zwemvijver - verschillende technieken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

zwemvijver - verschillende technieken

Bericht door cee »

Na wat opzoekingswerk hoe ik zelf een zwemvijver zou kunnen bouwen kwam ik op verschillende technieken uit, nu even kijken of die technieken ook echt bruikbaar zijn:

1. gat graven - worteldoek erin - EPDM erin - muur bouwen op stabilisé op de plaats scheiding zwemgedeelte/natuurlijke filter - vullen met water/grind - klaar

Bedenkingen: Ze bouwen de muur, op een basis van stabilisé, op de EPDM folie met stapelstenen. Aangezien als je zwemt hier je voeten al eens tegenzet, moet er daar dan niet beter een soort wapening in, is het wel stevig genoeg?
voordeel: beton is goed voor de huishouding van bacteriën die het water filteren

Nog een bedenking, zou ik de wand aan het zwemgedeelte afwerken met cement (volledig uitplakken), zo heb ik een iets gladdere wand, maar ik zie er het nut niet helemaal van in?

2. Gat graven - gewapend betonplaat storten - muren opbouwen met volle betonsteen of stepoc steen en dan vullen met beton - dan de EPDM er tegenaan zetten (op maat en aan elkaar gelast) - grind en water erin -klaar

bedenkingen: Waarom per se een betonnen onderplaat? geeft dat geen onaangenaam gevoel aan je voeten? geen beton in je vijver dus minder plaats voor de huishouding van de bacteriën, dus meer lava steen nodig om die functie op te vangen
Voordeel, De randen zijn mooi effen in het zwemgedeelte (minder kans op kwetsuren i.v.m betonsteen).
Voordeel: Makkelijker om de wanden schoon te maken, met betonsteen is dit zo goed als niet mogelijk.

Ik weet dat ik het hier wel een beetje simpel voorstel en er veel meer komt bij kijken, maar het is toch een groot verschil:

Dus eerst een EPDM leggen en dan muurtjes bouwen of eerst muurtjes bouwen en dan pas EPDM, dat is de vraag!

Een andere betere optie mag ook natuurlijk altijd!

PS: ik heb ooit al eens een 4m² vijvertje met 2 watervalletjes gemaakt in EPDM + metselwerk erop en dat was toen goed geslaagd, dus heb al een beetje ervaring! ;)
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Plaats reactie