Bronwater filteren?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Bronwater filteren?

Bericht door hein uut mooi drente »

Vorig jaar achter het huis een bron gespoten met behulp van een buurtgenoot met giertank voor besproeien van tuin en moestuin in droge periodes ook vullen we het zwembad voor de kids ermee, na 4 tot 7 dagen sproeien we het water over de moestuin en verversen het met nieuw.
Bron is 15 meter diep en bevat geen ijzer, getest door het water te proeven (smaakt goed :D wel koud) en door het in een schone witte emmer weg te zetten, na een week nog geen bruinige aanslag te zien dus volgens mij niet veel ijzer erin.
Pompen doe ik met een hydrofoorinstallatie die in de schuur staat en die 3 aansluitingen buiten heeft 1 gewone kraan om een gieter te vullen of kipjes water te geven en 2 duims aansluitingen voor de sproeiers.

Nu is mijn plan om de hydrofoor ook aan te sluiten aan de wc, wasmachine en koud water van de douche.
Probleem is echter dat er heel erg fijn zand :( mee naar boven komt ondanks dat er een kous om de bron zit.
Zijn hier zelf filters voor te maken? Ik zat te denken aan een onder druk staand ibc vat van 1000 liter waar het water er bovenin komt en het zand bezinken kan voor het eruit gaat ook weer aan de boven kant.

Zou dit werken of moet ik aan een industriefilter wat waarschijnlijkflink aan de prijs is :(

Is trouwens een voorjaar/zomer project tis me te koud om met water te klooien en het houthok moet eerst gevuld worden.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: bronwater filteren?

Bericht door Ruuben »

je oplossing zou ik ook als eerste hebben bedacht.
Maar ik wil niet lastig zijn....maar verstoor je niet de drinkwaterlagen aldaar?
Laatst gewijzigd door kockie op 24 nov 2012, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: bronwater filteren?

Bericht door hein uut mooi drente »

Ruuben schreef:maar verstoor je niet de drinkwaterlagen aldaar?
Zitten hier op het zand hoog en droog, heb hier in de tuin zand geput voor straat werk tot 3 meter diep en nog steeds zand, ik wou wel dieper maar minikraantje kon niet.
Waterleiding Drenthe zuigt hier vanaf 60 meter geloof ik wat de akkerbouwers in de regio ook doen, denk dat de wmd daar meer last van heeft dan die paar kuub van mij :fff
wie een gat graaft voor een ander is machinist
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Bronwater filteren?

Bericht door nooitgintijd »

Of het water ijzerhoudend is kun je ook controleren met een theezakje, hang het er maar in, als het op thee lijkt geen ijzer, komt er een rare laag op het water zit er ijzer in.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bronwater filteren?

Bericht door holtere »

Bedenk wel dat naast ijzer grondwater vaak veel nitraat bevat en dat is knap schadelijk voor de gezondheid! Grondwater prima maar niet voor consumptie dus!
We hebben in het verleden allemaal dubbele leidingen aangelegd voor toiletten en wasmachine. Hoewel er maar weinig ijzer in het grondwater zat werden de toiletten toch behoorlijk vies (aanslag) en het wasgoed begon na een aantal malen toch te stinken. Voor ons was het grondwater geen succes dus.
Ik wil het misschien eerder nog eens met regenwater proberen?

Grz,
Holtere
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Bronwater filteren?

Bericht door fikkie stoken »

Hoi

Eigenlijk zit je in de foute zandlaag , jouw pomp zal binnenkort @!#*& en dan vooral €€€€€€€€€€. :fff


tijdens spuiten bron zien welk zand boven komt, fijn of grof

Kan best zijn dat 1 mtr meer of minder beter is of slechter met of zonder ijzer.

Gehoord dat onder leemlaag erg schoon water zit, oppervlakte water dringt niet door.
Laatst gewijzigd door fikkie stoken op 26 nov 2012, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: bronwater filteren?

Bericht door fikkie stoken »

hein schreef: Zitten hier op het zand hoog en droog, heb hier in de tuin zand geput voor straat werk tot 3 meter diep en nog steeds zand
Hoi

Ken mensen die dit ook deden,(zou het zelf ook doen)die konden het terugspitten in het gat waar het vandaan kwam toen de ambtenaar langs kwam.

dus voortaan na 5 uur :lol:

grt
Laatst gewijzigd door David86 op 26 nov 2012, 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast, zo quoten werkt niet. een quote maak je zo: [quote="naam"] tekst [/quote]
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Bronwater filteren?

Bericht door hotglass »

Ik kon me in het verleden verheugen op een mooie leem laag ergens halverwege mijn tuin op ongeveer anderhalve meter diep. Het resultaat van die vondst was de aanleg van een flinke natuurvijver/kikkerpoel met als winst een grote berg leem :lol:

Subsidie heb ik er niet op aangevraagd!
Plaats reactie