Grondwater zuiveren voor paarden

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sablou
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2012, 17:07

Grondwater zuiveren voor paarden

Bericht door sablou »

In een buitengebied (wel stroom, geen wateraansluiting) pomp ik uit een grondboring water op voor mijn paarden.
Als dat water enige tijd "staat" wordt het bruin,
Mij is vertelt dat het water zeer ijzerhoudend is en dat de bruine drap die vervolgens op de bodem en randen van de drinkbakken afzet, ijzer is dat omgaat in roest (en dan dus drap).

Mijn idee is om een soort filter te maken, waarin ik dat ijzer (dus drap), bijv. d.m.v. bezinken uit dat water kan halen.
Enkele tests met 2 vaten waarin in het bovenste vat een laag houtskool en grind zit, waar het water doorheen "valt" , om vervolgens "schoon" in het onderste vat te komen, zijn hoopgevend.

Maar ik zou - als leek - graag willen weten, welke materialen het beste als filstermateriaal gebruikt kunnen worden (welke lagen materiaal).

Goede tips zijn van harte welkom

Louis van Kerkhoff
Venlo - Nederland
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grondwater zuiveren voor paarden

Bericht door kockie »

Voor ijzer wordt vaak aangegeven om met 2 of 3 vaten te werken. Alle vaten vol laten lopen op een zodanige manier dat het goed mengt met zuurstof, of er een luchtpompje lucht door laten bubbelen. Dag laten staan. Daarna is het water bruikbaar en is het meeste ijzer bezonken. De volgende dag begin je aan vat 2. Een vat als reserve zodat je iedere dag voorzien bent van schoon water. Filteren is dus niet zondermeer nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Grondwater zuiveren voor paarden

Bericht door sathopper »

Ik heb ook eens een filter met vaten gebouwd. Werkt wel aardig maar je kunt er maar een beperkte hoeveelheid water doorheen pompen (langzaam dus). Dit was met 3 paarden niet te doen. of ik moest een buffer gaan aanleggen.

Professionele installaties (o.a. van Remon) die o.a. door de boeren worden gebruikt zijn erg duur.
Maar de boeren gebruiken deze installatie meestal alleen om hun leidingen en kranen te sparen.

De norm voor ijzer in het water bij paarden is 5 mg/L (vrij hoog) dus je kunt het ijzergehalte eens kunnen laten meten.
Ik zit er ruim onder en dan meng ik het grondwater vaak ook nog met regenwater.
In de loop ca. 4 jaar is het ijzergehalte bij ons sterk afgenomen wat uit de bron komt (ca. 15m diep).

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
sablou
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2012, 17:07

Re: Grondwater zuiveren voor paarden

Bericht door sablou »

Ik heb genoeg buffer en ook de tijd is geen probleem.
Hoewel het water langzaam door het filter zal komen, wordt er een buffer van bijna 1000 liter opgebouwd.
Ik heb het grondwater ooit laten testen; was geen probleem voor mijn paarden.
Ik laat ook 2 paarden iedere 2 jaar op leverwaarden controleren; ook altijd goed.

Ondanks dat, zie ik wat voor een drap er in die drinkbakken achter blijft en dat zit mij gewoon niet lekker.

Vele randvoorwaarden zijn me (ook door wat praktijk tests) eigenlijk wel duidelijk.
Alleen de materialen voor een zo goed mogelijk filter zijn mij onbekend.
Dus daartoe graag tips.

MVG Louis
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Grondwater zuiveren voor paarden

Bericht door nck »

Eenvoudig beluchten is al voldoende om een behoorlijke ontijzering te bewerkstelligen.
Flinke aquariumpomp in een vat bijvoorbeeld (10 -15 Watt)

In vroeger tijd werd de complete waterbehoefte van een aardappelmeel fabriek ontijzerd door het grondwater in de open lucht te vernevelen en daarna weer op te vangen. Het bezinksel uit de put ging linea recta het kanaal in.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie