Riolering in buitengebied

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Charley Chap
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012, 23:53

Riolering in buitengebied

Bericht door Charley Chap »

Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik dromen er van om ons huis uiteindelijk zo ecologisch verantwoord mogelijk en zelfvoorzienend te laten functioneren. Hiervoor hebben we een 'tien-jaren-plan' uitgetrokken. Een probleem met de riolering zet dit plan echter momenteel versneld in werking. Onze huidige situatie in een notendop: anderhalf jaar geleden een 'bouwval' gekocht. Afgelopen jaar waanzinnig intensief verbouwt om de woning bewoonbaar te maken. Dit is gelukt. De plinten zitten er zelfs tegenaan :) Alleen de riolering raakt voortdurend verstopt:

Vandaag ben ik dus begonnen met het uitgraven van de riolering en ben er achter gekomen dat we niet op de gemeente riolering zijn aangesloten. De rioleringspijp komt vanuit de woning uit in een betonnen 'vergaarputje', gaat van daaruit weer enkele meters verder naar een volgend betonnen vergaarputje. Van daaruit loopt een buis door naar een derde vergaarputje, vanwaaruit een buis onder ons hekwerk door verdwijnt in de richting van een aangrenzend weiland met even verderop een beekje. Het hele 'systeem' lijkt ecologisch niet echt verantwoord gezien de kleine afmetingen van de vergaarputjes (ca. 20 x 20 x 20 cm.).

Nu heb ik nogal de neiging om vaak te veel woorden te gebruiken, dus ik laat het hier even bij in afwachting op (een) reactie ('s). Situatie verder: we wonen in een zogenaamd buitengebied (met een eigen weiland). De riolering van de woning ligt waarschijnlijk lager dan de gemeenteriolering onder de straat.

Kortom: tijd om met ons tweede ecologisch verantwoorde project aan de slag te gaan: de riolering. Mijn vraag aan jullie: wat zijn de mogelijkheden? Welk(e) systeem(en) zou ik toe kunnen passen? Wat kan ik hierbij (gemakkelijk) zelf maken zonder al te hoge kosten?

Vriendelijke groeten, Charley
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riolering in buitengebied

Bericht door Dutch John »

Hallo Charley,

Welkom op dit veelzijdige forum.
Vreemd dat je van de gemeente geen op- op aanmerkingen gekregen hebt tav de riolering. Het Nederlands buitengebied is verplicht aangesloten op drukriolering en als dat te duur is, dan is een helofytenfilter de andere, ook verplichte, oplossing. Google er maar eens op.

Als je nu geen rioolrechten hoeft te betalen en dus niet op één of andere manier aangesloten bent, kies dan voor zo'n rietveld. Het past in het zelfvoorzieningsconcept en scheelt op termijn een hoop geld. Wees voorzichtig met informeren bij de gemeente, je zou slapende honden wakker kunnen maken. Als ze drukriolering verplichten, dan kan het je zomaar duizenden euro's kosten en jaarlijks een paar honderd. Beter eerst informeren bij de buren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Riolering in buitengebied

Bericht door gerard »

Septic tank misschien? Niet overal ligt drukriolering.
Bij ons in de gemeente mag vanaf 1 januari 2005 huishoudelijk afvalwater niet meer ongezuiverd geloosd worden op het bodemwater. Lozen op de bodem of het oppervlaktewater is, vanaf die datum, alleen nog toegestaan met een goedgekeurd IBA systeem bestaande uit een septic-tank met een minimale inhoud van 6 m3. IBA staat voor Individuele Behandeling Afvalwater.

Voorbeeld met helofytenfilter:
http://www.helofytenfilter.nl/index.php?lang=nl&id=12

groet,
Gerard
Charley Chap
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012, 23:53

Re: Riolering in buitengebied

Bericht door Charley Chap »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb in de tussentijd wel al geïnformeerd bij de gemeente. We blijken wel een aansluiting te hebben op de gemeenteriolering (hier betalen we ook voor). Tijdens het verder uitzoeken van de riolering onder onze woning ben ik er achter gekomen dat er twee buizensystemen lopen. De badkamer is (vermoedelijk) wel aangesloten op de gemeenteriolering. De toiletten en overige waterpunten niet.

Ik ga eerst eens kijken of ik de toiletten etc. eenvoudig op de gemeenteriolering aangesloten krijg. En dan eens rustig verdiepen in een goed IBA-systeem. Ik heb hier op het forum inmiddels al aardig wat stukken gelezen over een helofytenfilter en rietvijvers. Uiteindelijk lijkt me dit wel interessant omdat we er toch de ruimte voor hebben.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riolering in buitengebied

Bericht door Dutch John »

Vraag wel eerst na of je af mag sluiten van de riolering om over te gaan op een rietveldje. In onze gemeente kan/mag dat niet. Natuurlijk kun je niets vragen en gewoon doen, maar dan zit je met dubbele kosten.
Stel je bent verplicht aangesloten op de riolering en je gebruikt helemaal geen chemische stoffen (waspoeder, andere reinigingsmiddelen) dan zou het leuk zijn een keer te bluffen: "Als de gemeente per sé ons afvalwater wil afvoeren, dan vind ik dat de gemeente maar moet betalen voor deze hoogwaardige meststoffen." Geeft misschien wat onderhandelingsruimte....

Overigens vind ik het prettig om -zeker in het buitengebied- een eigen noodoplossing voor de riolering te hebben. Zo heb is de septic tank gewoon blijven liggen en kan het grijze overloopwater, dat nu de drukriolering in loopt, in geval van nood op de oude manier weglopen. Over de aanvoerkant -noodstroom, voedsel voor een paar weken- is meestal wel nagedacht. Maar als na twee dagen regionale stroomuitval de wc pot overloopt, dan heb je een groot probleem.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie