Ontkalken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

De kalk wordt dus niet uit het water gehaald. Ik lees bij verschillende sites geen positive verhalen. De toegevoegde stof silicopolyfosfaat lijkt mij ook niet gezond.
Een hars apparaat wordt niet voor niets in industriele apparatuur gebruikt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

Is een flinke ontharder ook te huur?
ik zou mijn aanstaande 1000 liter wel zacht willen vullen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

regenwater filteren?
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

tja, misschien is het wel wat ja.
Ik ben nogal groen op dat gebied; kun je verklappen welke filter dan zinvol is? Een bak in de tuin voor 1000 liter lukt wel.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontkalken

Bericht door ritsaert snijder »

wat ga je er precies mee doen?
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

zonneboiler en cvhout buffer vullen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

Bij nader inzien ook voor drinkwater gebruiken
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

Drinkwater?
Wat voor een filter gebruik je hiervoor? Een set van 3 filters van bijvoorbeeld 3M? 5.0 miron (tegen algen en vuil), 0.5 micron (tegen de cistes en virussen) en een koolstof filter tegen de geur?

Mijn kalk probleem is opgelost.. Het drinkwater bedrijf heeft nu een grote ontkalkings installatie neergezet voor het water wat voorheen zeker niet te veel kalk bevatte volgens de normen.
Nu hoef ik maar eens in de 2 weken de doushe te behandelen met anitkal troep, ipv 2 maal per week om de glazen wanden enigsinds doorzichtig te houden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

Ik heb wat grotere hars-methode ontkalker. Verder geen waterbehandeling. Heb uvc in mijn handen gehad, maar realiseerde dat aquarium kwaliteit in plastic behuizing zat, en dat is niet een goed idee voor de combinatie drinkwater. De rvs varianten vond ik veel te duur.
Heb je enig idee welke hardheid je water nu heeft?
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

Volgens een commerciele site : http://www.aquacell-waterontharder.nl/w ... -/-/houten
14dH*
Beetje hoog dus nog steeds. Het was voorheen ergens in de 18 dH.
* 1 dH betekent (duitse hardheid) dat er 17,8 gram kalkdeeltjes aanwezig zijn in elke 1000 liter water.

Van wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
" In Nederland mag het drinkwater niet te hard maar ook niet te zacht zijn. Het Waterleidingbesluit schrijft voor dat de totale hardheid van drinkwater dient te liggen tussen 1 en 2,5 mmol/l (tussen 5,6 en 14 DH). De totale hardheid wordt berekend uit het aantal mmol Ca2+ plus Mg2+/l (zie omrekentabel). Bij toepassing van ontharding of ontzouting geldt deze waarde als 90 percentiel."


Leuk: normen voor NL leidingwater -> http://www.lenntech.nl/elementen-en-wat ... normen.htm
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ontkalken

Bericht door Ruuben »

Grappig. Ik heb mijn 2e hands ontharder uit.... Houten
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Ontkalken

Bericht door sfj »

Heb hier nu een oude ontharder met hars staan. Zo'n bak met zout en een mechanische klok er boven. Wil niks anders meer. Het water dat hier binnen komt is zo hard dat het eigenlijk niet meer vloeit... dankzij die ontharder blijven de kranen werken en schoon en hangt er helemaal niks wit op de douchewanden.

- Kostprijs zoutverbruik stelt niet veel voor. T'is zaak van de reclame in het oog te houden en dus kopen op het goede moment. Kost dan 6€ voor een zak van 25kilo. Dat zout is dan niet spierwit en het zijn ruwe kristallen. Als je meer centen uitgeeft krijg je mooie witte tabletjes, maar zie er het voordeel niet van in. Wij gebruiken zes zakken per jaar. Hangt natuurlijk af van je waterverbruik en hoe zacht je het water wilt hebben (dus hoe vaak het ding spoelt).

- Stroom verbruikt die niet veel. Volgens het boekje is het 2 Watt. Zal dat ooit eens meten want geloof er eigenlijk niks van.

- Water voor het spoelen. Best wel veel liters, het is zaak om dat ding goed af te stellen op uw verbruik als het zoals de onze eentje is met een mechanische klok. Moest ik nu een nieuwe kopen dan is dat er eentje dat volume gestuurd is want denk dat die op termijn goedkoper is (water en zout gespaard).

- Onderhoud. Moet ik nog eens goed bekijken, maar stelt niks voor volgens mij. Gewoon zorgen dat het ding proper blijft. Zout bijvullen is een kwestie van het deksel open te maken en de zak erin kappen. Heb hier van die stripjes liggen om de hardheid te meten, niet super precies maar voldoet ruimschoots om na te gaan of er nog verzachting is zoals verwacht. Het hars wordt niet vernieuwd, tenzij andere catastrofe gaat dat veeeele jaren mee.

Reken eens wat uit of het rendeert. Ik schat dat zo'n ding 20 jaar mee gaat. Het bespaart zeker en vast ook op producten (antiaanslag spul en wasverzachter bvb) en de water-gebruikende machines (vaatwas, boiler, kraantjes,...) zullen ook wel wat langer meegaan. En dan is er ook zo iets als gevoel, het voelt aangenamer aan.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ontkalken

Bericht door daniel »

sfj: Wat is de hardheid van het water bij u?
Eerder eens uit proberen te rekenen met info van een fabrikant kwam uit op ~25euro per maand voor een gezin van 4 personen ~180m3/jaar

In Houten werd veel reclame gamaakt voor ontharders. met pittige prijzen voor een bakje zout. en een staafje hars.

Zit er niet ook een een hars patroon in een vaatwasser? Zou deze te recuperen zijn?
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Ontkalken

Bericht door WernerDeJong »

Ha Allen,

Bij deze ook mijn duit in het zakje. Ik heb thuis een harspatroon staan en een 600 liter bak ernaast waarin zout brokken staan. Onze hardheid was 10 en is nu 0. Vaatwasser patronen zijn niet meer nodig evenals ontkalken voor het strijkijzer etc. Douche, kranen etc onkalken we niet meer, gaat nu vanzelf. Het enige probleem dat ik heb is dat sommige waterleidingen zijn gaan lekker ivm, kalk stopte kleine scheurtjes en doordat er nu kalkloos water door de leidingen stroomt, lost het afgezette kalk weer op.

600 liter bak vul ik met het goedkoopste zoutbrokken die ik kan vinden en doordat ik zon grote bak heb kan ik een pellet zout kopen wat me qua bulk een aardig voordeel geeft. Apparaat spoel na x aantal liter door wat het zoutgebruik verminderd.

Totale kosten installatie, circa 1000 euro. Kosten zout per jaar circa 120 euro. Als ik utiga van een afschrijving van de installatie in 7 jaar dan kost me dit per maand circa 22 euro bij een verbruik rond de 250m3 per jaar.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Ontkalken

Bericht door Johndc »

Het enige probleem dat ik heb is dat sommige waterleidingen zijn gaan lekker ivm, kalk stopte kleine scheurtjes en doordat er nu kalkloos water door de leidingen stroomt, lost het afgezette kalk weer op.
Niet enkel de kalk lost op maar ook je leidingen. Ik denk dat je investering meer schade is aan't maken dan je zelf beseft.
Plaats reactie