vragen rondom eenvoudig zelfbouw grijs-water-circuit

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hugo brouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2013, 09:33

vragen rondom eenvoudig zelfbouw grijs-water-circuit

Bericht door hugo brouwer »

beste allen,

ik sta aan de vooravond van de aanschaf van een koophuis en denk daarbij, uiteraard, meteen aan milieu- en geldbesparende acties.
het huis dat nu in beeld is is vrijstand in landelijk gebied.
er loopt een slootje voor dat ooit diende als afvoer van hemelwater (en misschien ooit zelfs wel als riool) en is door beide buren ingedamd. daar zouden met gemak 5-6 IBC's inpassen.
die zouden gekoppeld kunnen worden en middels een hydrofoor en een nieuw leidingnetwerk zou de wasmachine, het toilet enz hiermee kunnen worden voorzien van hemelwater.

ben ik in deze structuur nog een (aantal)stap(pen) vergeten?
- moeten de IBC's met regelmaat gereinigd worden?
- kan de hydrofoor ergens staan waar het niet vriest maar ik hoef 'm ook niet te horen (weet uit de scheepvaart dat ze flinke herrie kunnen produceren...)
- is er een systeem met een vlotter o.i.d. die er voor zorgt dat bij schaarste van hemelwater (we willen aldaar ook een enorme moestuin dus in tijden van schaarste...) automatisch wordt overgeschakeld op drinkwater /of dat de IBC's automatisch worden gevuld met drinkwater als het onder een bepaald niveau.
- enz enz :)

ik ben zeer benieuwd of er hier mensen virtueel rondlopen die iets vergelijkbaars al eens hebben uitgevoerd die me de do's and dont's kunnen uitleggen. zodat ik na het bouwen ook mijn ervaringen weer kan delen...

dank en groet, Hugo
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: vragen rondom eenvoudig zelfbouw grijs-water-circuit

Bericht door omweg »

Hallo,
Ik weet niet wat IBC zijn wel ken ik IBA (individueel behandeling afvalwater) en heb hier zelf ervaring mee in de vorm van een helofyten filter (riet filter) die het afval water zuivert en is dan eventueel weer beschikbaar voor het huishouden. Bij de 12 ambachten is hier behoorlijk wat kennis over en verder weet ik dat het in Duitsland vaker toegepast wordt voor de gebieden waar geen riolering aanwezig is. Een Duits boekje wat hiervoor als leidraad kan dienen is:
"abwasserreinigung mit pflanzen" isbn-10 3-936896-24-0
Deze IBA's hoeven nooit gereinigd te worden als men het plantenbed niet vergiftigd met chemicaliën
The planet of my dreams is bulging at his seems
hugo brouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2013, 09:33

Re: vragen rondom eenvoudig zelfbouw grijs-water-circuit

Bericht door hugo brouwer »

Dank voor tip.
IBC is international bulk carrier.
1000 litervat, vaak transparant in gegalvaniseerd frame.

Voor duidelijkheid, het is niet voor hergebruik.
Ik maak vaak bier en gebruik dan riool ivm caustic soda.
Dus hemelwater in ton en middels hydrofoor naar bv wasmachine en toilet.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vragen rondom eenvoudig zelfbouw grijs-water-circuit

Bericht door Albert van WdJ »

@Hugo,

Welkom op het forum.

Even een vraagje: Kun je de afgedamde sloot niet zo gebruiken met bijv. vijverfolie onderin?
Dan maak je een open systeem, maar wel afgesloten van ander oppervlaktewater, paar vissen erin om de algen op te eten.
Hoef je ook niks te reinigen, en kun je er ook nog een mooi slootje (vijvertje) van maken(met bloeiende waterplanten).
Aanzuigslang met hydrofoorpomp erin en water oppompen. En evt. daartussen een filter.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie