Regenton isoleren?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Igor VC
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:10

Regenton isoleren?

Bericht door Igor VC »

Hallo,

Ik heb zonet de oppervlakte van mijn moestuin gevoelig vergroot (van 50 naar 200 m²). Tegelijkertijd heb ik een afdak geplaatst in de moestuin van +/- 12 m², waarmee ik water opvang in een bovengronds vat van 1000 l. Ik wil uiteraard volgende lente en zomer een zo vol mogelijk vat, waarmee ik de moestuin kan onderhouden. Gezien de grootte van het vat en het relatief kleine oppervlak van het afdak, wil ik de ton isoleren zodat ik tijdens de winter water kan blijven opvangen en ik de ton niet moet laten leeglopen. Bovendien lijkt mij door de isolatie de kans ook kleiner dat er in de zomer alg-vorming ontstaat.

Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik dit vat überhaupt vorstvrij houden en gaat het sop de kolen waard zijn?

Laat maar weten.

Alvast bedankt voor de feedback.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Regenton isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Igor,
Welkom op het forum!

Isoleren alleen is onvoldoende. Een paar dagen flinke vorst hou je niet tegen met isolatie. Waarom niet ondergronds?
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Regenton isoleren

Bericht door David86 »

Ik zou er niet aan beginnen. Ik laat de mijne vandaag of morgen leeglopen, ze kunnen goed kaporvriezen.

Ik heb een dak van 16m2 en daar heb ik ruim genoeg aan om dat vat op peil te houden.

De volle 1000 liter hoeft er natuurlijk niet in te zitten, als er maar altijd genoeg in zit.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: Regenton isoleren?

Bericht door cee »

Isoleren is inderdaad ook nuttig om algvorming tegen te gaan, maar in feite is iets wat licht tegenhoud al voldoende,
Ik heb zo'n 1000L vat met aluminium raster en plaat rond, dat houd zo goed als alle zonlicht tegen, en dus geen algen bij mij ;)

Hem in de grond inwerken heb ik niet gedaan, vind ik gewoon niet handig, mooi is het ook niet echt, maar het alumminium raster aan de buitenkant ga ik laten begroeien met klimplanten, dan is die direct al een pak mooier en in feite ook al een beetje extra geisoleerd.

zo eentje als in de link te zien is dus (ben niet de verdeler daarvan, dus geen reclame hoor), heb die ooit voor 40€ op de kop kunnen tikken, al 3 keer mee verhuisd, best lastig, maar hij komt nog steeds van pas...
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... -koop.html
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Regenton isoleren?

Bericht door David86 »

De mijne staan met zijn tweeën in een jasje van worteldoek, ook nooit algen problemen.. Als het buiten vriest heb je sowieso geen water nodig voor je plantjes, watergeven op bevroren grond is een beetje water naar de zee dragen...
..
Plaats reactie