Wegwerpluiers verwerken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Ook niet bij wijze van proef gescheiden van de rest van de teeltaarde door het in bakken te houden ?


Welke problemen/gevaren voorzie je ?

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door deleted »

Welke chemische stoffen breng je op deze manier in je directe voedselkringloop ?
Ik neem aan dat je groenten gaat kweken in die bakken ?


Even googlen : http://awesomebeginnings4children.com/t ... e-diapers/

Of: http://www.kennislink.nl/publicaties/gi ... moedermelk

Probleem is dat ook kleine dosissen grote gevolgen kunnen hebben.
Helaas meestal pas op de lange termijn, zodat oorzaak en gevolg niet atijd duidelijk zijn.

Ik vermoed dat er ook niet grondig getest wordt op presieze samenstellingen en de aanwezigheid van lage dosissen van gifstoffen. Het is immers geen voedingsprodukt.
Een mens bestaat voor 60% uit water. Een zuigeling voor 75%.
Alle chemische stoffen die makkelijke verbindingen aangaan met water zijn in mijn ogen 'verdacht'.

G
G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

G,

Dat is inderdaad wel iets om over na te denken. Misschien moet ik de nieuwe grond eerst maar eens laten analyseren voor er mee aan de slag te gaan. En/of er geen voedsel in kweken maar b.v. snijbloemen (met 4 dames in huis heb je geregeld wat goed te maken met een bloemetje :) )

Als ik deze luiers op laat halen door de gemeentelijke afval inzameling, waar blijft het dan ?

Ik ben wel erg enthousiast over het idee van luiers composteren. Een gemiddeld kindje gebruikt 4500 luiers in zijn (jonge) leven, de luiers die hij zij aan het eind van het leven misschien nog nodig heeft zijn daar niet bij geteld. Met 2 kindjes hebben we het dan over 9000 stuks. In totaal hebben we het dan over ongeveer 9 bomen aan luiers.

Als je die cijfers door trekt op nationale schaal praten we over heel erg veel luiers waar men op het moment niet veel meer mee kan dan verbranden (1 gemeente vergist ze tot nu toe geloof ik).

Het hoofdbestanddeel van de Naty luiers zou ongebleekte cellulose zijn (ter absorptie), het gebruikte "plastic" word gemaakt van non-gmo soya. tot dusver hebben we het dus volgens mij nog over plantaardig materiaal. Aangevuld met urine en mest best een interessante grondstof.

Van wat ik er van gelezen heb komen de meeste chemicaliën in luiers voor in de verf, parfum en bleekstoffen. Naty claimt niet te parfumeren noch te bleken, verfstoffen reppen ze niet over.

Ik ga nog even verder zoeken, misschien zijn er wel wegwerpluiers die nog 1 stapje verder gaan en de polymeren ook achter wegen laten. Dat brengt dan wel weer wat ongemakken met zich mee. De polymeren houden hun water vast onder druk (lees er op zitten) de cellulose doet dat niet tot nauwelijks..

Lastig..
Laatst gewijzigd door David86 op 06 mei 2013, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door deleted »

David86 schreef:Als ik deze luiers op laat halen door de gemeentelijke afval inzameling, waar blijft het dan ?
Tim verwoordde het zo:
Tim schreef:In compost mag alles. Onthou dat goed als je weer zakken haalt dit voorjaar!
G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Dat kan maar is geen garantie..

Ik heb geen gft bak (ik composteer mijn gft zelf, weggeven is een beetje tegenstrijdig als je zelf tuiniert) hetgeen ik wegwerp gaat dus "allemaal" in dezelfde bak richting de ovens, wat daar voor voorselectie plaatsvind weet ik eigenlijk niet.

(de grote voorselectie vind thuis plaats: recyclebaar plastic, papier, gft, glas en metaal lever ik apart in/ recycle ik)

Op zoek naar de geschiedenis van de wegwerp luier kwam ik zijn voorganger tegen. Een broekje waarin men een wegwerp absorptie medium legt om de "troep" op te vangen.

Misschien word het toch tijd om de naaimachine weer van de vliering te gaan pakken en wat oude theedoeken en een stuk tafelzeil op te offeren. Ongebleekt papier is misschien wel een interessant composteerbaar absorptie medium voor in deze broekjes. Een combinatie van wegwerp en "uitwasbaar" dus.

Nog even door puzzelen..
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Tim »

Gents,

Polymeren = plastic.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Polymeerchemie

En bedenk ook goed dat bijvoorbeeld bioplastic: Is gemaakt van een plant(rest). Wil niet zeggen dat ie ook afbreekbaar/composteerbaar is.

Groet,
Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Tim,

Men claimt dat dit "plastic" biologisch afbreekbaar is.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Tim »

Ha,

Okay, dan is het een brief waard met de vraag waarin het afbreekt?

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Inderdaad,

Morgen zal ik eens een mailtje doen aan Naty.

Wat ik vreemd vind is dat biologisch afbreekbaar de speerpunt van hun marketing strategie is maar dat de luiers gewoon op de grote hoop in de verbrandingsoven eindigen. Als je een biologisch afbreekbaar product niet biologisch afbreekt mag men de meerwaarde in twijfel trekken.

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Jimmeuh »

Haha zo kregen wij ook bij de geboorte van onze dochter een "pampertaart".
Omwille van ons "groene"-imago hadden ze speciaal biologisch afbreekbare pampers gekozen....
Of toch voor 80%...

In mijn ogen gewoon marketingstunt, je moet ze toch gewoon bij het restafval zwieren.
Greenwashing ten top :)
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Jimmeuh,

Ik weet niet of we dit greenwashing moeten noemen, in principe maken de producenten van deze luiers een redelijk mooi product. Naty geeft te kennen bezig te zijn aan een luier die 100% biologisch afbreekbaar is.

Het probleem met de hedendaagse luiers die voor het grootste deel biologisch afbreekbaar zijn is dat de afvalverwerkers er nog niets mee gedaan hebben (ik vermoed dat ze op subsidie wachten ;) ) Als men ze kan scheiden uit de afvalstroom en er een installatie/proces voor ontwerpt om het biologisch afbreekbare deel ook daadwerkelijk af laat breken om nadien het niet afbreekbare deel er uit te zuiveren en alsnog te verbranden/hergebruiken zijn de luiers opeens wel heel "groen".

Ik geef de zwarte piet in deze kwestie dus aan de afvalverwerkers, die jongens mogen best wat creatiever worden! Afval is een van de ondergesneeuwde kindjes als het op vervuiling aan komt. Daar mag meer aandacht voor komen. De oplossing van het afvalprobleem ligt wat mij betreft bij de producenten van de goederen die wij verbruiken (deze producenten voldoen echter aan de vraag van de consumenten, zij leveren op verzoek. Als wij groener eisen zullen zij groener produceren, die communicatie verloopt via de kassa.). Als alle partijen samen gaan werken kunnen ze mooie dingen doen (zoals die groene luiers wel voor het grootste deel biologisch afbreken).

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door kockie »

David86 schreef: Als men ze kan scheiden uit de afvalstroom...
In onze gemeente kun (kon) je ze gratis inleveren op het afvaldepot. Wat er daarna mee gebeurde weet ik eerlijk gezegd niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Hee,

De luier die ik een paar posts geleden verzon bestaat al en is nog betaalbaar ook.

http://www.kudzu.be/nl/winkel/categorie/i/49711

Dat zet te denken, de wegwerp inleggers composteren in 50 dagen volgens het promotiefilmpje op de site.
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door Tim »

Nou,

Het gaat door een HVS installatie, ofwel huisvuilscheiding. Metalen, hout, organisch materiaal, bruikbaar plastic en papier wordt zo goed mogelijk gescheiden. De rest gaat de fik in. Het hout ook, maar dan onder de noemer "duurzaam".

Echter een luier is tegen de tijd dat ie in de HVS komt allang gescheurd door alle shit en water absorptie onderweg. Dus het absorptiemateriaal, afbreekbaar of niet, gaat eruit met de organische fractie.

Dat wordt dan gecomposteerd (lees mengen, want plastic composteert niet) en dat hebben jullie dit voorjaar op de tuin gegooid.

Leuk hè.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wegwerpluiers verwerken

Bericht door David86 »

Leuk is anders :)

Wat is het verschil tussen "composteerbaar" en "biologisch afbreekbaar" ?

Groeten,
..
Plaats reactie