluiers, de andere tabs zijn vooral om mensen te overtuigen met herbruikbare luiers te werken maar dat wou jij NIET (dat was duidelijk :D )


groet
Wouter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door benthuis »

Hihi, waar we ons al niet mee bezighouden..
Wel geheel volgens het "minder - beter" principe!!

http://www.zindelijkheidstraining.com/b ... municatie/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Zoete inval »

Bij een heel aantal gemeentes kun je wegwerpluiers gescheiden aanleveren in daarvoor bestemde zakken. De gevulde zakken kun je deponeren in containers meestal bij kinderdagverblijven of de gemeentelijke stort.De luiers worden dan zoveel mogelijk gerecycled. Het papier, plastic en absorptiemateriaal word gescheiden en dient weer als grondstof.

Volgens de site van de gemeente Almere 'zeven' zij het plastic uit het GFT afval. Je mag er ook doorzichtige plastic zakken bij het GFT afval doen en ook de luiers. Het papier en absorptie materiaal word gebruikt voor compost. Tja, dan is je duobak zo vol.

Maar jij wil het eventueel zelf verwerken

Ga je een gewone luier met plastic gebruiken of speciale luiers, waarbij het plastic door bioplastic(op basis van mais) is vervangen? De absorberende korrels blijven van aardolie en worden niet vergist of afgebroken.Maar 40% van de droge stof van de luier is te vergisten of te composteren, dus wat doe je dan alsnog met de rest? Kortom luiers zijn en blijven slecht voor het milieu, wat je er ook mee doet.
Absorptie materiaal op een dak en daar plantjes in poten? Plastic bij het plasticafval? Ik vind het een mooi streven, maar je moet nogal wat luiers verwerken de komende tijd. En die nemen allemaal samen ook veel plaats in beslag.
Ik persoonlijk zou zeggen: kind op de fiets, kar erachter en op naar de stort met de luiers .
Maar heel veel respect als je er zelf iets mee gaat doen, heel erg veel. :mrgreen:
Ik zou dan geloof ik toch voor uitwasbaar gaan i.p.v. die wereldreis in de Hummer en ik ben helemaal niet van de uitwasbare luiers :oops:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Tim »

Hey,

Luiers vergisten wordt niets, want de niet vergistbare rommel erin kun je niet kwijt in je digestaat.

In compost mag alles. Onthou dat goed als je weer zakken haalt dit voorjaar!

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Wat onderzoek wijst uit dat de Etos een luier verkoopt die voor het grootste deel biologisch afbreekbaar is, er word gesproken over 70%.

Deze luiers bevatten nog steeds de SAP's (super absorberende polymeren). De vraag van vandaag is dan dus wat deze doen als ze via de compost in de grond komen..

http://www.hydrokeep.com/index_files/polymeren.htm

ik ben nog niet helemaal overtuigd
..
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Zoete inval »

Als de natuur het in de grond had willen hebben, had het er al wel ingezeten.

Uit jarenlange ervaring met kapotte luiers (versnippert, al dan niet nat geworden, soms meegewassen in een wasmachine) kan ik wel het volgende zeggen:,
Zolang het in een luier zit vind ik het fantastisch spul, maar zodra het er uit is vind ik het de grootste rotzooi die er is.
In droge vorm stoft en stuift het vreselijk en hecht zich aan allerlei vezels, waar het ook maar weer moeilijk vanaf te krijgen is. Op andere vlakken (zoals een vloer) is het nagenoeg onzichtbaar, tot het in contact komt met water. Dan heb je de grootste schaatsbaan die je je kunt voorstellen; spiegelglad en doorzichtig.
Gebruik je het in een lage dichtheid,heb je losse korrels, in grotere hoeveelheden gaat het klonteren.
Het is niet iets wat ik vrijwillig in de grond zou willen stoppen.

Met de Zweedse luiers heb je misschien wel een producent te pakken die een visie heeft.....
Laatst gewijzigd door Zoete inval op 08 apr 2013, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

In zeker zin is er wel wat voor te zeggen. Materiaal in de grond verwerken dat de vochthuishouding reguleert is heel gebruikelijk onder voedsel verbouwend Nederland.

Toch staat het tegen om een dergelijk complexe chemische stof in de grond te verwerken, de eigenschappen van dit stofje spreken me dan weer wel aan. Zeker in kas grond o.i.d. is een materiaal dat water buffert bijzonder handig.

moeilijk..
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Jan. »

Niet moeilijk doen.
Gewoon in de kachel gooien, op een paar houtjes die goed branden en daarna de kachel vol open zetten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Jimmeuh »

Je hebt er misschien niets meer aan, maar toch even:
Wij gebruiken nog altijd herbruikbare luiers.

Anderhalf jaar geleden kochten we een "beginnersset" gelijk men dat noemt...
In die set zaten wat verschillende modellen. Hier is ook wel duidelijk verschil in. En ja bij sommige kan ik de afkeur echt wel begrijpen.
Eén model is echt praktisch, absorbeert goed, droogt snel.
Maw ik heb de vrouw hier thuis kunnen overtuigen. De oma's doen mee, onthaalmoeder doet mee.
En de dochter is er blij mee (ze gaat al op 1 jaar op het potje om k*k* te doen :))
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

De keus is gevallen op (grotendeels) composteerbare wegwerpluiers van Scandinavische makelij , deze zal ik in een 3tal gote compostvaten composteren om na de compostering de niet composteerbare delen er uit te zeven.

De verworven compost wil ik evt. gaan gebruiken voor in potten of verhoogde bedden, dat hangt een beetje af van het eindresultaat. Vooralsnog ben ik niet van plan om het in de volle grond te gaan verwerken. Er is nog tijd genoeg om over na te denken, het composteren gaat naar verwachting zeker 2 jaar duren.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van compost gemengd met de super absorberende polymeren als potgrond.

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door deleted »

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van compost gemengd met de super absorberende polymeren als potgrond.
Waterabsorptie zal wel beter zijn. Maar maak niet de fout om de zaak slechts op één eigenschap te beoordelen.
Ik zou het niet doen.

G
Plaats reactie