Steenput gebruiken voor opslag regenwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door eddy.d »

Kan je een steenput gebruiken voor opslag van regenwater
Laat die evenvlug regenwater door naar het grondwater als dat die grondwater doorlaat wanneer je water wegpompt
Ik zou het opvangen in een vat van 1000l en dan door een kraantje langzaam laten weglopen in de steenput
Op die manier kan ik vermijden dat regenwater via de riolering wegvloeit
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door Jan. »

Er wel wat verschil in welk gebied je zit. In Limburg was het vroeger verplicht. Nu nog?
Je zit daar hoog en het water loopt lekker weg. Of is dat niet de bedoeling? :fff
In lager gelegen gebieden werkt het voor geen meter.
We hebben een paar jaar terug in zo'n eco wijk, je weet wel waar geen straatkolkjes meer aangelegd zijn en waar het hw naar een vijver of speelplek gevoerd wordt, bij een klant in de achtertuin een drain geplaatst omdat ie na elke regenbui verzoop. Sorry :oops: .
Maar dit bleek ook niet te werken daar omdat de wijk in een oude polder gebouwd was met een appart grondwaterpeil wat doorlopend met pompen op niveau gehouden werd. :evil:
Als je het zelf wilt opvangen om welke reden dan ook moet je toch een behoorlijke lap grond tot je besschikking hebben en daar een vijver van formaat in graven [let op vergunning ontgronding] :twisted: En dan nog kom je daar juridisch niet onder het [al veel te oude] waterschapswetje weg.
Je kunt wel proberen om een ontgrondingsvergunning te krijgen met daarbij een subsidie voor een drinkwaterpoel. Maar dan ben je in mijn ogen al niet meer zelfbedruipend. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jan. op 16 jul 2012, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door David86 »

eddy.d schreef:Kan je een steenput gebruiken voor opslag van regenwater
Laat die evenvlug regenwater door naar het grondwater als dat die grondwater doorlaat wanneer je water wegpompt
Ik zou het opvangen in een vat van 1000l en dan door een kraantje langzaam laten weglopen in de steenput
Op die manier kan ik vermijden dat regenwater via de riolering wegvloeit

grondsoort en grondwaterniveau zijn in dit geval doorslaggevend denk ik

wij kennen hier het oude gebruik van trassen , die werken andersom een grindbak in de grond waar grondwater verzameld voor drinkwater.

elke put zal regenwater afvoeren de mate waarin is dan denk ik afhankelijk van bovenstaande factoren

is het geen optie om je wc er mee te spoelen ?

groeten
..
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Re: Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door eddy.d »

Het is de bedoeling wc en wasmachine op ofwel regenwater ofwel putwater te zetten

Als ik enkel regenwater ga gebruiken ga ik tekort komen in een droge periode
Als ik dan putwater moet bijpompen heb ook een 2de pomp nodig
Het putwater is te hard om zo te gebruiken
Dus dacht ik laat er regenwater in lopen dat verzacht het putwater wel en ik heb maar één pomp meer nodig
De steenput heeft een diameter van ong 80 cm en is ong 3,5 meter diep en zit 40cm onder de oppervlakte
Hij staat ong halfvol
Ik kan weinig uittesten omdat er geen deksel is bovenaan
Die is gewoon toe onder de grond
Ik heb die gevonden bij werkzaamheden aan terras doordat er een darm in de grond stak die naar de steenput ging
Ik zou natuurlijk 40 cm kunnen verhogen en er een deksel opzetten maar dat heeft niet mijn voorkeur
Ik zou dus eigenlijk willen weten hoeveel regenwater ik daarin zou kunnen laten lopen zonder kans op overlopen wat verzakking zou kunnen veroorzaken
Ik denk dat het hier wel kleigrond is en ik heb er toen die nog open lag eens 300liter uitgepompt
De dag erna stond die weer evenhoog
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door David86 »

je zal zowiezo water verliezen een tweede pomp is toch niet een heel groot probleem ?

misschien je regenvat als tank gebruiken met een vlotter op de pomp van de put dat als hij onder bv 200 liter komt uit de put bijvuld tot 400 liter dan heb je nog ruimte voor een paar goeie regenbuien in je vat.

makkelijkste oplossing toch ?
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Steenput gebruiken voor opslag regenwater

Bericht door Jan. »

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie